Jeg har også tidligere været fortaler for NDA. Og blev det endnu mere, da jeg arbejdede med et koncept, som jeg selv havde opfundet, for nogle, mildt sagt, ret store virksomheder, og da jeg så efter 2 måneder gratis arbejde fik at vide at " vi har selv samme idè, og den har bare ligget i skrivebordsskuffen hele tiden "
Hvis de nu havde det, hvorfor skulle jeg så tømmes for viden ? Jeg blev i den grad malket for viden, og jeg arbejdede gratis på egen opfordring, da afkastet kunne blive enormt for mig på længere sigt, og da jeg derfor virkelig gerne ville have en fod indenfor.
Det ville være helt åbenlyst her at sige, at netop her kunne en NDA have hjulpet mig. Men jeg havde trods alt ikke opfundet den dybe tallerken, kun en modifikation.
Hvis de virkelig ville , kunne de nemt have lavet lidt papirer selv, så det netop så ud som om at de selv havde haft ideen selv, hele tiden, efter at de havde underskrevet en NDA. Og jeg kan afsløre dem , hvis de nu går ud og bruger min idè alligevel, da jeg har en masse information per mail.
Jeg har gjort dem opmærksom på at jeg ikke er bleg for at gå til medierne, hvis de udnytter min modifikation ( de er så store, så medierne absolut ville se det som en god historie ), og jeg har tilbudt dem at købe eneretten til ideen, hvor jeg også afstår fra ethvert kendskab til ideen.
Der er mange muligheder, som ikke handler om NDA.
Hvis din idè virkelig er super god, så er det direkte dumt af virksomheden ikke at ansætte dig, eller købe din idè. Hvad nu hvis du kommer med flere ideer ? Hvad nu hvis du igennem mails kan afsløre at du først kom på hele konceptet ? osv osv.
En NDA hjælper kun i sjældne tilfælde. Og kan også skade mere end den gavner, hvis man gerne vil have en fod indenfor.