Mine nakkehår stritter når jeg læser dit indlæg, for et eller andet siger mig at du måske er ved miste 270.000 kr.
Jeg har set dette mønster en del gange før. Det kan sagtens være at kunden er reel nok og nok også skal betale, men blot har behov for at fakturaerne er helt korrekte. Men der er desværre overhængende sandsynlighed for at de prøver at trække sagen helt ud i hegnet og forsøge at undgå at skulle betale.
Vi har haft en kunde som så sent som i sommers, som netop prøvede sig med et mønster som det du beskriver. Det startede med at de bestilte nogle visitkort til deres nye virksomhed og denne faktura blev også betalt, dog efter et par rykkerskrivelser. Men så kom de med et større projekt og da vi startede med projektet, der modtog jeg diverse oplysninger så som CVR-nummer, leveringsadresse, kontaktperson m.m. som var fuldstændig de samme som ved visitkortene. Da projektet var afsluttet (større leverance af diverse plakater, roll-ups, bannere m.m. til en udstilling) modtog vi ikke nogen betaling på trods af to rykkerskrivelser. Af ren og skær venlighed, i stedet for blot at smide dem til inkasso med det samme som vi ellers normalt gør, så ringede jeg til vores kontaktperson. Han havde så pludselig ikke noget med projektet at gøre længere og mente heller ikke at have set nogen faktura eller rykkere. Jeg beder så om at få navnet på den nye kontaktperson og får vores bogholder til at sende kopier af rykkerne og fakturaerne til denne person.
Efter en uge uden reaktion, så jeg ringer og snakker med ham den nye kontaktperson. Han siger så at fakturaerne er stilet til den gale virksomhed og kontaktperson og derfor kan han ikke godkende dem. Jeg beder om et nyt CVR-nummer m.m. Et hurtigt check viser så at det er holdingselskabet som der nu i stedet skal faktureres. Jeg ringer igen til vores nye kontaktperson og spørger ham om det er helt korrekt, hvor han så tøver lidt og siger så at han ikke lige kan tage stilling til dette på nuværende tidspunkt, da de vidst i øvrigt mente at vi ikke havde leveret alle de ting de havde bestilt og jeg må ringe igen om et par uger når han har bedre tid...
...Jeg gjorde så det efterfølgende at jeg bad vores advokat om at finde hoved og hale i hvad der foregik. Og en uge senere vendte hun tilbage og sagde at kunden nu godt ville have fakturaerne igen - vel og mærke til det oprindelige firma. Hun sagde også til mig at hun overhovedet ikke var i tvivl om at de forsøgte at se om de ikke kunne komme uden om at betale ved at blive ved med at finde på undskyldninger og mangler ved fakturaerne. Så hun havde pænt forklaret dem at vi ville have vores betaling NU og hvis de havde flere problemer med betalingen måtte de tage den i Fogedretten eller Sø & Handelsretten - det var op til dem selv. Hvis de ville brokke sig over det leverede, så var det Sø & Handelsretten og hvis de bare ikke kunne finde ud af at betale, så var det Fogedretten. Det udestående beløb stod på vores konto et par uger senere. Det kostede os ikke alverden at hun ringede og tog en snak med dem, set i forhold til det store beløb vi havde ude og svømme.
Så, uanset om din kunde prøver at snyde dig eller vitterligt har en reel vigtig grund til at faktuaerne er helt snore lige, så tag kontakt til en advokat. Det advokaten så vil gøre er at henvende sig til din kunde og blot forklare at der er dette udestående beløb og hvad kunden mener der er grunden til at de ikke har betalt. Så kommer de nok med diverse ændringer til fakturaen og så vil din advokat nok bede om at du retter dette og sender en ny faktura til kunden og en kopi til advokaten. Det burde rykke lidt mere i tingene hos din kunde, da de nu ved at en advokat er kommet ind over og derved også allerede har fat i sagen hvis de ikke betaler.
Jeg ved godt at ovenstående er en lang smøre og mange vil også opfatte det som en meget agressiv måde at håndtere en kunde som skylder penge. Men min kolde holdning er, som jeg også før har givet udtryk for mange gang før i andre indlæg, at din/Jeres/vores virksomheder ikke er banker, hvortil man kan skylde penge hvis man er et økonomisk rodehoved, en svindler eller blot mangler penge. Det at man som virksomhed ikke kræver betaling på forkant eller ved levering, men tilbyder en kredit er en service og et tegn på tillid over for kunden. Når kunden så vælger at misbruge det, så er det også der tilliden er brudt og servicen ophører - så må de gå i banken eller låne penge et andet sted. Aben skal ikke over på din skulder og derved gøre kundens problemer til dine problemer.
/Jesper