Skal jeg så til at have hende som ansat, dvs. registreres og alt det der. Eller kan jeg ikke bare få udbetalt hendes indtjening som min løn. Vi har fælles økonomi så det vil ikke gøre den store forskel?
Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.
Ja, det vil jeg tro du skal. Du kan også vælge, som du siger selv, at udbetale hendes indtjening som din løn, men I vil i så fald ikke kunne udnytte hendes fradrag med mindre I er gift. Der er helt sikker mange der kan give bedre råd end mig, men jeg vil foreslå at hun enten selv registrerer en enkeltmandsvirksomhed eller at du udbetaler hendes indtjening som løn. Da du allerede er tilknyttet en bogholder, vil det at have en "ansat" sikkert ikke posere en nær så stor ulempe, som jeg tror er din opfattelse. Ellers snak med dit lokale skattekontor og evt. din bogholder - de må have de bedste forudsætninger for at give dig et fornuftigt svar.
Alt held og lykke med dit og kærestens foretagender. :)
- Nikolaj
Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions Professionel .NET web udvikling og konsultation.
Hvad du også skal overveje er hvad det kan betyde for din egen forretning, hvis det nu går galt/dårligt med din kærestes forretning. Det kan hive din del med ned - ligesom det omvendte kan være tilfældet.
Tusinde tak for jeres gode svar. Vi er kommet frem til, at vi opretter et nyt enkeltmandsfirma til hende. Det er som flere af jer siger, nok den rigtige måde at gøre det. Især når hendes regnskab kommer til at tage udgangspunkt i lønsumsafgiftsloven og mit i er monsregistreret.
Igen - tak for svarerne
Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.