Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RIA og Flash - hvilken vej blæser vindene?

Side 5 ud af 11 (110 indlæg)
Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej. Mange nævner SEO i denne tråd, og det er jo også rigtigt nok.
Men nu handler det mere om applikationer end websites, så derfor skeler jeg ikke så meget til SEO spørgsmålet. Mine ting - hvis de skal på web - er næsten altid underlagt store cms-sites.

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 22:55

ja som et banner eller en featurette på en hjemmeside kan jeg også sagtens se swf'en har sin beretigelse,

og der kan bygges rigtig meget funtionalitet ind uden at det fylder meget i kb. Så jeg håber da også at formatet består - det bør måske bare udvides / opdateres til supportere mere moderne formater.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 01:07

Lundsby:

altid havde en grundlæggende fordel. Nemlig at Html er side-baseret mens Flash er applikations-baseret. Det betyder at Google og andre bots, har svært ved at se hvor de forskellige tekster på vises. Hvilket oplagt betyder at de ikke kan ranke det ligeså højt.

Det er nu ikke helt rigtigt. Man kan sagtens arbejde med side-baseret indhold i Flash. Den "rigtige" måde at opbygge et Flash site er jo netop at hente al data ind fra en database eller et XML dokument. At klaske det hele sammen i Flash-gilen er useriøst og fungere på ingen måde. Derudover har det den fordel, at når Google læser siden kan robotten læse teksten og ikke bare vurdere siden ud fra et movieclip med X antal frames, som Google prøver at skilde ad.

Der udover er det jo klart, at man bygger overskrifterne op med H1, H2 osv.

Martin T:

Men mine undtagelse var lidt baseret paa spoergsmaalet om hvorvidt flash var brugbart paa mobil telefoner. Det eneste flash spil jeg har spillet, er et tower defence spil kaldet Gem crafter, og det kunne uden problemer give min desktop computer mig 100% cpu belasting, saa jeg toer slet ikke taenke paa hvad det ville goere ved min telefons performance og batteri.

Hvis din CPU belastning rammer 100% betyder det bare, at det er en amatør der har lavet applikationen. Flash har nogle enestående værktøjer til at arbejde med ram. Når man bygger et site/spil/aplikation udvikler man det naturligvis, så når indholdet ikke bruges ved swf-filen slet ikke, at det eksisterer. Så snart det ikke vises bør det fjernes så det ikke belaster dit ram eller CPU belastingen.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:28

Kristian:

Lundsby:

altid havde en grundlæggende fordel. Nemlig at Html er side-baseret mens Flash er applikations-baseret. Det betyder at Google og andre bots, har svært ved at se hvor de forskellige tekster på vises. Hvilket oplagt betyder at de ikke kan ranke det ligeså højt.

Det er nu ikke helt rigtigt. Man kan sagtens arbejde med side-baseret indhold i Flash. Den "rigtige" måde at opbygge et Flash site er jo netop at hente al data ind fra en database eller et XML dokument

Jeg tror du misforstår mit budskab, det er ikke et spørgsmål om man kan lave side baseret indhold i Flash. Det der er pointen er platformens natur, og Flash's natur er applikation-baseret mens Html er side baseret.

Det er utroligt vigtigt, når Google skal indexer. Fordi da Html er side-baseret så har Google en chance for et se det brugeren ser umiddelbart efter der er klikket på et søgeresultat. Faktisk er det sådan at hvis man laver for mange Javascript manipulationer med indhold, så risikerer man at blive smidt ud af indekset.

Grunden til det er at det er er sværere og markant mere resource krævende at regne ud hvad der vises til brugeren. Og hvad med indhold der først vises når brugeren har været på siden i 1 min. hvor højt skal det prioriteres.

I Flash er det i høj grad ActionScript der er ansvarlig for at vise indholdet, og indholdet kan sådanset skifte konstant, hvordan skal det prioriteres.

