Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Send ALDRIG din idé til folk der ikke vil skrive under på en NDA

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man stjæle andres ideer, så er Amino et rigtigt dårligt sted at gøre det.

Istedet skulle man tage til Silicon Valley, der er folk helt ekstremt åbne omkring deres ideer.

Faktisk er der mange der betaler penge for at lærer kun at bruge et minut på at forklare andre præcist hvad deres ide går ud på.

De pitcher alle, både investorer, cafe gæster, andre iværksætter etc. og lige så snart man spørger ind til deres ideer, forklarer de ivrigt alle detaljer. Faktisk bliver de direkte glade for at man vil høre på dem.

Udover at ideerne er let tilgængelige i SV, så er ideer sandsynligvis på et højere niveau end her på Amino, jeg var ihvertfald meget imponeret over hvor knivskarpe de andre iværksættere var.

Personligt, søger vi jo selv kapital til CloudSprout, og jeg tøver ikke med at fremsende vores materiale til dem der gider at læse det.

Jeg hørte et relevant citat forleden dag:

"Good ideas are a dime a dousin, only I would not pay a 10 cents for 12 of your ideas. Instead I would charge a 1000 $ per hour to listen to them"

- Mike Lee

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 19:25

Jamen, du skal da ikke udtømmes for viden, men straks sende en faktura for dit bidrag.

Danskere er nogle sjove mennesker, da de er vokset op med, at alt er gratis (betalt af staten).

Jeg er ret sikker på, at Irma ikke udleverer gratis mælk, fordi en person har en potentiel god ide til Irma omkring mælk.

Den slags freebees skal blot lukkes ned, men der er mange af dem på Amino.

Hilsen, Robert

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 19:52

hej Robert,

Nu valgte jeg selv at arbejde gratis, og det kan være en særdeles god metode ( i en periode ) til at få en fod indenfor i visse miljøer. Og de mennesker forventer ikke noget gratis. En af deres medarbejdere som kom med et godt koncept til dem, blev belønnet med et 2 cifret millionbeløb i aktieoptioner, senere hen

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 20:16

Medmindre der er et Patent eller anden beskyttelse via lovgivning i den idé der skal fremlægges er der jo ikke noget som helst i vejen for at en anden virksomhed laver det samme efterfølgende.

Så medmindre der skal lånes til et Patent som kan have en selvstændig værdi,  er der jo ingen fordel for investoren i at underskrive en NDA, - og hvorfor så gøre det? Jeg har været selvstændig i 35 år og mit netværk er udelukkende andre selvstændige, og herunder nogle der investerer i nye virksomheder, - og ingen har mig bekendt aldrig nogensinde underskrevet en NDA.

Rent juridisk vil en underskrift jo også omhandle én juridisk enhed, mens der intet er til hinder for at en anden juridisk enhed udnytter ideén. Så skal ophavsmanden nu til at bevise at "nogen" har snakket over sig og røbet noget, - og hvordan vil man gøre det? Virkeligheden vil jo ofte være sådan, at selve ideén videreudvikles til et/flere markeder og derfor modificeres/tilrettes - (og den oprindelige idé kan hurtigt miste sin højde i juridisk forstand), - hvilket betyder at det ikke endeligt kan fastslås om der er tale om et brud på en NDA eller en selvstændig idé i en anden virksomhed, - inspireret af markedets øvrige trend/udvikling.

At skulle have bøvl vedr. en NDA - er jo fuldstændigt unødvendigt medmindre ophavsmanden bringer det største beløb på banen, - gerne ved indkøb i et investortilknyttet selskab. Ellers er det jo en ret ensidig fornøjelse, og i enhver fornuftig forretning skal der være noget for begge parter.

Personligt har jeg kun oplevet NDA nævnt hos invest-firmaer der opkræver et beløb for formidling af idéer, - og det er vist mere for at kapre betalende håbefulde idéhavere end af juridiske årsager.

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 20:19

Idé og kapital / evnen til at realisere, kan sammenlignes med et skib. 

Idéen er skibets navigatør, der ikke aner en pind om at sejle et skib, men kender retningen og den kurs skibet skal sejle. 

Kapitalen / evnen til at realisere er skibets kaptajn, der ved hvordan man sejler et skib og kan få skibet til at sejle i den retning en navigatør har bestemt. 

Skibet kommer aldrig i havn, uden det begge samarbejder på lige vilkår. 

