Hej.
For det første, held og lykke med projektet.
Her følger nogle betragtninger som lige falder mig ind når jeg læser tråden. (brug det hvis du kan)
Du fortæller at du ikke selv skal arbejde i firmaet. (manuelt rengørings arbejde går jeg ud fra) og at du ikke har erfaring fra branchen.
Men hvem skal kontrollere dine assistenter? Og har du lyst til at overlade dette ansvar til andre? Især i opstarts perioden!
400 kr i timen! Det er længe siden jeg har hørt om så høje priser i rengøringsbranchen.
Jeg kender ikke markedet i Odense, men her i Midtjylland ligger priserne typisk omkring 250 kr, for traditionel rengøring.
50 - 100 kunder, lyder jo umiddelbart overskueligt, men har du overvejet med hvilken frekvens rengøringen skal foregå? Private kunder ønsker normalt én ugentligt rengøring, og meget gerne på en fredag, udført inden de kommer hjem fra arbejde. altså mellem 07.00 og 15.00. Dvs. meget arbejde i en kort tidsperiode. Det vil give nogle udfordringer rent ledelsesmæsigt.
Hmm. kan se mine betragtninger kom til at lyde en kende negative, det var ikke meningen.
Igen held og lykke.
P.s kan se at der er forskellige meninger vedr. mindsteløn. Så vidt jeg ved er der ingen mindsteløn i Dk, med mindre der er skrevet overenskomsk, eller man er medlem af en brancheforening der kræver det. (jeg vil dog anbefale at give en fornuftig løn, af moralske grunde, men også fordi, at jo bedre vilkår man giver sine ansatte jo bedre kvallitet kan man forvente/forlange.
P.p.s. vedrørende om hvordan virksomheder kan overleve med små timepriser, og at de måske ikke er helt fine i kanten. Selvfølgelig kan man lave god forretning med små priser, det kommer jo an på hvor mange "enheder" der sælges. Så på et tidspunkt Lars Larsen forhandle i lang tid om 10 øre i indkøbspris på et produkt. Det betyder først noget når man sælger millioner af produktet årligt i mange år frem over. Overskudet pr. enhed behøver ikke være særlig stort, hvis der sælges mange.
Når det er sagt, så findes der utroligt mange små, mere eller mindre "sorte" rengøringsvirksomheder, som virkelig trækker priserne ned.
kmosen