Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til erhvervsdrivende foreningskasserer!

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg er er sprit ny med forenings økonomi, jeg har tidligere siddet og arbejdet med debitor bogholderi med virksomheder som kunder, og ellers har jeg arbejdet med inkasso med private debitorer som kunder. Så derfor ved jeg ikke ret meget om forenings økonomi, og den forening jeg er blevet valgt som kasserer for, er HELT nyopstartet. Vi startede ud som en frivillig forening, men har netop idag efter en lang og virkelig dårlig rådgivning fra skats side valgt at omregistrerer os, således vi nu er en erhvervsdrivende virksomhed.

Men de spørgsmål jeg har siddet og brændt inde  er overordnet blevet besvaret fra skat's side med ølgende udsagn: "Jaaaah altså det er jo en vurderingssag om i skal betale moms, eller ej!". Jeg har også bestilt et servicebesøg fra en konsulent fra skat, men ingen ved hvor lang ventetid der er på det. Så derfor henvender jeg mig til jer, og håber nogen kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:

Jeg vil gerne hører nærmere omkring:

  • Hvorvidt man skal afleverer regnskaber hos skat.
  • Hvornår regnskabet skal afleveres.
  • Om regnskabet skal være udarbejdet af en statsautoriseret revisor.
  • Jeg vil gerne have udpenslet hvorledes moms registrering hænger sammen for en forening som os (beskrivelser kommer længere nede).
  • Jeg vil gerne hører om hvordan vi forholder os til oplysningspligt i forhold til donationer af effekter til feks. konkurrence-præmier, via feks. facebook og vores eget website.
  • Jeg vil også gerne vide om vi skal betale moms af sponsorater, både i form af kontanter men også i form af effekter.
  • Jeg vil også gerne vide hvorledes vi forholder os til oplysningspligten i forhold til sponsorater fra virksomheder, men også regulære pengedonationer både fra private og virksomheder.
  • Må vi som forening accepterer anonyme donationer feks. via en indsamlingsbøsse til vores arrangementer eller på vores hjemmeside?
  • Overordnet information om almindelige penge donationer både fra erhverv og private.
  • Medlemsbetalinger.
  • Drift af en mindre webshop med salg af medlemskaber og merchandise.

Ang. momsregistrering, vi har ikke noget overblik over om vi kommer til at have større indtægter end 50.000 kr. det første år, da vi ikke har noget specifikt overblik over markedet for en forening som vores. Vores planlagte indtægter vil komme til at bestå af følgende:

-Salg af reklameplads på vores hjemmeside.
- Donationer.
-Sponsorater.
-Salg af medlemskaber.
-Salg af mindre merchandise via vores webshop.
-Deltagergebyr ved vores events.

Herudover har jeg et spørgsmål der går på at hvis vi feks. holder et bil træf, hvor der kommer feks kommer en DJ og spiller musik, ganske gratis er det noget vi som forening vil blive beskattet af, ellers kan det anses som en skattefri donation?

Jeg håber virkelig at der sidder nogle kloge hoveder og kan hjælpe mig med de spørgsmål, for jeg aner ikke hvad søren jeg skal stille op, når jeg ingen klare svar kan få fra skat.

Mvh. Anne

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Massere af spændende spørgsmål. Prøv at tjekke Anette Sands hjemmeside. 
Alternativt så stil et spørgsmål ad gangen eller betal en revisor/regnskabskyndig til at du kan sidde og fyre spørgsmål af! :=)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)