Hej Alle Amino'er Jeg har lige lånt en bog på biblioteket "Forretningsplanen - Håndbog for SMV'ere og iværksættere" Det er en super god bog på mange områder, der er især et udkast til hvilke punkter en forretningsplan skal indeholde. De uddyber dog ikke punkterne i bogen nogle steder. Der er mange af punkterne som giver sig selv, men der er også nogle jeg gerne vil have lidt hjælp til at få forklaret hvad de mener med de egentlige begreber. Jeg har listet alle punkterne op nedenunder, og markeret de punkter jeg er i tvivl om med en streg under Hvis der er nogle der vil hjælpe mig med at give en forklaring på disse vil jeg blive glad, og jeg tror der er mange herinde der vil kunne drage stor nytte af det. Hvis der er nogle der er interesseret i at hjælpe, så kunne vi evt. lave en uddybning af alle punkterne, for på den måde at lave en rigtig god skabelon. Jeg syntes der er mange af dem, som man kan finde på nettet, der er meget overalfdiske. Denne skabelon kommer rundt i alle lede og kanter. 1. Introduktion 1.1. Baggrund 1.1.1. Beskrivelse af den foreløbige ide 1.1.2. Beskrivelse af virksomheden, dens baggrund og dens ressourcer 1.1.3. Beskrivelse af det umiddelbare markedspotentiale for ideen 1.1.4. Beskrivelse af det unikke ved ideen 1.2. Tolkning og afgrænsning 1.3. Problemformulering 2. Markedsanalyse – De eksterne forudsætninger 2.1. Efterspørgselsforhold 2.2. Udbudsforhold 2.3. Distributionsforhold 2.4. Prognose 3. Kapacitetsanalyse – De interne forudsætninger 3.1. Personel kapacitet 3.2. Realkapital kapacitet 3.3. Finansiel kapacitet 3.4. Kapacitet for Design og produktudvikling 3.5. Tilgængelighed af råvarer 3.6. Støtteordninger og rådgivningsmuligheder 4. SWOT-analyse 4.1. Muligheder 4.2. Trusler 4.3. Stærke sider 4.4. Svage sider 4.5. Issues 5. Formulering af idegrundlaget, målsætninger og mål 5.1. Idegrundlaget 5.2. Målsætninger 5.3. Mål 6. Formulering af strategier 6.1. Etableringsformen 6.2. Ledelsens sammensætning 6.3. Kapacitetsgrundlaget 6.4. Markedsføringen 7. Detailplanlægning 7.1. Etableringsformen 7.2. Ledelsesoverenskomster, rådgivere etc. 7.3. Kapacitetsgrundlaget 7.3.1. Fysisk kapacitet 7.3.1.1. Beliggenhed 7.3.1.2. Lokaler/bygninger 7.3.1.3. Maskinudrustning 7.3.1.4. Inventar 7.3.2. Personel kapacitet 7.3.2.1. Design og produktudvikling 7.3.2.2. Produktionspersonale 7.3.2.3. Administrativt personale 7.3.2.4. Salgspersonale 7.3.3. Finansiel kapacitet 7.3.3.1. Støtteordninger 7.3.3.2. Kapital til etablering 7.3.3.3. Kapital til drift 7.3.4. Formel kapacitet (Myndighedsgodkendelser mv.) 7.3.4.1. Handelsregister 7.3.4.2. Virksomhedsregistrering (CVR) 7.3.4.3. Momsregistrering 7.3.4.4. Patent-, mønster-, varemærke-, intellektuelle rettigheder, domæne-registrering 7.3.4.5. Forsikringer 7.4. Markedsføringen 7.4.1. Grundparameterfastlæggelsen 7.4.1.1. Produkt 7.4.1.2. Service og garanti 7.4.1.3. Prisen 7.4.1.4. Distributionen 7.4.2. Kontaktparameterfastlæggelse 7.4.2.1. Reklame, messer og PR 7.4.2.2. Personligt salg 8. Implementering 8.1. Tidsplanslægning med ansvarsdelegering (Gantt kort) 8.2. Milepæle for projektet 9. Budgetter 9.1. Resultatbudget 9.2. Balancebudget 9.3. Likviditetsbudget 10. Kontrol 10.1. Periodisk budgetkontrol 10.2. Kontrol af indtjeningen 10.3. Kontrol af effektiviteten 10.4. Strategisk kontrol 11. Risikovurdering 11.1. Potentielle problemer 11.2. Risikofaktorer 11.3. Alternative handlingsplaner 12. Virksomhedens fremtid 12.1. Salg af virksomheden 12.2. Generationsskift |
Det er en lang liste du har skrevet, og mange af punkterne kræver en forklaring der er lidt længere end et par hurtige forumindlæg.
Jeg vil anbefale dig at studere emnerne nærmere selv - selve processen vil være givet godt ud.
Alle emner kan søges på nettet, og er der noget der giver anledning til flere spørgsmål kan du skrive et nyt indlæg på amino.
Et forum som amino egner sig bedst til enkelte og konkrete spørgsmål, og et fyldestgørende svar på dit indlæg er nærmest en halv bog, så jeg tror ikke du får så meget respons.
du kan evt. starte med at kigge lidt her: http://www.100svar.dk/
mvh
Lars Kristensen