Jeg kan se, at du skriver om et hygiejnecertifikat samt godkendelse af køkkenet, men det kan jeg ikke umiddelbart se nogle regler for i det givne dokument. Er det noget du har mulighed for at forklare yderligere?
Som grundregel er det sådan at hvis du har berøring med fødevarer der sælges i Danmark - så skal du have hygiejnebevis. Der var dog en bagatelgrænse. Det var den jeg linkede til.
Eksempelvis skal du have hygiejnebevis hvis du skal arbejde på en fabrik der fremstiller fødevarer eller arbejder i en virksomhedskantine. Jeg er ikke inde i reglerne. Jeg har dog taget certifikatet, hvis der er noget du er nysgerrig omkring der.
Jeg er helt med på, at der kræves hygiejnebevis til eksempelvis fabrikker og kantiner som du nævner, men er det et decideret krav til virksomheder under bagatelgrænsen, som f.eks. Irenes kommende virksomhed, som vi må antage, er under grænsen? Eller er det bare et bevis der kan "prales" med til mulige købere for at sikre dem optimale råvarer?
Jeg ved intet om bagatelgrænsen. Har kun et overordnet kendskab og fandt linket til det. Du ved nok mere om det end jeg gør da du har læst om det. For mig er det faktisk ikke nødvendigvis logisk at hun er under bagatelgrænsen da det er en fødevare hun vil tjene penge på og som hører under fødevarer som meget let kan være sundhedsfarlige hvis de ikke bliver håndteret ordentligt.
Jeg har aldrig hørt om hygiejnebevis som noget folk pralede af. Det er simpelthen bare et lovgiviningskrav at man har det hvis man arbejder med fødevarer i forretningsøjemed.
Det er simpelthen bare et lovgiviningskrav at man har det hvis man arbejder med fødevarer i forretningsøjemed.
Jeps. Det kan alene diskuteres om det er nødvendigt med 1-dages kursus (minimal risiko) eller om man skal have 3 dages kurset. Lovgivningsmæssigt skal alle der beskæftiger sig med fødevarer senest 2 måneder efter jobstart have gennemført uddannelsen.
Jeg kan se de fleste har fokuseret på fødevarerproblematikken, hvorfor jeg vil nøjes med regnskabsvinklen.
Så længe din omsætning er på under 300.000 kr. er der ikke krav om indberetning af årsrapport, skatteregnskab eller revisor. Du skal blot indberette indtægter og udgifter i den udvidede selvangivelse.
Jeg tror ikke at dine specialindkøbte køkkenredskaber kan fratrækkes, så længe de er placeret i dit eget hjem, da du dermed kan anvende dem privat. Alt andet der indgår i de solgte kager, inkl. indgangsartikler som bagepapir mv. kan selvfølgelig fratrækkes.
Held og lykke med processen!
Mvh
Kage-elskeren
/Imagination is more important than knowledge, for while knowledge defines everything we know and understand, Imagination points to all we might yet discover and create
Jeg mente ellers at der var et minimum beløb, hvor det ikke var nødvendigt? (bagatel-grænse)
Men sorry, Det kan godt være jeg har taget fejl, men så er det kun på anmodning fra SKAT, at der skal afleveres et regnskab... og der er ikke krav om revisor, ved en så lav omsætning...
Tak til alle der har deltaget i denne debat, og lagt indlæg ind her. Jeg vil lige fortælle hvad der er sket sidenhen.
Jeg er kommet igang som kagebager, men ikke som virksomhed, men på hobbybasis endnu. Jeg har haft en længere snak med FVST på fyn og jeg skal som hobbykagebager ikke have hygigejnekursus og ej heller godkendt køkken. Så længe jeg har et fuldtidsjob ved siden af, regnes det ikke for andet end en hobby, med mindre at jeg ønsker at køre det som en virksomhed ved siden af mit fuldtidsjob. Hvis jeg alligevel vælger at starte det op som en virksomhed, så skal jeg have hygigejne kursus og godkendt køkken med efterfølgende uanmelde kontrolbesøg af FVST, og udfærdigelse af egenkontrol og risiko-analyser til følge. Jeg skal oplyse oplyse skat om indtægter/udgifter og kan ikke trække mine remedier fra, med mindre jeg starter virksomhed op og indfører mine indkøbte remedier i firmaet som privat indskud, dog kun hvis jeg har alle faktura på det indkøbte og kan kun inddrage det købte ca. 1 år tilbage.
Smider lige et par billeder ind af de seneste 2 kager. :-)
Det er da "ren kage mand" eller ligefrem kunst, når du går i gang med dine kage-kreationer, kan jeg se på disse fotos. Især bryllupskagen med den hvide marcipan, der syner simpel og lille, men jo faktisk er et kunstværk til den mindre bryllupsfest eller parret der skal giftes dagen derpå :)
Yderligere inspiration i fht. ingredienser i bryllupskager kan findes i førnævnte link. Brug f.eks. vilde frugter fra udlandet til at spiffe ekstra syndig smag i kagerne til festen eller havtorn med masser af sunde vitaminer fra Danmark! Kage kan godt laves med kant, hvis man leger lidt med tingene, som du også er godt i gang med i form af din virksomhed i hjemmet.
Der ligger også nogle flere fotos af farvestrålende bryllupskager på siden og der findes lidt info om bryllupskage pris også. Til dem, der ikke tør binde an med det selv, altså. Så er der lidt at vælge imellem, når man bor forsk. steder i landet og mangler en rigtig vild kage til livets store fest. Mange gange held og lykke med den spirende syndige virksomhed og kage-koncepterne fremover her ønskes du fra en anden iværksætter!