Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger bogen SEO 2.0 af Mikkel demib Svendsen - måske den bare ligger i din skuffe.....

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 8. Sep 07
Indlæg ialt: 708
Fra  Tæpperens med fordele der forbedrer indeklimaet! TRY.dk Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis kan du det, Heidi;) Jeg mener bestemt ikke du skal have Mikkels godkendelse, men det ville være super overskudsagtigt hvis du kommenterede det, Mikkel;)

BH

Lars

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 01:38

Faktisk mener jeg at kunne huske at han eksplicit skriver i starten af bogen at den ikke må sælges videre. 

Om han så har ret, til den ret, ved jeg ikke noget om. 

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 08:43

Det er kun E-Bogen der ikke må videresælges. Jeg ved ikke om denne betingelse holder i retten. Jeg har i hvert fald ikke fundet nogen der er blevet straffet for det. Der er jo en forskel på kopiering og salg efter min mening. Desuden kan du jo bare få en udskrift fra E-bogen.

Anyway søger hun jo en fysisk bog så er der i hvert fald ingen problemer.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 10:27

Nikolaj Dam Larsen:
Faktisk mener jeg at kunne huske at han eksplicit skriver i starten af bogen at den ikke må sælges videre.

Det står ikke i den fysiske bog jeg har købt. Der står det sædvanlige med ophavsret og at man ikke må kopiere og publicere etc.

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Århus
Tilmeldt 17. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:35

Heidi er naturligvis i sin gode ret til at købe det fysiske eksemplar af bogen brugt.

Dette skyldes konsumptionsreglerne i ophavsretslovens § 19, stk. 1, hvorefter et "solgt eller på anden måde overdraget" eksemplar af et værk almindeligvis kan "spredes videre". Det er således muligt at sælge en bog man har købt eller forære sine gamle aviser til spejderne såfremt man ønsker dette. Det er naturligvis en forudsætning at den der er ophavsmand til bogen har valgt at den kan sælges, og at der er sket en overdragelse af ejendomsretten til bogen, og ikke blot tale om udlejning, udlån eller lignende.

Konsumptionen medfører naturligvis ikke at man har ret til at udleje bogen jf. ophavsretslovens § 19, stk. 2. Du må også gerne låne bogen ud til en af dine venner såfremt der ikke er økonomiske interesser forbundet med dette (såfremt dette er tilfældet er der tale om udleje).

Såfremt der er tale om et erhvervsmæssigt videresalg af kunstværker såsom: malerier, collager, tegninger, graveringer, tryk, litografier, skulpturer, vægtæpper, keramisk kunst, glaskunst og fotografiske værker kan ophavsmanden i visse tilfælde være sikret en særlig økonomisk kompensation jf. følgeretten i ophavsretslovens § 38 (droit de suite).

Jeg håber det kastede et klart lys over problemstillingen.

/Kristian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:48

Godt første indlæg må man sige..

Fra Århus
Tilmeldt 17. Sep 11
Skrevet kl. 14:59

For så vidt angår et videresalg af en E-bog kan sagen være anderledes.

Konsumptionsreglen i ophavsretsloven § 19 blev lavet med fysiske eksemplarer såsom en bog, vinylplade eller et maleri for øje, men der er "ingen retssystematisk begrundelse for at behandle værker, der overdrages i digital form, anderledes i relation til konsumptionsadgangen end værker, der overdrages integreret i et medium" jf. Mads Bryde Andersens IT-retten s. 314.

Når der ikke foreligger en eksemplaroverdragelse af værket, som det er tilfældet ved salg af licencer, er det ikke muligt for licenstageren at råde over værket på en anden måde end det der er fastlagt i licensaftalen. Udgangspunktet er her at licenstageren ikke kan videreoverdrage værket, da dette vil indebære et debitorskifte, der kræver kreditors samtykke.

Når værket overdrages uden en licensaftale, altså som en eksemplaroverdragelse, er det muligt at sælge programmet videre. Dette betyder naturligvis at man skal overdrage værket fuldstændigt - som var det en bog.

Samspillet mellem aftale/obligationsretten og ophavsretten er naturligvis mere kompliceret end dette, da en licensaftale bestående af såkaldte "shrink-wrap-klausuler" og lignende næppe opfylder vedtagelseskravene til en indgået aftale, men for overblikkets skyld prøver jeg at skære det lidt til. Såfremt man ønsker at fordybe sig i problemstillingerne er der jo rig mulighed for dette.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Sep 11
Skrevet kl. 15:04

Tak for det Philip. Jeg har fulgt med på Amino i noget tid, men her var der et indlæg som jeg kunne være behjælpelig med :)

Som kommende jurist er jeg dog ret overbevist om at der kommer til at gå en del år inden jeg kunne finde på at kaste mig ud i livet som selvstændig.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)