Også klassisk eksempel, hvor en virksomhed snyder en medarbejder. De er mere og mere almindeligt, at de beder om "freelance" og faktura, hvor det rent er skær er en medarbejder de har. Du har kun haft EN kunde som jeg forstår dig, du har givet arbejdet efter deres instrukser og har vel ikke kunnet tabe noget på det, ud over din indtægt. Jeg tror du har været ansat. Du har jo nok ikke fagforening siden du spørger om kontant hjælp, ellers ville jeg (og jeg er langt fra fagforeningsmand, men bryder mig ikke om snyd) bede dem om hjælp.
En ansættelse afhænger IKKE af den kontrakt i har underskrevet. Arbejdsgiver kan IKKE bare bede om faktura, og undgå feriepenge, atp og hvad ved jeg, bare ved at bede dig få et CVR og en momsregistrering. De vil også med stor sandsynlighed hænge på din skat, hvis du ikke betaler den B-skat som jeg fornemmer du sikker har via dine fakturaer.
Gå ned i den lokale advokatvagt (søg nettet for hvor den ligger og åbningstid - den er gratis - og fortæl dem, at du dels har skulle fakturere de arbejde og under hvilke betingelser, og hør om de mener du faktisk var ansat?
Hør dem hvad du evt. kan gøre i forhold til selskabet, feriepengekrav, ATP osv. Jeg tror ikke lønmodtagernes garantifond vil røre den, men det er med kun en kunde, meget sandsynligt at du kan ha været helt normalt ansat - og at firmaet har omgået reglerne.
Desværre - også for firmaer - er reglerne mange og ikke 100% lette af bestemme - honorar - freelance - selvstændig - eller ansat. Der burde kunne laves regler der var klare, en tickbox hvor man klikkede betingelserne af - og fik svar - DU er selvstændig eller ANSAT.
Både for arbejdsgiver og tager ville det være langt bedre. Det er skønt at være selvstændig på langt de fleste områder, men det er ikke sjovt at søge arbejde - og så få det med besked om faktura og ingen beskyttelse. Det er sgu synd for dig, men du må videre. Jeg forstår rådet om at lukke dit CVR så du kan få kontant hjælp, men også der må du checke at du KAN få det. Det kan jo være de siger du har jo et tilgodehavende på 50.000 så det skal du bruge først, eller andet som gør du ikke får kontanthjælp. Så hjælper det ikke at lukke, så er det bedre at annoncere dig selv som freelance for fuldt knald.
Jeg ville også høre dem hvad du må på kontanthjælp - Som moms registreret ved jeg ikke om du bare kan lukke CVR og så køre videre op til 50.000 t momsfrit - jeg tvivler, og så er du låst - men det håber jeg ikke. Tag al den advokathjælp du kan 
vh
vh