Ja det er ingen hemmelighed at Du er en af dem Og jeg synes faktisk det er noget vrøvl du siger og jeg er ikke sikker på jeg skyder forbi. Selvfølgelig ser du mange idéer, og jeg har da også engang ønsket at præsentere en for dig, men da du ikke arbejder med NDA, så kom den ikke videre. Og den er i øvrigt stadig unik og ganske ganske aktuel stadigvæk. Men pointen er rettet på unikke idéer og der kan det undre mig du har den holdning du har. Men grunden til jeg synes det er noget vrøvl du siger omkring den slags er, at en NDA er jo netop blot er et dokument der sikrer at den der modtager informationerne ikke uhæmmet deler informationen videre uden forudgående godkendelse af den som har den oprindelige idé. Når 2 parter er blevet enige om en form at arbejde videre under for eventuelt at skaffe kapital, så er der som regel ingen hindringer fra idéhavers side, da man jo har samme mål, hvis man ellers er på samme side Så det har jo intet at gøre med at man ikke vil dele informationerne, men det er korrekt at det er en form der gør at man ikke uhæmmet vil dele idéen med alle. Desuden går der intet af dig eller andre ved at underskrive en NDA, jeg vil faktisk postulere at nogle investorer risikerer at gå glip af gode forretningsmuligheder ved ikke at ville underskrive, og giver dig også ret i at nogle idéer måske ikke bliver til noget, men det er ikke NDA´ens skyld, det er personen selv der har idéen der er skyld i det. Og du svarer jo selv på kvaliteten, "Er banale og hele værdien ligger i den person der kan udføre og finansiere den", af de forslag du får - hvilket måske kan skyldes din manglende lyst til at underskrive en NDA. Men pointen er stadig, at man ikke uhæmmet skal dele sine idéer med andre der er anonyme, da man hurtigt kan komme ud på dybt vand og se sin idé stjålet. Præcis som linket giver en historie omkring. Og der findes mange af den slags historier, de fleste har bare givet op inden de starter kampen for at få anerkendelsen af deres idé via retssystemet. |
Jamen Jan, så er vi jo enige.
99.9 % af alle ideer er ikke originale og ikke værd at beskytte på nogen måde og det er dem langt de fleste iværksættere arbejder med og intet ondt i det.
De 0.1 % andre skal man selvfølgelig beskytte.
Men hvis man skal give et generelt råd, så holder jeg fast i mit :-)
De bedste hilsner
Martin