Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udarbejdelse Gældspapir

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Aug 11
Indlæg ialt: 58
Fra  Mondo Rekruttering Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften kære Amino'er,

Jeg har af en kammerat lånt x-antal kroner, som hjælp til de udgifter der ligger i at starte vores virksomhed.
Udover at han selvfølgelig skal have sine penge tilbage, har vi lavet en aftale.
Den aftale går ud på at han inden for 12 måneder skal have pengene tilbage og x% af den omsætning virksomheden har i de 12 måneder.

Hvordan skal sådan et papir udarbejdes?

Skal det skrives som et normalt gældspapir hvor ovennævnte sætning indgår, eller findes der en speciel procedure for sådan en aftale?

På forhånd tak, og god weekend.

- Mike Jensen

Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 536
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 21:57

Jeg kender ikke til de juridiske krav. Men du kan købe en færdig skabelon til gældsbrev her: http://www.familieadvokaten.dk/klubben/buy/buy.asp?action=buy&visdokument=262

Mon ikke det så er forholdsvis nemt at nedfælde de ekstra aftaler I laver i dokumentet.

Start webbutik med PrestaShop

Besøg JOJOBA.DK og find unikke gaveideer og flotte ting til hjemmet

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:51

Prøv at søge på nettet med gældsbrev skabelon - så kan du finde nogle eksempler på, hvordan det ser ud. Der skal egentlig "bare" stå hvem låntager og -giver er, hvad beløbet er, hvilken rentesats det forrentes med, og hvornår og hvordan pengene skal tilbagebetales.

I kan bare bruge den beskrivelse du har skrevet i gældsbrevet til at forklare rente og hvornår pengene skal tilbagebetales. Jeg vil nok specificere lidt mere om opgørelsen af procenten så I begge er meget enige, så der ikke opstår diskussion om det bagefter. Det er muligt at I er enige, men skriv bare lidt mere.

Så skal i begge underskrive og der skal være 2 vitterlighedsvidner pr. person. De bekræfter, at I har underskrevet og er ved jeres fulde fem og sådan noget. Det må ikke være nært beslægtede, der er vitterlighedsvidner.

Så får du pengene og så er den ikke længere.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:56

Lige en præcisering: I behøver ikke 2*2 vitterlighedsvidner til underskriften - I kan godt bruge de samme 2 vidner begge to - men så skal vidnerne selvfølgelig se jer begge to underskrive.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:21

Din beskrivelse er udemærket i udgangspunktet. Du beskriver dog ikke om han løbende skal have betaling, eller blot skal have betaling om 12 mdr. Hvorfor skal han have x% af omsætningen og ikke overskuddet. Det kan blive dyrt. Er det dig eller virksomheden, der har lånt pengene. Det lyder som dig. I så fald er det dig, der skal tilbagebetale, hvilket jo er nettokroner efter skat. Men beregningen af det du skal tilbagebetale følger virksomhedens bruttoomsætning. er det klogt? Hvis virksomheden er en personlig eller aps kan du ikke lade virksomheden tilbagebetale din gæld. Hvis du gør det alligevel skal du betale skat af det beløb "virksomheden" tilbagebetaler med.. 

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 11
Indlæg ialt: 58
Fra  Mondo Rekruttering Skrevet kl. 01:20

Hej igen, og tak for de hurtige svar.
Undskyld at jeg først svarer nu, men jeg har haft ekstremt travlt.

Grunden til at han skal have x% af omsætningen og ikke overskuddet er at jeg som ejer i princippet selv kan bestemme hvor lavt overskuddet skal være. Hvis jeg fx. købte en bil eller andet lignende i firmaets navn.(ret mig endelig hvis jeg er forkert på den)

Det er virksomheden der låner pengene, og det er en personligt ejet virksomhed.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 09:26

Mike Hefty Jensen:
Det er virksomheden der låner pengene, og det er en personligt ejet virksomhed.

---- i så fald er det virksomheden, der er part på gældsbrevet / låneaftalen..

Læs retsplejelovens § 478, stk 1, nr 5: --- Et gældsbrev er en ensidig, i hovedsagen ubetinget erklæring om at skylde en pengesum.... dernæst skal långiver have en klausul om 478, hvis han vil kunne gøre gælden gældende overfor dig.

Sætningen "Et gældsbrev er en ensidig, i hovedsagen ubetinget erklæring om at skylde en pengesum" kan måske støde mod vilkåret, x% af omsætningen, for x% af omsætningen er jo netop ikke et objektivt kriterie som fx. x% i rente. Derfor kan långiver måske risikere, at det "gældsbrev" i laver alligevel ikke er et gældsbrev, selvom i kalder det et gældsbrev. det betyder - hvis du ikke tilbagebetaler - at långiver for at tvangsinddrive gælden, skal have en dom eller tilsvarende over dig, for at få et grundlag at tvangsinddrive på.

Jeg har ikke undersøgt forholdet nærmere. I princippet kan du som låntager være ligeglad med dette faktum, men hvis I begge sidder og undersøger forholdet med disse indlæg, så er det rimeligt nok, at ham, der låner dig pengene, er bekendt med dette forhold.

Hvis du skal have en advokat til at hjælpe, gætter jeg på en omkostninger i 2.000 kr klassen + m.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)