Html kommer til at møde nogle af de samme udfordringer som Flash, og det kan næppe forventes Html5 sider baseret på canvas-tagget kommer til at blive indexet særligt godt.

En skæg ting, ved hele side vs. applikations sagen, er at man som udvikler fristes til at foretrække applikationer fordi man har flere muligheder. Men hvis man kigger på hvad brugerne foretrækker, så har den side-baserede model klart overtaget.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Skrevet kl. 00:02

Lundsby:

Grunden til det er at det er er sværere og markant mere resource krævende at regne ud hvad der vises til brugeren. Og hvad med indhold der først vises når brugeren har været på siden i 1 min. hvor højt skal det prioriteres.

Jamen det kan man da programmere sig ud af. Hvis du har et PHP script bag din Flash-side til at diffinere, hvilke tekster der vises på siden og samtidig smider dem ind i Flash,, så har du de informationer, som Google arbender med. Du sørger så bare for, at det PHP-script skifter når din side gør.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 08:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kristian

Jeg har åbenbart svært ved at formulerer mig skarpt nok.

Pointen er at det ikke er et spørgsmål om hvad du kan programmere dig ud af, men om hvad Google kan regne med!

Da Google ikke pålideligt kan regne ud hvad der bliver vist til brugeren, kan de ikke vægte indholdet i Flash ligeså højt som indhold i Html.

Det er meget vigtigt at slå fast, at hvad der ligger bagved af PHP og andre server-side ting er totalt ligemeget, det eneste der betyder noget er hvad Google ser.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Skrevet kl. 13:26

Hej Peter,

Det er ikke fordi du har svært ved at formulere dig. Det du siger er bare ikke rigtigt. :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:49

Hej Kristian

Kan du ikke prøve at fortælle hvad der er forkert ved det jeg skriver?

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 13:55

Ingen af jer har på den måde ret i det i siger. fordi i taler noget forbi hinanden.

Lundsby det du siger er egentlig rigtig nok, men jeg tror ikke du helt forstår hvad det er Kristian siger. Det han siger er at man på sideniveau og over for Google kan definere det tekst som Google ser. Altså på eksakt samme måde som hvis du ville lave en side fuldt ud i HTML. Flash ligger så oven på. Problematikken her er så bare at det SKAL være eksakt det samme indhold som vises i flashen, da man ellers kan risikere at blive taget af Google for cloaking.

Så i realiteten er det man laver, en HTML hjemmeside/CMS hjemmeside hvor der ovenpå ligger en flash og det er den der vises til brugerne der understøtter flash. Understøtter man som bruger så ikke flash, ja så vil man få vist CMS hjemmesiden/ HTML hjemmesiden. tilgår man som bruger eller en Bot, hjemmesidens forskellige urls, vil man så kunne se det indhold som er på de enkelte URL's. Og ja det er også muligt at få flashen til at vise det korrekte indhold for brugeren.

Og ja det er på sideniveau/URLniveau. Men det er vigtigt at flashen og det bagvedliggende HTML viser eksakt det samme.

Men det ændre dog bare ikke på at flash og SEO ikke er forenelige, Mest fordi flash hjemmesiden ikke tager SEO med i tankerne når den bygges, og tit ser det heller ikke helt så godt ud, når man så skal tænke SEO ind i flashen. husk på det skal være eksakt det samme der vises i flashen som i html'en.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 14:00

HTML5 er helt klar svaret IMHO!. Alene af den grund mere og mere bevæger sig over til mobil surfing, applikationer, ipads - altså et hav af forskellige platforme.

Jeg deltog på goto 2011 konferencen og en af mine take-away var at HTML5 var en af de områder jeg ville satse på fremadrettet,

Der er allerede flere frameworks der gør det nemt at lave adaptive design i HTML5, hvor mange UI komponenter er lige til at kustomisere.

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Side 5 ud af 11 (110 indlæg)