Hej! Jeg håber i kan hjælpe mig med at svare på dette spørgsmål. Hvis jeg nu f.eks ville sælge ure i en webshop, og jeg har fundet ud af Casio har et ur, hvor deres listepris er 1500kr, Vil jeg selv kunne sætte min egen pris på min webshop (f.eks 2000kr), eller bestemmer Casio hvor meget jeg må tjene ? |
Pris på produkter - Sætter jeg prisen?
- 1
hvordan kan det så være at fx. adidas trøjer altid koster det samme, og aldrig findes billigere? |
Det der er ulovligt, er at koordinere dine priser med konkurrenterne. Dvs. hvis jeg sælger det samme produkt som dig, så må vi ikke aftale at vi begge sælger produktet til eksempelvis 200 kr og at du tager marked A og jeg marked B. Det nedlægger konkurrencen og den frie markedsøkonomi, og så vidt jeg ved så kalder man det Karteldannelse! Det ofte nogle store bøder. Læs evt. mere her. Du kan også søge efter "Karteldannelse" på Google. |
The only place where success comes before work is in the dictionary.
Casio må ikke diktere den pris du vælger at sælge varen for. De kan angive en vejledende udsalgspris, men ikke tvinge dig til at følge den. Gør de det, er det ulovligt. |
Vi sælger Casio ure på vores netbutik, og det er igennem de officielle kanaler vi køber urene. Casio er absolut ikke et mærke, hvor der mangler billige prisalternativer fra parallelimportører. Nu ved jeg godt dit spørgsmål var omvendt - om du må sætte priserne højere end de vejledende, og vi har i hvert fald ikke hørt noget officielt omkring det. Oftest er det når du sænker priserne, at det kan blive lidt ømtåleligt.. Sælger du andre armbåndsure, eller brugte du bare Casio som eksempel? |