Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Send ALDRIG din idé til folk der ikke vil skrive under på en NDA

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan vil du få fat i investors interesse, når du ikke vil fortælle det mindste om dit projekt.

Der er flertal af iværksættre/idehavere målt mod investorer, vil du ikke falde igennem på denne her måde?

Jeg er tilhænger af NDA, men brugt på en lidt anden måde.
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 16:37

Det er naturligvis et paradoks, hvis man har en ide, og derpå underskriver en NDA, hvorpå det viser sig, at denne har samme ide.

Så har man jo potentielt mistet retten til sin ide, uden at have modtaget eller nogen sinde at ville modtage en krone.

Inden man kommer så langt som til en NDA, så vil jeg dog mene, at man må have givet nok oplysninger om retningen, så dette kan forhindres.

Hilsen, Robert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52

Robert Kronberg:

Det er naturligvis et paradoks, hvis man har en ide, og derpå underskriver en NDA, hvorpå det viser sig, at denne har samme ide.

Så har man jo potentielt mistet retten til sin ide, uden at have modtaget eller nogen sinde at ville modtage en krone.

Inden man kommer så langt som til en NDA, så vil jeg dog mene, at man må have givet nok oplysninger om retningen, så dette kan forhindres.

Hilsen, Robert

det er præcis mit point. Hvis ens ide i virkligheden findes hos den anden part også - måske en investor som har kontakt med mange andre ide-mennesker - så står begge med håret i postkassen. Man må derfor luske sig ind på emnet med så mange oplysninger, at parterne ved hvad de går ind til ved en NDA. Selve ideen er næsten lige så vanskelig at aftale sig garanti mod misbrug af - som det ville være at patentere den. Udførelsen af ideen er let at lave NDA på og ved investor, at det ikke er en ide han arbejder med i forvejen i sin portefølje, kan man tage ideen med - men jeg ville ikke som investor nogen sinde skrive under på ikke at bruge en ide, hvis ikke jeg vidste en del om hvad det mon var for en ide jeg skulle love aldrig selv at fåSmile.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 18:08

Hvis vi nu for sjov og ballade, selvom det retligt set nok er eller bør være for ekstremt, så kunne ide-mandens ide måske være, at ideen er at drive virksomhed mod profit

Hvad så, og her må advokaterne komme på banen.

Hilsen, Robert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17

Robert Kronberg:
Hvis vi nu for sjov og ballade, selvom det retligt set nok er eller bør være for ekstremt, så kunne ide-mandens ide måske være, at ideen er at drive virksomhed mod profit

jamen lige præcist Robert - og derfor skal en investor være ret bims for at skrive NDA under uden at ane det mindste om hvad det er for en ide

vh

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:18

Robert Kronberg:

Hvad så, og her må advokaterne komme på banen.

Hilsen, Robert

Lad os nu holde tingene saglige - det er alle bedst tjent med Smile

Køb ren argan olie her

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 18:49

Hej Jan,

Det her er et såkaldt pistoleksempel (ekstremt, ja), men pistoleksempler har til formål at påpege et problem.

Skriver man åbenhjertigt under som potentiel investor under på NDA, så ved man ikke, hvad man har skrevet under på, og det er min pointe.

Jeg har selv prøvet at sidde i paradokser i anden anledning, så det er ikke blot fantasi.

Hilsen, Robert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Entrepreneur - Jan:
Lad os nu holde tingene saglige - det er alle bedst tjent med Smile

Det var vel bare overtydeligt, men da absolut sagligt. Så må vi jo ned i mere detalje. Vi siger jeg har en stor branding virksomhed og godt med penge. Jeg kontaktes af en med en ide - og helt uden at kende mere, skriver vi en NDA som siger at jeg garanterer ikke at udnytte den pågældende ide, uden det sker i samarbejde med idemanden

Så får jeg hans ide - Han har en tag som man kan sætte i et etiket i tøjet.  Han kalder den RI - radio identifikation - og med den kan man scanne en stor bunke tøj og få præcis info om alt størrelse, antal, farver osv.

UPS siger jeg, vi arbejder skam allerede med udvikling af RFID som er samme sag.

Hvad siger vores NDA så, skal vi stoppe med det vi udvikler fordi en anden har samme ide, eller kan vi bare kaste den tilbage og sige, nååååh - den ide - den har vi allerede - og hvem beviser så hvad der er op og ned - hvis vi er i tidligt udviklingsstadie.

Det ville være noget rod og derfor er ideer ikke noget man kan patentere (men deres praktiske udførelse) og meget vanskelige at NDA sikre i den praktiske verden - hvis ikke man nærmer sig emnet allerede i den NDA der skal underskrives.

vh

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 19:10

Jeg har også tidligere været fortaler for NDA. Og blev det endnu mere, da jeg arbejdede med et koncept, som jeg selv havde opfundet, for nogle, mildt sagt, ret store virksomheder, og da jeg så efter 2 måneder gratis arbejde fik at vide at " vi har selv samme idè, og den har bare ligget i skrivebordsskuffen hele tiden "

Hvis de nu havde det, hvorfor skulle jeg så tømmes for viden ? Jeg blev i den grad malket for viden, og jeg arbejdede gratis på egen opfordring, da afkastet kunne blive enormt for mig på længere sigt, og da jeg derfor virkelig gerne ville have en fod indenfor.

Det ville være helt åbenlyst her at sige, at netop her kunne en NDA have hjulpet mig. Men jeg havde trods alt ikke opfundet den dybe tallerken, kun en modifikation.

Hvis de virkelig ville , kunne de nemt have lavet lidt papirer selv, så det netop så ud som om at de selv havde haft ideen selv, hele tiden, efter at de havde underskrevet en NDA. Og jeg kan afsløre dem , hvis de nu går ud og bruger min idè alligevel, da jeg har en masse information per mail.

Jeg har gjort dem opmærksom på at jeg ikke er bleg for at gå til medierne, hvis de udnytter min modifikation ( de er så store, så medierne absolut ville se det som en god historie ), og jeg har tilbudt dem at købe eneretten til ideen, hvor jeg også afstår fra ethvert kendskab til ideen.

Der er mange muligheder, som ikke handler om NDA.

Hvis din idè virkelig er super god, så er det direkte dumt af virksomheden ikke at ansætte dig, eller købe din idè. Hvad nu hvis du kommer med flere ideer ? Hvad nu hvis du igennem mails kan afsløre at du først kom på hele konceptet ? osv osv.

En NDA hjælper kun i sjældne tilfælde. Og kan også skade mere end den gavner, hvis man gerne vil have en fod indenfor.

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 19:14

Der er flere advokater på Amino, som formentlig bør have styr på sager under dansk værneting.

Så det kunne være interessant med et indspark derfra omkring omfanget af en NDA.

Hilsen, Robert

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)