altid havde en grundlæggende fordel. Nemlig at Html er side-baseret mens Flash er applikations-baseret. Det betyder at Google og andre bots, har svært ved at se hvor de forskellige tekster på vises. Hvilket oplagt betyder at de ikke kan ranke det ligeså højt.
Det er nu ikke helt rigtigt. Man kan sagtens arbejde med side-baseret indhold i Flash. Den "rigtige" måde at opbygge et Flash site er jo netop at hente al data ind fra en database eller et XML dokument
Jeg tror du misforstår mit budskab, det er ikke et spørgsmål om man kan lave side baseret indhold i Flash. Det der er pointen er platformens natur, og Flash's natur er applikation-baseret mens Html er side baseret.
Det er utroligt vigtigt, når Google skal indexer. Fordi da Html er side-baseret så har Google en chance for et se det brugeren ser umiddelbart efter der er klikket på et søgeresultat. Faktisk er det sådan at hvis man laver for mange Javascript manipulationer med indhold, så risikerer man at blive smidt ud af indekset.
Grunden til det er at det er er sværere og markant mere resource krævende at regne ud hvad der vises til brugeren. Og hvad med indhold der først vises når brugeren har været på siden i 1 min. hvor højt skal det prioriteres.
I Flash er det i høj grad ActionScript der er ansvarlig for at vise indholdet, og indholdet kan sådanset skifte konstant, hvordan skal det prioriteres.
Html kommer til at møde nogle af de samme udfordringer som Flash, og det kan næppe forventes Html5 sider baseret på canvas-tagget kommer til at blive indexet særligt godt.
En skæg ting, ved hele side vs. applikations sagen, er at man som udvikler fristes til at foretrække applikationer fordi man har flere muligheder. Men hvis man kigger på hvad brugerne foretrækker, så har den side-baserede model klart overtaget.