Vi er to unge fyre på 17 og 18 år, som studerer i Roskilde. Vi kunne enormt godt tænke os at starte egen virksomhed. Vi brænder virkelig for det, og mener vi har kapitalen! Vi har haft et par forskellige ideer oppe, men er kommet lidt bort fra dem igen.
Derfor søger jeg noget hjælp til hvad vi skal gøre!
Skal man vente til den perfekte ide kommer, og så gå løs med det? Skal man få nogle til at komme med en ide vi kan gå i krig med? Hvor meget kræver det egentlig at starte en virksomhed? - Altså hvad skal man have styr på og sådan?
Håber jeg kan få noget hjælp fra jer! Skulle der være nogle spørgsmål, så skyd endelig løs!
En eller anden idé vil I jo nok være nødt til at have, hvis det hele skal give mening.
Ud fra hvilken idé I starter op med, kan I så begynde at tælle sammen på hvilke ting I skal have styr på.
Hvis det er ting, I kan fremstille på computeren og sælge på nettet, er det nogle få juridiske og økonomiske ting der skal afklares, men er det f.eks. inden for noget fødevare-væsen er der 100 andre ting I skal tage højde for.
Hvis jeg var Jer, ville jeg deltage i et af de mange iværksætter-kurser, der udbydes.
Skal man vente til den perfekte ide kommer, og så gå løs med det?
Nej, man skal bare kaste sig ud i det (man lærer hurtigt af sine fejltagelser).
Rasmus B.:
Skal man få nogle til at komme med en ide vi kan gå i krig med?
Nej, hvad skal I bruge andres ideer til, hvis I selv har ideer?
Rasmus B.:
Hvor meget kræver det egentlig at starte en virksomhed? - Altså hvad skal man have styr på og sådan?
Et CVR nummer og at kunne føre regnskab. Hvis i omsætter mere end DKK 50.000 pr. år skal i også momsregistreres, hvilket betyder at I også skal føre og indsende momsregnskab.
Skal man vente til den perfekte ide kommer, og så gå løs med det?
Man kan starte med at finde noget der er en niche ting, som der ikke er meget af i forvejen, fx importere noget man selv synes er spændende og kan sælges.
Rasmus B.:
Skal man få nogle til at komme med en ide vi kan gå i krig med?
Jeg startede selv som bistandsklient med pyramide design- og produktion i først 80'erne, fordi jeg synes det var anderledes og spændende. Ingen normale mennesker troede på det andet end mig, men det blev en stor succes og jeg leverede et år efter pyramider til fx DRs rekvisitafdeling og masser af forretninger landet rundt.
Rasmus B.:
Hvor meget kræver det egentlig at starte en virksomhed? - Altså hvad skal man have styr på og sådan?
Firkantet udskåret koster det ikke noget at registrere sit firma, og man kan trække stort set alt fra fra starten, så man slipper for skat til der er overskud. Men I har da heldigvis en startkapital. Som dagpengemodtager kan man nomalt få lov at køre selvstændig virksomhed og blot modregne indtjening i timer.