Når jeg har fået en fornuftig aftale igennem? :) |
Ikke fordi jeg skal ødelægge dit indlæg, men så alligevel for du undre dig hvorfor der ikke er kommet en ordentlig aftale endnu, og det vil jeg da gerne bidrage til.. så her kommer min mening...
Sådan som jeg læser det vil du have 3 måneders omsætning i provision for en kunde, sådan som jeg ser det, ligger problemet i at det er alt alt for dyrt!
lad mig prøve at forklare det lidt dybere:
Dit eksempel på Kr. 1000,00 - hvad er der i avance ? typisk vil der ligge ca. 20 % men du lover ikke noget, hvis vi tager udgangspunkt i min påstand på de 20 % svare det til kr. 200,00 pr. måned i potientiel indtjening, for det skal jeg betale dig Kr. 3000,00 svarende til at jeg skal rengøre eller pudse kunden i 15 måneder før jeg har breakeven ! ! kunden har typisk 3 måneders prøve tid, så min risiko er altså 12 måneders indtjening eller Kr. 2.400,00, - derudover uanset om vi tale en rengøringsopgave eller en vinduespudsnings opgave er der opstarts omkostninger, som selvfølgelig er individuel afhængig af opgavens karekter.
Så for mig at se, og jeg driver en relativ lille/mellemstor rengøringsvirksomhed - ca.10 mill omsætning fordelt på 35-40 medarbejdere - er det du tilbyder alt for dyrt, og jeg bærer risikoen- dermed er det for mig en dårlig aftale.
Man skal huske på at det er relativt nemt at sælge rengøring og vinduespudsning, sikkert også derfor du tilbyder det, da du ved hvad du har med at gøre, men til os små som er tilstede på amino, er det ikke nok at forkusere på omsætning alene, der skal også indtjening til, det er de store spillerer på markedet som nogen gange ser igennem fingrene med indtjeningen og fokuere mere på omsætningen da for dem er det lige så meget et spørgsmål om cash flow....
Så for mig at se, vil det at sige Ja til dit tilbud være det samme som at grave sin egen grav - en god sælger i denne branche skal uden offentlig udbud kunne sælge for ca. 6. mill om året- og siger man ja til dit tilbud, og du er en god sælger, siger man ja til 1,5 mill i provision til dig det første år, hvor man kun tjener hvis du sælger til 20 % indtjening, kun 1,2 mill og det er som nævnt uden at vi trækker opstartsomkostninger, finanserings omkostninger, drift omkostinger, forøgede administrations omkostninger, som naturligt følger med!!! tager du det med at du måske reelt ned på en indtjening det første år på Kr. 600.000,00 eller mindre! = den sikre vej til konkurs.
Måske du istedet skulle overveje en model der hedder provision af 3 måneders indtjening, jeg ved godt det ikke er så sjovt for dig! men det tilsikre at du udarbejder nogle ordentligt tilbud som er realistiske, det betyder at den som senere skal drifte ( altså den rengøringsvirksomhed ) som du arbejder for, ikke risikere at få nogle nye kunder hvor økonomien ikke hænger sammen, hvor der ikke er penge nok til at kunne gøre ordentlig rent, så kunden er tilfreds o.s.v. - er du med på den ordning eller noget ligende, så kan du bare komme an, for så tager jeg alle dem du kommer med :-)
Og nu vil jeg så gå i seng :-) godnat til jer alle