Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tradeshift - hvad er forretningsmodel ?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 03:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har med glæde læst at Tradeshift har fået en ordenlig gang kapital fra rusiske investorer. Flot og stort tillykke.

Jeg har nu studeret Tradeshift system og kan simpelthen ikke forstå følgende:

1) Deres system er gratis - hvordan har de tænkt sig at skabe profit ?

2) Hvis man sammenligner Tradeshift med Freshbooks - så har Freshbooks et hav af features som ikke findes i Tradeshift. Hvem er konkurrenter til Tradeshift ?

3) Hvad er lige det smarte ved Tradeshift ? Så vidt som jeg kan se at man kan sende sine faktura online. Kan man ikke allerede det idag ved at sende en email med en faktura i pdf format.

Nogen kan hjælpe mig med at forstå hvorfor Tradeshift er et smart system / ide ?

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 06:45
Tilmeldt 18. Nov 10
Skrevet kl. 10:23
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Er der nogle som har nogle input ?

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 10:39

Hej

Det handler om EDI ( Electronic Data Interchange ) at 2 forskellige ERP systemer kan få omkonverteret deres fil typer til eget inhouse format og dermed modtage alle dokumenter ind i eget system uden at skulle taste. En PDF skal tastes ind i systemet, det skal en EDI ikke. Men der ligger en arbejdsgang i at lave disse dokument typer. Eks. Størstedelen af EDI fil Typer er ud fra en type der hedder EDIFACT, hvis du så skal sende til det offentlige skal den laves om til en OIOUBL. Store virksomheder / kæder sparer enorme mænder af tid ved at automatisere denne del.

Tradshift har derfor yderligere skabt et kæmpe netværk ved at have en slags facebook erhverv tilknyttet, de mange brugere der sender EDI.

Det var den korteste version :-) Håber det giver mening. 

Tilmeldt 18. Nov 10
Skrevet kl. 11:22

EDI har de eksisteret i lang lang tid....så jeg kan ikke umiddelbart se hvordan det hjælper virksomhederne.

Desuden er det XML som bruges nu til dags i forbindelse med udvekling af faktura etc.

Hvordan tjerner Thadeshift penge, hvis det er gratis ?

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:40

EDI er betegnelsen. Det har eksisteret i over 10 år, men er begyndt at blive dagligt anvendt af mange virksomheder.

XML er ikke længere det format som bruges, det er udgående, det offentlige stoppede med OIOXML 1. dec.

Det er nu OIOUBL - Breddeste standart format som er gældende.

Det hjælper jo virksomhederne ved at alle procedurende er automatiseret.

Det er forsendelserne der er gratis hos Tradeshift = ingen transaktionsafgift. Men du betaler abonnement for at være på Tradshift og du kan benytte dig af dem til at lave dine format typer om.

hertil kommer udgifter til testforløb mellem 2 parter etc.

Eks.

Hvis du har 10 EDIFACT dokument typer, så kan det være 10 forskellige fordi virksomheder danner deres eget format type og dermed bliver det til deres "standart" Og nogen skal lave / tilrette disse dokumenter.

Tilmeldt 18. Nov 10
Skrevet kl. 15:36

Der står ikke meget på tradeshift omkring EDI.

Så det som du siger er at tradeshift i bund og grund er en EDI gateway....

Firmaer har brugt EDI de sidste mange år.....så det overrasker mig at tradeshift kan bringe noget nyt, som ikke allerede findes....

Mht priser for tradeshift....så kan jeg intet se på deres website vedr. priser....nogen som kan hjælpe ?

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 15:37

Jeg vil nu anbefale dig at lytte til det podcast jeg linkede til...

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 21:51

Mht. forretningsmodel, så kræver svaret lidt forklaring: I Danmark er den gennemsnitlige investorprofil ret old school, dvs. rationalet bag en forretning skal være en såkaldt "sund" økonomi eller i det mindste et godt og sandsynligt økonomisk forecast. I udlandet - drevet af Amerikansk investortankegang - er tilgangen til især webinvesteringer en anden. Her er første prioritet at opnå (kæmpe) volumen på så kort tid som muligt, for derefter at udtænke og implementere en forretningsmodel.

Det er en af grundene til, at systemer som Facebook sandsynligvis ikke vil kunne starte i Danmark (for dansk investorkapital). Jeg ved ikke om danske webventures dermed er mere overlevelsesdygtige pga. den størreøkonomiske fokus fra dag 1, men jeg er personlig meget fascineret af den amerikanske risikovillighed. Om ikke andet, så sætter det mere udvikling i gang på flere plan.

Mvh. Aleksander

Tilmeldt 9. Nov 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:00

Hej Kundez,

Jeg vil gerne hjælpe dig med svar på dit spørgsmål samt give dig information omkring hvorledes det er muligt at sende faktura gratis i nordiske EDI formater.

Ad 1. Tradeshift skal ikke have overskud for nuværende. De vil på sigt have indtjening på tillægsprodukter samt fra aftaler indgået med større virksomheder.

Ad 2. Tradeshift er et "elektronisk posthus" hvor man kan sende og modtage OIOXML samt OIOUBL. Da Tradeshift stiller API til rådighed er det muligt at programmere mod Tradeshift og derved kan det være muligt at anvende andre applikationer.

Største nordiske konkurrent er Sproom der netop er udnævnt til en af de mest potentielle vækstvirksomheder i Danmark.

Ad 3. Det smarte ved Tradeshift og Sproom er at man kan sende og modtage faktura (og andre dokumenter) elektronisk uden at skulle koble sig op til VANS netværk og dermed sparer man initialomkostninger der let kan løbe op i 50-70.000 samt årlige fees på omkring 50.000.

En PDF er IKKE ret anvendelig hvis man ønsker en elektronisk faktura til viderebehandling. Skal man anvende data fra en PDF skal man købe en scanner med tilhørende OCR software. Det er en dyr og ikke særlig god løsning.

Med Sproom kan man integrere, uploade data eller taste faktura helt GRATIS. Det er muligt at sende i alle de nordiske formater og der er fuld sporbarhed.

Yderligere spørgsmål er meget velkomne til Uno Vinding - uvi@sproom.net

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)