Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Send ALDRIG din idé til folk der ikke vil skrive under på en NDA

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin Thorborg:

Har man opfundet kuren til kræft eller Aids, så er en NDA etc. fint.

Men langt de fleste ideer, og tro mig, jeg ser mange! Er banale og hele værdien ligger i den person der kan udføre og finansiere den.

At forlange NDA underskrivelse, rode med patenter og den slags er for de få og i mine øjne er der langt større chance for at projekt ikke bliver til noget, hvis man er bange for at dele den med andre.

Så jeg er nok en af dem du skyder på, men du skyder forbi...

De bedste hilsner

Martin

Ja det er ingen hemmelighed at Du er en af dem Smile

Og jeg synes faktisk det er noget vrøvl du siger og jeg er ikke sikker på jeg skyder forbi.

Selvfølgelig ser du mange idéer, og jeg har da også engang ønsket at præsentere en for dig, men da du ikke arbejder med NDA, så kom den ikke videre. Og den er i øvrigt stadig unik og ganske ganske aktuel stadigvæk.

Men pointen er rettet på unikke idéer og der kan det undre mig du har den holdning du har. Men grunden til jeg synes det er noget vrøvl du siger omkring den slags er, at en NDA er jo netop blot er et dokument der sikrer at den der modtager informationerne ikke uhæmmet deler informationen videre uden forudgående godkendelse af den som har den oprindelige idé. Når 2 parter er blevet enige om en form at arbejde videre under for eventuelt at skaffe kapital, så er der som regel ingen hindringer fra idéhavers side, da man jo har samme mål, hvis man ellers er på samme side Smile

Så det har jo intet at gøre med at man ikke vil dele informationerne, men det er korrekt at det er en form der gør at man ikke uhæmmet vil dele idéen med alle. Desuden går der intet af dig eller andre ved at underskrive en NDA, jeg vil faktisk postulere at nogle investorer risikerer at gå glip af gode forretningsmuligheder ved ikke at ville underskrive, og giver dig også ret i at nogle idéer måske ikke bliver til noget, men det er ikke NDA´ens skyld, det er personen selv der har idéen der er  skyld i det.

Og du svarer jo selv på kvaliteten, "Er banale og hele værdien ligger i den person der kan udføre og finansiere den", af de forslag du får - hvilket måske kan skyldes din manglende lyst til at underskrive en NDA.

Men pointen er stadig, at man ikke uhæmmet skal dele sine idéer med andre der er anonyme, da man hurtigt kan komme ud på dybt vand og se sin idé stjålet. Præcis som linket giver en historie omkring. Og der findes mange af den slags historier, de fleste har bare givet op inden de starter kampen for at få anerkendelsen af deres idé via retssystemet.

Køb ren argan olie her

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:23

Jamen Jan, så er vi jo enige.
99.9 % af alle ideer er ikke originale og ikke værd at beskytte på nogen måde og det er dem langt de fleste iværksættere arbejder med og intet ondt i det.

De 0.1 % andre skal man selvfølgelig beskytte.

Men hvis man skal give et generelt råd, så holder jeg fast i mit :-)

De bedste hilsner

Martin

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 22:43

Min ide er unik for jeg har en iværksættere passion og iver til det skal lykkes , det er en unik ide , for at blive ved og tro på det lykkes det er jo hele min ide  for vi er  alle iværksættere og  vi vil  gerne videre formidle en masse iværksættere viden

Giv den alt hvad i kan Big Smile for vi er iværksættere

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:55

Ligemeget om det er 0,1% som er interessante nok til at beskytte, er diskussionen efter min mening skudt forbi. Det at beskytte en ide i en NDA er MEGET vanskeligt hvis ikke man kan beskrive ideen i NDA og det tager jo lidt ideen ud.

Regnskaber - konkret info er let beskyttet - Idé er svært - Ingen vil, ved deres fulde 5, skrive under på, at de aldrig vel arbejde med noget som en eller anden SENERE vil forklare.

Man kan jo prøve at lave en NDA og så forklare, at man har en tanke om at udvikle noget helt udefineret som måske 590 andre - inkl. den der skal skrive på som modpart - i forvejen arbejder på, og så håbe på at man derved får verdens billigste patent i realiteten. No way. Det er slet ikke tanken for en NDA

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 01:16

Ligemeget om det er 0,1% som er interessante nok til at beskytte, er diskussionen efter min mening skudt forbi. Det at beskytte en ide i en NDA er MEGET vanskeligt hvis ikke man kan beskrive ideen i NDA og det tager jo lidt ideen ud.

Regnskaber - konkret info er let beskyttet - Idé er svært - Ingen vil, ved deres fulde 5, skrive under på, at de aldrig vel arbejde med noget som en eller anden SENERE vil forklare.

Man kan jo prøve at lave en NDA og så forklare, at man har en tanke om at udvikle noget helt udefineret som måske 590 andre - inkl. den der skal skrive på som modpart - i forvejen arbejder på, og så håbe på at man derved får verdens billigste patent i realiteten. No way. Det er slet ikke tanken for en NDA

vh

Vi har tilsyneladende divergerende meninger om anvendelse af NDA´er i investor/samarbejds relaterede forhold.

