Jeg vil startemed salg af prof. konditorkager med personligt præg fra min privat adresse. Hidtil har jeg lavet til eget forbrug og den nærmeste familie, men er blevet spurgt mange gange om jeg ikke vil lave til andre. Jeg ved at jeg skal have tilladelse, men hvor får / søger jeg den og hvilke krav stilles der til mig, mit køkken m.m og hvad koster det?
Det vil være en bibeskeftigelse da jeg har fuldtidsarbejdeved siden af. men med en tilladelse, SKAL jeg så være momsregistreret? Jeg forventer ikke at sælge for over 50.000 kr om året - langt fra, og selvfølgelig skal jeg betale skat af min indtjening, men jeg har vel lov til at modregne udgifterne til råvarer og indkøbte specialværktøj til fremstilling, før jeg indberetter min fortjeneste til skat? eller hva´ Og sidst men ikke mindst - skal jeg stille med et fuldt afsluttende årsregnskab, godkendt af en revisor, eller kan jeg nøjes med et opgørelse over indtægter og udgifter med tilhørende bilag?
Håber at der er nogen der ligger inde med svar - på forhånd tak.
Indtil der kommer en Amino'er der ved mere om det kan du få mit svar.
Jeg tror ikke på at du får godkendt dit køkken. Det kræver et industrikøkken, hvilket et normalt køkken ikke lever op til. Hertil mener jeg der er krav til at du skal have nogle kurser indenfor hygiejne og andet. At starte mad produktion er et af de områder der er flest problemer og krav.
Så længe du kører 50.000kr skal du ikke registreres og betale moms. Du skal bare tage alt det du har tjent - det du har købt, og opgive det som b-indkomst i selvangivelsen (MEGET basalt sagt).
Du skal have hygiejnecertifikat. Det er dog ret let at tage. Det tager cirka en uge.
Mht at bruge dit eget køkken tvivler jeg stærkt på du kan få det godkendt. Hvis du har kendskab til erhvervskøkkener, der står tomme nogle dage eller timer om ugen kunne du evt leje dig ind der.
Det er nok Fødevarestyrelsen du skal have fat i mht godkendelse af køkken. Her er det nærmeste jeg lige hurtigt kunne finde:
Tak for dit svar. Jeg tror heller ikke at mit køkken bliver godkendt, men vil prøve at finde egnede lokaler i mit nærområde hvor jeg kunne leje mig ind.
Nu linker du til et dokument omhandlende disse bagatelgrænser, for hvilket det gælder om hvorvidt en virksomhed hører over eller under denne. Irene's beskrivelse i det oprindelige indlæg, giver, efter min opfattelse, udtryk for, at hun ligger UNDER bagatelgrænsen. Jeg kan se, at du skriver om et hygiejnecertifikat samt godkendelse af køkkenet, men det kan jeg ikke umiddelbart se nogle regler for i det givne dokument. Er det noget du har mulighed for at forklare yderligere?
Jeg kan ikke se hun har nævnt det med den bagatelgrænse. Hun skriver om virksomhedsøkonomi - så vidt jeg kan se.
Når vi bevæger os ud at levere fødevarer gælder der yderligere regler, som ikke sætter de økonomiske ud af spil. Den primære grund til hygiejnecertifikat etc er så vidt jeg ved at alle os der bor i Danmark ikke skal sætte vores liv på spil hver dag pga uvidenhed om fødevarer.
Det lyder som et spændende projekt. Hvis det lykkes for dig, så kontakt mig endelig, da jeg har produkter, jeg gerne vil sponsorere for at få dem testet af og ikke mindst få billeder af i brug:-) Send mig en PB, når du når videre i processen.