Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan kæresten bruge mit enkeltmandsfirma?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Indlæg ialt: 318
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har idag en enkeltmandsfirma, som sælger forskellige ting over nettet igennem et par webshops.

Min kæreste, som er ergoterapeut, står nu overfor at starte en lille praksis ved siden af arbejdet.

Kan vi blot køre det under mit regnskab, eller skal vi oprette et nyt enkeltmandsselskab, og dermed doble vores udgifter til bogholder etc.?

Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 19:27

Det er derfor det hedder "enkeltmandsfirma" og "dobbelt bogholderi".

Nej, sorry, kunne ikke lade være *det er bare gas* Big Smile 

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Gita Street:
Det er derfor det hedder "enkeltmandsfirma" og "dobbelt bogholderi".

Julemandens gløgg er vist blevet åbnet i Aalborg!Big Smile

Back to business. Det er muligt at lægge begge aktiviteter ind i dit enkeltmandsfirma. Din partner vil da skulle have udbetalt sin indkomst som løn.

/Henrik

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 20:43
Skal jeg så til at have hende som ansat, dvs. registreres og alt det der.
Eller kan jeg ikke bare få udbetalt hendes indtjening som min løn. Vi har fælles økonomi så det vil ikke gøre den store forskel?

Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 22:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det vil jeg tro du skal. 
Du kan også vælge, som du siger selv, at udbetale hendes indtjening som din løn, men I vil i så fald ikke kunne udnytte hendes fradrag med mindre I er gift. 
Der er helt sikker mange der kan give bedre råd end mig, men jeg vil foreslå at hun enten selv registrerer en enkeltmandsvirksomhed eller at du udbetaler hendes indtjening som løn. Da du allerede er tilknyttet en bogholder, vil det at have en "ansat" sikkert ikke posere en nær så stor ulempe, som jeg tror er din opfattelse.
Ellers snak med dit lokale skattekontor og evt. din bogholder - de må have de bedste forudsætninger for at give dig et fornuftigt svar. 

Alt held og lykke med dit og kærestens foretagender. :)

- Nikolaj

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nikolaj Dam Larsen:
Ja, det vil jeg tro du skal.
Yes

Hvad du også skal overveje er hvad det kan betyde for din egen forretning, hvis det nu går galt/dårligt med din kærestes forretning. Det kan hive din del med ned - ligesom det omvendte kan være tilfældet.

/Henrik

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 11:42

Hej alle,

Tusinde tak for jeres gode svar. Vi er kommet frem til, at vi opretter et nyt enkeltmandsfirma til hende. Det er som flere af jer siger, nok den rigtige måde at gøre det. Især når hendes regnskab kommer til at tage udgangspunkt i lønsumsafgiftsloven og mit i er monsregistreret.

Igen - tak for svarerne Smile

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)