Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp, momsspørgsmål!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Dec 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Alle.. :-)

Jeg er lige blevet momsregistreret fra 1 oktober (lille blomsterforretning). Jeg kan se på skats hjemmeside, at hvis man skal indberette moms kvartalsvis, så er det den 10 november 2011.

Mit spørgsmål er: Skal jeg bare gå ud fra at det er hvert kvartal jeg skal indberette moms, eller hvordan ved man hvor ofte det skal gøres?

Og så vil jeg lige høre om der er nogen der ved, hvor lang tid der går fra den dag momsen skal indberettes, og til man skal betale/have moms tilbage? I mit tilfælde skal jeg have moms tilbage da jeg først åbner den 1. november, men har købt en masse varer.

Mvh. Christina..

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 10:25

Du skal indberette moms kvartalvis - og månedsvis hvis din omsætning er stor nok (mener det er omkring 20. mio i årlig omsætning, der skal til, for at man skal til at indberette moms hver måned). Det passer næsten altid med f.eks. at du skal indberette d. 10. februar, og så igen d. 10. maj osv. Det bedste er at finde de datoer på hvornår der skal indberettes moms et helt år frem, så man husker at gøre det! Ellers kommer der altså ret hurtigt en "rykker" på 800 kr. første gang, 8000 næste gang osv.. :o) 

Dit spørgsmål vedrørende momstilbagebetaling er jeg faktisk en smule i tvivl om.

The only place where success comes before work is in the dictionary.

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 10:30

Når du indberetter momsen, så går der ikke ret lang tid før du har pengene på din konto. Typisk 3-5 hverdage ca. Det gik der med mig.

Husk og ring til din bank og fortæl hvilken firma konto der er din "nem konto" eller hvad det hedder, for så ryger pengene derind automatisk.

Håber det hjalp.

Martin

Og som også nævnt, husk og indberet til tiden, ellers kan det blive dyrt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:30

Betaling af momsen skal ske senest den dag, hvor du har deadline.

Penge tilbage i moms, sker 2-3 dage efter at du har lavet moms opgørsel til SKAT.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33

Hej

Til at starte med skal alle indberette moms pr kvatal.

Skat giver dig så besked hvis det ændrer sig. Og det betyder at alt efter omsætningen, så vil man blive delt ind i at skulle betale hvert halve år, kvartal eller månedlig.

Skat plejer at være gode til at sende en mail ud, når de vil have penge, hvis du altså har opgivet din mail adresse.

/Kenneth

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 10:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Du er blevet momsregistreret fra 1/10. Din første momsangivelse bliver derfor for perioden 1/10 til 31/12. Momsangivelsen skal være hos Skat senest den 10/2-2012.

Har din købsmoms højere end din salgsmoms, i ovennævnte periode, kommer udbetalingen i løbet af få dage.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:47

christinapou:

Hejsa Alle.. :-)

Jeg er lige blevet momsregistreret fra 1 oktober (lille blomsterforretning). Jeg kan se på skats hjemmeside, at hvis man skal indberette moms kvartalsvis, så er det den 10 november 2011.

Mit spørgsmål er: Skal jeg bare gå ud fra at det er hvert kvartal jeg skal indberette moms, eller hvordan ved man hvor ofte det skal gøres?

Og så vil jeg lige høre om der er nogen der ved, hvor lang tid der går fra den dag momsen skal indberettes, og til man skal betale/have moms tilbage? I mit tilfælde skal jeg have moms tilbage da jeg først åbner den 1. november, men har købt en masse varer.

Mvh. Christina..

Hej Christina

Hvert år er der en datoplan for, hvornår man skal indberette/afregne moms.

Vedrørende 2011 er skal der indberettes og betales følgende kvartaler:

1. kvt.         senest 10. maj 2011

2. kvt.         senest 10. august 2011

3.kvt           senest 17 november 2011

4.kvt           senest 10. februar 2012

I dit tilfælde skal du indberette for 4. kvt 2011, idet du er registret pr. 1 oktober 2011.

Alt du har købt til blomsterforretningen indenfor 6 mdr. før start kan du medtage i dit momsregnskabet.

Når man er nystartet, vil momstilsvaret næsten altid være negativt. Når kvartalet er omme, kan du finde frem til dit momstilsvar, og så hurtigst mulig få indberette beløbene til SKAT, så du kan få den negative moms tilbage.

Jeg vil tror, at der vil gå op til 14 dage  efter du har indberette det, før du får nogle penge.

Jeg håber det var svar, du kunne bruge

mvh

Henrik B

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:51

Kvist & Jensen A/S, Statsaut. revisorer:

Vedrørende 2011 er skal der indberettes og betales følgende kvartaler:

1. kvt.         senest 10. maj 2011

2. kvt.         senest 10. august 2011

3.kvt           senest 17 november 2011

4.kvt           senest 10. februar 2012

Der er lige en lille rettelse, idet 2. kvartal indberettes senest den 17. august og 3. kvartal senest den 10. november.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1868523 Her kan du læse lidt mere

Tonny

Tilmeldt 8. Dec 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:30

Tak for svarene allesammen..

Vil det så sige at jeg ikke skal indberette noget her den 10 november? Men først 10 februar?

Og hvilke måneder er det så for? Vil oktober ikke komme´til at mangle?

I må lige bære over med at jeg er helt ny i det her :-)

Mvh. Christina..

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 10:53

Hej Christina,

Nej oktober kommer ikke til at mangle, da det skal angive til februar er 4. kvartal.

Og husk, som Henrik B skriver at medtage alle de start omkostninger du har haft også. Også dem fra før 1. oktober.

Held og lykke med butikken.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)