Jeg skal ikke kunne sige om du har ret i, at YouTube gradbøjer deres egne regler. Den diskussion finder vi nok ikke noget svar på, men mindre YouTube kan komme med et svar selv. Men du har ret i, at det er kompliceret - også for musikbrancen. Og YouTube er jo blot én side ud af mange, hvor man som bruger kan uploade musik. Måske giver det ikke så meget mening, at man skal betale til KODA for at indlejre en video med musik, men ikke desto mindre så mener KODA, at man skal. KODA kan godt forlange at man ved hvem der har rettigheder til hvad - når man benytter en andens materiale, må det forventes at at man har styr på ophavsretten (ellers er der tale om lovbrud). I sidste ende tror jeg nu ikke at spørger blev så meget klogere på sit spørgsmål :) |
Lasse:Måske giver det ikke så meget mening, at man skal betale til KODA for at indlejre en video med musik, men ikke desto mindre så mener KODA, at man skal. KODA kan godt forlange at man ved hvem der har rettigheder til hvad - når man benytter en andens materiale, må det forventes at at man har styr på ophavsretten (ellers er der tale om lovbrud).
Det giver faktisk ingen mening, for det skaber et paradoks.
1. du skal selv eje 'alle' rettighederne til fimen/musikken der uploades
2. Når du uploader til youtube er filmen gratis for alle.
Hvis der er krænkes nogle rettigheder, så må filmen slet ikke uploades, og bør slettes igen.
Så i mine øjne må alle film fra youtube frit indlejres på andre hjemmesider. Hvis der krænkes nogle rettigheder må det være uploaderen der krænker ophavsretten.
Dog vil jeg tilføje et lille men. Hvis det er meget tydeligt at der krænkes rettigheder, så må filmen ikke indlejres.
fx &feature=related">denne lille tegnefilm fra dr hvor DR logoet tydelig fremgår i videoen, og afsender tydeligvis ikke er DR.
Lasse:I sidste ende tror jeg nu ikke at spørger blev så meget klogere på sit spørgsmål :)
Ja hvad var det egentlig der blev spurgt om?
Søren B:
Til det vil jeg svare - alt fra youtube må bruges, med mindre det er meget tydeligt at der krænkes rettigheder.
Der krænkes ingen rettigheder hvis der indlejres videoer hvor uploaderen tydeligt selv har produceret materialet.(uanset om der er firmalogo eller ej)
fx:
I disse tre eksempler har udgiveren frivillig frasagt sig rettighederne ved at uploade til youtube, og filmene kan frit indlejres på andre hjemmesider.
Det er et svært emne, og jeg vil gerne høre hvis der er nogle der er uenige i de tre 'lovlige' eksempler.
mvh
Lars Kristensen