Ja - det tror jeg du har helt ret i. Eller også er folk ikke så forberedte, som de føler, de burde være før mødet? Måske kan folk heller ikke helt overskue, hvad de har sat i gang? Hvor mange timer skal man fx regne med at skulle bruge i alt? Hvad plejer en gennemsnitsrådgivning at bruge?
Næsten kun, at du laver en eller anden form for økonomisk binding? En slags depositum som gør, at de får den første, følgende rådgivning meget billigt? Ellers skal du måske overveje at indskrænke åbningstiden hvor du giver gratis rådgivning til 2 timer om dagen/pr. uge/ pr ???, sådan at du signalerer at den type møder er en 'knap ressource', man skal føle sig lidt heldig at have fået fat i? Og du undgår at blive irriteret. Jeg kan godt forstå, at det at 50% udebliver føles som meget. Men er det det? Det er ca. samme størrelse, der bliver væk når jeg forsøger at sælge noget gennem Den blå Avis. Halvdelen af aftalerne dukker bare ikke op. Min måde at tackle dette på er ikke at sætte noget til side selv for at sælge, fx komme hjem tidligere fra arbejde end normalt. Vi mødes, når vi begge har mulighed for det. Kun på den måde slipper jeg for at blive dybt irriteret. Hvad med læger og (oh skræk) tandlæger? Hvor stor udeblivelse har de? Det er ikke ganske konkrete ideer, jeg har, men måske kan du bruge noget af det alligevel? Måske eet forslag mere fra min egen verden, som også kan rumme aftaler, der kan føles lidt ubehagelige. Jeg aftaler simpelthen tidligt i forløbet med folk, om de foretrækker at jeg opsøger dem (mail/tlf), hvis de ikke overholder de aftaler, vi har lavet i fællesskab. En temmelig stor del siger 'ja tak' til dette og vil *gerne* have den økse hængende over hovedet at de selv har bedt om at få et (k)ærligt spark. /Marianne |
Med den mail, kan jeg godt forstå de bliver væk. Jeg fik en mavefølelse af sure §§ og rudekuvert ved ordvalget. Prøv at strikke en mail sammen som giver en storebror passer på dig-følelse.
Noget med: Tak for du har booket et møde, jeg vil gøre hvad jeg kan for at leve op til din tillid - og se om du så kan få indflettet ind hvilke papirer folk skal have med.
Hvis du f.eks. kalder det for en huskeseddel så tør folk nok nemmere komme ud af busken.