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 07:39

Lundsby:

Hvis man stjæle andres ideer, så er Amino et rigtigt dårligt sted at gøre det.

Istedet skulle man tage til Silicon Valley, der er folk helt ekstremt åbne omkring deres ideer.

Faktisk er der mange der betaler penge for at lærer kun at bruge et minut på at forklare andre præcist hvad deres ide går ud på.

De pitcher alle, både investorer, cafe gæster, andre iværksætter etc. og lige så snart man spørger ind til deres ideer, forklarer de ivrigt alle detaljer. Faktisk bliver de direkte glade for at man vil høre på dem.

Udover at ideerne er let tilgængelige i SV, så er ideer sandsynligvis på et højere niveau end her på Amino, jeg var ihvertfald meget imponeret over hvor knivskarpe de andre iværksættere var.

Personligt, søger vi jo selv kapital til CloudSprout, og jeg tøver ikke med at fremsende vores materiale til dem der gider at læse det.

Jeg hørte et relevant citat forleden dag:

"Good ideas are a dime a dousin, only I would not pay a 10 cents for 12 of your ideas. Instead I would charge a 1000 $ per hour to listen to them"

- Mike Lee

Ja, det gælder om at få sin ide ud til så mange som muligt for at få den forfinet og raffineret. Det er jo også det man gør på fx. Startupweekender (http://startupweekend.org/) - tænk hvis deltagerne skulle underskrive ti NDAer ved indgangen.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 07:52

Jeg har været en del af virksomheder der har lukket en hel del venture kapital, både i DK, London og Silicon Vally. De investorer jeg har lukket penge fra ville aldrig underskrive en NDA, de har simpelthen en for stor kontaktflade og NDA ville skade deres virksomhed. 

Som Thorborg siger, hvis du har opskriften på at komme af med Aids, så brug en NDA, men hvis du har en lidt mindre banebrydende ide som facebook, apple osv så gælder det bare om at komme ud og fortælle om den ;)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 08:31

Niklas:
Som Thorborg siger, hvis du har opskriften på at komme af med Aids, så brug en NDA, men hvis du har en lidt mindre banebrydende ide som facebook, apple osv så gælder det bare om at komme ud og fortælle om den ;)

Lidt populistisk kommentar, men det skal der jo også være plads til.

Niklas:
De investorer jeg har lukket penge fra ville aldrig underskrive en NDA, de har simpelthen en for stor kontaktflade og NDA ville skade deres virksomhed. 

Så det ville skade deres virksomhed at underskrive en aftale om ikke at viderebringe informationerne uden forudgående aftale?

Det tror jeg simpelthen ikke på. I rigtigt mange forhold i virksomheders dagligdag omkring større dispositioner der er hemmeligholdelse en del af hverdagen mellem dem og deres partnere, herunder de finansielle.

Hvis jeg tager en af mine egne idéer, så vil den i DK kunne indbringe mellem 20-50.000 (i løbet af 2-3 mdr.) per dag uden de store tiltag og med bare 4-6 ansatte. Så tænker nogen nok, hvorfor fanden udruller han den så ikke bare?

Og det er med rette et godt spørgsmål, men grunden til det er, at den er så simpel og dog så genial, at den skal udrulles globalt eller på de større markeder fra starten af, for at undgå kopiering af konceptet, hvilket naturligvis er muligt efterfølgende, men i dette henseende, er der en klar firstmover effekt som kan være svær at slå hvis man gør det rigtigt.

Jeg ville derfor aldrig drømme om at præsentere idéen uden at have en NDA inde over, for så meget er penge heller ikke værd Smile

Køb ren argan olie her

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 09:13

Y-Combinator som er et pænt kendt i tech-verdene for at funde start ups, skriver "How to start a startup":

"An idea for a startup, however, is only a beginning. A lot of would-be startup
founders think the key to the whole process is the initial idea, and from that
point all you have to do is execute. Venture capitalists know better. If you go
to VC firms with a brilliant idea that you'll tell them about if they sign a
nondisclosure agreement, most will tell you to get lost. That shows how much a
mere idea is worth. The market price is less than the inconvenience of signing
an NDA."

Når vi starter iværksætteri tror jeg også bare det gælder om at få prøvet ideen af - fortæl den til alle der gider høre på det. Hvis du er IBM eller Apple der skal producere iPhone v. 6 giver det måske mening.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)