Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

enkeltmandsvirksomhed og kontant hjælp, hvad er reglerne her?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg sidder med et problem.

jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som jeg oprettede, da jeg fik tilbudt et job som It-konsulent.

De ville ikke ansætte mig, men gerne hyre mig igennem mit firma, derfor oprettede jeg et enkeltmandsvirksomhed.

Nu er problemet så kommet at de ikke betaler de regninger jeg sender til dem :( jeg har prøvet at få en dialog igang med dem, men deres svar er bare at de ingen penge har, men de kan overfører lidt engang imellem.

de skylder lidt over 50.000 ex. moms, så det kan ikke betale sig at melde dem konkurs.

På grunde af alt dette, er jeg selvfølig stoppet mit arbejde hos dem.

Derfor vil jeg hører om nogen kender reglerne for kontanthjælp når man har en enkeltmandsvirksomhed?

eller nogen der har en idé, til hvad jeg kan gøre?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:40

jojoss:
de skylder lidt over 50.000 ex. moms, så det kan ikke betale sig at melde dem konkurs.

Klassisk eksempel på at det ikke er uden risiko at at vælge "konsulentløsningen" fremfor tradtionel ansættelse. Som lønmodtager ville man kunne få pengene igennem Lønmodtagernes Garantifond. Nu er bedste håb at firmaet over tid betaler dig.

Kontanthjælp og eget cvr-nr. hænger normalt ikke sammen, men hvorfor ikke få nogle nye kunder i biksen?

/Henrik

Tilmeldt 1. Nov 10
Skrevet kl. 17:24

Tak for alle svarene.

Vil kigge nærmere på amino freelancer konto.

jo vil meget gerne have andre kunder i hus, men jeg skal jo stadig betale husleje her den 1. i næste md :) så jeg skal jo sikre at der kommer nogle penge ind.

hvis jeg nu lukker mit cvr. nr. hvordan kan jeg så få de 50.000 udbetalt???

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 17:39

Det må kunne lade sig gøre at overdrage de 50.000 fra virksomheden til dig personligt (med en transport), og underrette debitor om at du har overtaget fordringen personligt.

Alternativt undersøge muligheden for at sælge den. Der findes folk der lever af sådan noget.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Randers
Tilmeldt 16. Aug 09
Indlæg ialt: 168
Fra  Secrethost.dk Skrevet kl. 17:54

hej jojoss

Hvilke former for IT-konsulent arbejde udføre du ??

/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56

Også klassisk eksempel, hvor en virksomhed snyder en medarbejder. De er mere og mere almindeligt, at de beder om "freelance" og faktura, hvor det rent er skær er en medarbejder de har. Du har kun haft EN kunde som jeg forstår dig, du har givet arbejdet efter deres instrukser og har vel ikke kunnet tabe noget på det, ud over din indtægt. Jeg tror du har været ansat. Du har jo nok ikke fagforening siden du spørger om kontant hjælp, ellers ville jeg (og jeg er langt fra fagforeningsmand, men bryder mig ikke om snyd) bede dem om hjælp.

En ansættelse afhænger IKKE af den kontrakt i har underskrevet. Arbejdsgiver kan IKKE bare bede om faktura, og undgå feriepenge, atp og hvad ved jeg, bare ved at bede dig få et CVR og en momsregistrering. De vil også med stor sandsynlighed hænge på din skat, hvis du ikke betaler den B-skat som jeg fornemmer du sikker har via dine fakturaer.

Gå ned i den lokale advokatvagt (søg nettet for hvor den ligger og åbningstid - den er gratis - og fortæl dem, at du dels har skulle fakturere de arbejde og under hvilke betingelser, og hør om de mener du faktisk var ansat?

Hør dem hvad du evt. kan gøre i forhold til selskabet, feriepengekrav, ATP osv. Jeg tror ikke lønmodtagernes garantifond vil røre den, men det er med kun en kunde, meget sandsynligt at du kan ha været helt normalt ansat - og at firmaet har omgået reglerne.

Desværre - også for firmaer - er reglerne mange og ikke 100% lette af bestemme - honorar - freelance - selvstændig - eller ansat. Der burde kunne laves regler der var klare, en tickbox hvor man klikkede betingelserne af - og fik svar - DU er selvstændig eller ANSAT.

Både for arbejdsgiver og tager ville det være langt bedre. Det er skønt at være selvstændig på langt de fleste områder, men det er ikke sjovt at søge arbejde - og så få det med besked om faktura og ingen beskyttelse. Det er sgu synd for dig, men du må videre. Jeg forstår rådet om at lukke dit CVR så du kan få kontant hjælp, men også der må du checke at du KAN få det. Det kan jo være de siger du har jo et tilgodehavende på 50.000 så det skal du bruge først, eller andet som gør du ikke får kontanthjælp. Så hjælper det ikke at lukke, så er det bedre at annoncere dig selv som freelance for fuldt knald.

Jeg ville også høre dem hvad du må på kontanthjælp - Som moms registreret ved jeg ikke om du bare kan lukke CVR og så køre videre op til 50.000 t momsfrit - jeg tvivler, og så er du låst - men det håber jeg ikke. Tag al den advokathjælp du kan 

vh

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Nov 10
Skrevet kl. 18:31

alt muligt!

jeg arbejder med: 

• Opsætning/tilpasning af webshop. (baseret på et CRM)
  • Lettere programering af hjemmesider
  • Rådgivning til indkøb af it-udstyr
  • konfigurering og opsætning af netværk
  • Salg af computere, printer, netværk udstyr og ligende
  • Reparation af computere, mobiltelefoner og fladskærms tv (tidl. philips reparatør)
  • Reparation af Apple produkter.
  • lettere grafiske opgaver (web banner og flash banner)
  • kundesupport (tidl. supporter for acer og zepto teknisk support)

dette var hvad jeg lige hurtigt kan komme på

Tilmeldt 1. Nov 10
Skrevet kl. 18:37

jeg har også haft nogle andre små kunder indimellem.

Der er desværre ingen kontrakt på arbejdet, da ejeren er en ven (mindre god ven nu) vi har været venner i mange år, han skulle bare havde informeret min i bedre tid.

jeg er ikke i tvivl om at jeg vil få pengene men det er bare hvornår!

alle papir er tjekket igennem og alt er iorden.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 19:11

jojoss:
hvis jeg nu lukker mit cvr. nr. hvordan kan jeg så få de 50.000 udbetalt???

Det ville jeg lade være et luksusproblem du måske er heldig at få senere. Du kan desuden godt fakturere uden at være momsregistreret. Så skal der bare ikke indregnes moms på fakturaen og der skal ikke CVR-nummer med.

Først må det være at få CVR-nummer lukket så du er sikker på at kunne betale husleje næste gang. Ellers er du alligevel ikke meget værd som IT-konsulent. Når det så er ordnet/og mens, kan du jo søge med lys og lygte efter arbejde - freelance eller ikke-freelance. Så kan du altid melde fra kontanthjælpen med det samme -udover den intetsigende aktivering du sikkert vil blive sendt ud i. 

En gratis advokathjælp som nævnt er en idé. Find ud af hvornår de har åbent næste uge (det plejer vist kun at være en gang om ugen de har åbent). Det kan hjælpe meget at vide hvor man står og lige få den vendt kort med nye og professionelle øjne.

Sparetips på Sparefeber.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)