Og i den retning du beskriver det på så er det i min optik helt sort, da en NDA ikke er et entydigt dokument der ikke kan tilrettes, men et dokument der som det betyder Non Disclosure Agreement - hvilket oversat betyder at man ikke må offentliggøre indholdet af det der diskutteres uden forudgående tilladelse.

Hvis ikke potentielle fremtidige samarbejdspartnere eller investorer forstår dette, så er de ikke ved deres fulde 5. Det er klart at man giver tilstrækkelig information omkring substansen, og dernæst giver man så mere info efter en NDA er underskrevet.

Men prøv at holde tingene på rette spor ved ikke at dreje debatten i en retning af at jeg antyder at en NDA er idébeskyttende i patentretlig forstand, det har jeg aldrig påstået eller tilkendegivet.

Det er stadig, ifølge min opfattelse, helt sort at sende unikke idéer til anonyme selvbestaltede udokumenterede investorer.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. May 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:42

Det er jo 2 ret forskellige scenarier, at en stor producent bliver kontaktet vedrørende en god ide, og så at sende sine ideer til ukendte "financieringsfolk".
Hvis et stort firma skriver under på NDA ved alle henvendelser, vil de snart ende med intet selv at kunne udvikle, iøvrigt vil mange af ideerne sandsynligvis være tænkt på forhånd af deres egne udviklingsfolk, men nu bliver de så krediteret indsenderen af ideen.

Det bedste man kan gøre, hvis ideen kan bære det,  er at indsende patentansøgning, og med den har man et meget bedre forhandlingsgrundlag.

Iævrigt er der ingen der aner noget om baggrunden for Hardi-historien. Den er jo helt sikkert vinklet så meget den overhovedet kan trække i EkstraBladet, og det er da helt sikkert synd for manden med den gode ide, men igen, det kunne jo være at verdens største producent af marksprøjter selv engang imellem har gjort sig nogle nye tanker, og hvis de rent faktisk har været inde på noget af det samme som indsenderen af ideen, så stiller det sagen i et noget andet lys.

Finn

Tilmeldt 20. May 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:47

Sorry, det var ikke i EkstraBladet, det var i JP. Det var vist mig der vinklede lidt skarpt.

Finn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03

Entrepreneur - Jan:

i har tilsyneladende divergerende meninger om anvendelse af NDA´er i investor/samarbejds relaterede forhold.

Og i den retning du beskriver det på så er det i min optik helt sort, da en NDA ikke er et entydigt dokument der ikke kan tilrettes, men et dokument der som det betyder Non Disclosure Agreement - hvilket oversat betyder at man ikke må offentliggøre indholdet af det der diskutteres uden forudgående tilladelse.

Hvis ikke potentielle fremtidige samarbejdspartnere eller investorer forstår dette, så er de ikke ved deres fulde 5. Det er klart at man giver tilstrækkelig information omkring substansen, og dernæst giver man så mere info efter en NDA er underskrevet.

Men prøv at holde tingene på rette spor ved ikke at dreje debatten i en retning af at jeg antyder at en NDA er idébeskyttende i patentretlig forstand, det har jeg aldrig påstået eller tilkendegivet.

Det er stadig, ifølge min opfattelse, helt sort at sende unikke idéer til anonyme selvbestaltede udokumenterede investorer.

Jeg ved ikke hvor uenige vi er. Du skriver ret klart, at NDA ikke er idébeskyttende - og det er bare mit point. Trådstarter beskriver at man aldrig skal give sin ide til nogen uden at ha en NDA type aftale.

Jeg siger så bare, at hvordan skal man i praksis gøre det, så det siden holder i retten? Lad os sige trådstarter har fundet på en app der kan holde tænderne rene uden tandpasta. Så laver vi en NDA, men den der underskriver det, opfinder samme app - og løber med kagen. Han hævder, at han var i gang med helt samme sag inden han fik oplysningerne og kan dokumentere det - så er den NDA lige til papirkurven. 

Jeg ville da aldrig, hvis jeg var invester skriver undre på forhånd på, at jeg aldrig ville beskæftige mig med et eller andet ukendt i en NDA. Jeg ville kræve at vide HVAD det var jeg skulle garantere at holde mig fra, og så er det jo afsløret inden NDA. Derfor må man være ganske så konkret om hvad det handler om inden man skriver en NDA som skal beskytte en ide, og det var vel det trådstarter gerne ville kunne beskytte.

Hvis ikke det er helt klart i en NDA - så er den ikke 5 øre værd i retten. Lidt som en konkurrence klausul der siger Petersen må aldrig gøre noget der kan være i konkurrence med Hansen ville være lige til lodret arkivering.,

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 14:30
På hvilket tidspunkt i forløbet mener i at NDA skal komme ind, hvis overhovedet?
Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 14:34

Før du fortæller et pip om din ide....

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)