Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Youtube videoer/klip er det egentlig lovligt?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Billum
Tilmeldt 30. Jan 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere! 

Jeg har en blog som omhandler "xxxxx"... 

Jeg har fundet og set rigtig mange relevante youtube film, som kunne være fedt at få på nogen indlæg på min blog. 

Er det lovligt? 

Eller er det ulovligt, og kan medføre erstatningskrev og andre alvorlige problemer= 

I nogen af videoerne er der er firma logo i bunden af filmen. 

Nogen der har forstand på den slags? 

iPhone Eksperten, udføre iPhone reparationer til Danmarks bedste priser! 
Fra Randers C
Tilmeldt 2. Apr 11
Indlæg ialt: 435
Fra  Sebastian Stoll Skrevet kl. 19:40

Hej, Søren!

Der er jo en grund til, at "embed"-knappen på YouTube er lavet, så jeg ser ikke hvad der skulle være galt i det.

De bedste hilsener,
Sebastian Stoll. 

Fra Billum
Tilmeldt 30. Jan 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 19:54

Så det vil sige at jeg godt må bruge dem? :-) 

iPhone Eksperten, udføre iPhone reparationer til Danmarks bedste priser! 
Fra Randers C
Tilmeldt 2. Apr 11
Fra  Sebastian Stoll Skrevet kl. 21:09

Hvis du bruger "embed"-koden, og ikke downloader videoerne ulovligt, siger det vel sig selv. Så ja :-)

Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 21:40

Om det er lovligt kommer helt an på, hvilken slags videoer det er, du lægger op (embedder) på din blog. Som udgangspunkt, så hvis du vil embedde en video på din blog, så skal du have tilladelse til at lægge videoen op på din blog (uanfægtet at du rent faktisk kun embedder videoen og at det stadigvæk er YouTube der har den fysisk liggende på serveren). Hvis du derimod laver et tekstlink til YouTube videoen, så kan du derimod gøre det uden tilladelse, da du blot linker videre til en anden side.

Jeg kender primært til problematikken i forbindelse med videoer med musik, så her kommer reglerne for disse; hvis du vil embedde en video med musik på din blog, så skal du indgå en betalingsaftale med KODA (forvalter komponister og sangskriveres rettigheder) og en anden betalingsaftale med Gramex (forvalter pladeselskaber og udøvende kunstneres rettigheder). 

Hvis du lægger musik op uden at have tilladelse til det kan du godt risikere et brev (mail) fra KODA eller andre med krav om erstatning. Hvis din blog handler om biler, og du lægger den nyeste Toyota reklame op på bloggen, så er der næppe nogen der kommer efter dig (selvom det er ulovligt) - Toyota vil trods alt gerne have set deres reklame af så mange som muligt.

Fra Randers C
Tilmeldt 2. Apr 11
Fra  Sebastian Stoll Skrevet kl. 18:30

Så længe han bruger embed-koden til den ønskede video, kan det ikke være ulovligt.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 18:45

Well... Jeg fik da en pæn mail fra DR, som var meget kede af, jeg havde embedded nogle Youtube klip (klip som jeg IKKE havde uploadet), og gerne så jeg fjerende dem. Den problemstilling kan du risikere at støde ind i.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Apr 11
Indlæg ialt: 198
Fra  Innovativ Marketing Skrevet kl. 18:49

Hej :)

Det er rigtigt som Casper siger at det kan ske at du får en mail fra ejeren af indholdet.

Jeg synes du embede dem på din hjemmeside, og så må du jo fjerne dem hvis du bliver bedt om det :)

De bedste hilsner
Emil 

Få et gratis mac support tilbud. Helt uforpligende.

Vi kontakter dig med pris og tidsestimat. www.melping.com

Fra Randers C
Tilmeldt 2. Apr 11
Fra  Sebastian Stoll Skrevet kl. 18:55

Casper Schneidereit:
Well... Jeg fik da en pæn mail fra DR, som var meget kede af, jeg havde embedded nogle Youtube klip (klip som jeg IKKE havde uploadet), og gerne så jeg fjerende dem. Den problemstilling kan du risikere at støde ind i.

Nå, så lærte jeg da også noget nyt idag.
Men ellers så stik dem en besked, og spørg pænt om du må embedde deres video på din hjemmeside. Det giver dem views, men hvis de views ikke har nogen form for relevans, er det ikke sikkert, de ønsker det.

De bedste hilsener,
Sebastian Stoll. 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Apr 11
Indlæg ialt: 198
Fra  Innovativ Marketing Skrevet kl. 19:01

Sebastian Stoll:
Men ellers så stik dem en besked

Når du sender en besked, så lad hver med at send den der har uploadet videoen på youtube en besked, for det er ikke nødvendigvis dem der har rettighederne til den :)

De bedste hilsner
Emil 

Få et gratis mac support tilbud. Helt uforpligende.

Vi kontakter dig med pris og tidsestimat. www.melping.com

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)