Super vigtige forbehold, Frank her nævner! |
Det er et rigtigt godt spørgsmål du har taget op Halfdan. Det er en af de ting, der har været svære for mig, men efterhånden som jeg har får indsamlet lidt erfaring hjælper det på det.
Jeg har eksempelvis forsøgt at optimere mit websites forside til "hjemmeside" - og senere forsøgt at lave en underside med ordet "hjemmesider". Jeg tror dog jeg dropper den igen, da jeg kan se at Google synes at hjemmeside/hjemmesider/hjemmesiden er relaterede - og hvis man Googler på "hjemmesider" er jeg på side 3 - men det er link til forsiden, der bliver vist.
Jeg har dog set et webbureau, der med succes har tærsket langhalm på varianterne "webbureau Århus", "webbureau Aalborg" etc. Indholdet på de enkelte sider har jo reelt intet nyt indhold, men er blot varianter af det samme. Jeg tvivler på den strategi er langtidsholdbar, som Frank er inde på.
Det er nok lidt af en balancegang. Eksempelvis kan der næppe være tvivl om, at det er smart at smide "snerydning" og "rengøring" på hver sin side, som jeg ved er relevant på sitet Aktiv3.dk.
Hvis du Googler efter "webbureau Aalborg", så er min hjemmeside streetpatrol.dk nr 1 på side 2, uden jeg på noget tidspunkt har fået links med den ankertekst før - så vidt jeg ved. Det må være fordi Google godt forstår at jeg ranker godt på "professionel hjemmeside" og at det er relaterede ord, men jeg har også "webbureau" i en af mine TITLE-tags. Dog er det til min kontakt-side, og det synes jeg ikke er hensigtsmæssigt, så det skal jeg også overveje om det skal være til forsiden eller en ny side.
Det er nye SEO erfaringer jeg gør mig, så det kan være jeg tager fejl. Jeg begynder dog at få ny forståelse for hvorfor erfaring med søgemaskineoptimering har noget at sige her.