Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed -> ApS med 2 ejere

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den heldige situation at jeg i sidste uge fik et godt tilbud. I et lille år har jeg drevet en webshop inden for et nicheområde. Webshoppen har et beskedent varelager (under 200 varer og ikke alle på lager som standard) og beskeden omsætning (under 80K).
En bekendt har forhørt sig om muligheden for at investere i webshoppen og blive medejer. Jeg er umiddelbart positivt stemt da der vil være mange muligheder for at sætte vind i sejlene med denne investering og vores fælles energi.

Min tvivl står ved hvordan vi bedst muligt foretager denne udvidelse af shoppen. Tanken er at omdanne min enkeltmandsvirksomhed til et anpartsselskab hvor vi ejer halvdelen hver, men rent regnskabsteknisk/juridisk er det svært overskue. Min umiddelbare tanke at at gøre følgende:
Han betaler mig et aftalt beløb hvorefter jeg skyder hele enkeltvirksomheden ind i et ApS. Til et ApS skal der som bekendt 80.000 Kr. til. Vi betaler hver 40.000 ind på en konto og udformer selskabet således at vi ejer halvdelen hver. På den måde har jeg fået et aftalt beløb for det eksisterende varelager samt arbejde med webshopsystemet/SEO/branding etc. (det skal naturligvis opgives til skat) og vi har en "clean" start med 50/50-fordelt ejerskab.

Har I andre forslag til denne "problem"-stilling? Eventuelle tanker om ting vi bør være opmærksomme på ved omdannelsen (fx tanker om personlige/fælles holdingselskaber) er naturligvis velkomne.


På forhånd tak for jeres tanker og råd
John

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvorfor ikke vente med at omdanne skattefrit, og så lade ham købe sig ind efter den skattefrie

omdannelse er sket?

 

MvH

Peter 

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Havde ikke tænkt på denne løsning da ikke er i besiddelse af 80K (eller varelager for samme beløb) selv. Vil vi kunne lave en skattefri omdannelse hvor han skyder 40K ind?

MvH

John

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen det lyder da super!

Så det vil sige at vi omdanner min enkeltmandsvirksomhed til et ApS skattefrit - de 80K sættes ind på en konto (40K hver) og det fastlægges ved omdannelsen at vi hver især ejer 50% af anpartsselvskabet. Er det den bedste måde at gøre det på?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Tja..du skal omdanne din virksomhed først...hvorefter din partner køber sig ind.

Dog kan du kun omdanne skattefrit i første halvdel af året.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være varsom, for de beskrevne planer kan indebærer forskellige skattemæssige konsekvenser. 

Hvis du overdrager "det eksisterende varelager samt arbejde med webshopsystemet/SEO/branding etc" til et nyt selskab, skal du være opmærksom på, at den overdragelse er forbundet med at du bliver beskattet. 

Hvis nu varelager blev overdraget til costpriser, er der ingen skat. Man kunne også forestille sig at webshopsystemet/SEO/branding blev solgt til costpris til selskabet, og at I så aftalte, at du skulle have forlodsudbytte af selskabet før han fik andel af overskuddet. Hvis du så ejede selskabet via et holding, ville din betaling (der skabes af den fælles drift) blive skattefri...

Du er velkommen til at ringe til mig, det fører for vidt at beskrive i detaljer på amino. 3338 7076 Direkte nummer. 

mvh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)