Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søn hjælper mor med smykke forretning.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 205
Fra  Designerszone Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey alle aminoer!

Jeg har brug for en del hjælp da min erfaring omkring dette emne er lidt rusten. Jeg har en super glad mor, som nu desværre ser frem til en fyrreseddel pga. køkkenet på hendes arbejde lukker. 

Her kommer vi så til den del, hvor hun skal søge nyt arbejde. Men hvergang vi snakker om det kommer emnet smykke forhandler og "smykke laver" frem. 

Hun vil nemlig vildt gerne lave smykke og drive en selvstændig forretning. Hvergang vi så kommer i snak om det så siger hun altid at hun ikke vil fordi hun...

1. Ved ikke om hun tjener nok på det.

2. Kurser koster knaster.

3. Og selvom hun søger ind i en smykke forretning står der (søger erfaring)

Så nu er det bare, hvor svært er det endeligt? Burde hun gå efter det (hun vil gerne, men tør ikke)

Jeg er selv grafiker, så reklame er der stor mulighed for. Men håber der nogle der måske kan få nogle lyse sider frem fra mørket så man kan vise hende det. 

Hun er i 50erne (selvom jeg ikke må sige det) og hun er vildt kreative, så der mangler der intet! 

Håber der er nogle der vil hjælpe!

Grafisk designer, brand og idenditet Designerszone.dk Mit råd, prøv mig!

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 13:26

Det første hun/I skal gøre op er jo nok først og fremmest hvor længe hun har råd til at forsøge sig med ideen :-)

Med tid og hårdt arbejde kommer som regel også en indkomst! Spørgsmålet er om man har råd til at bruge den tid det tager.

Så vidt jeg ved er der mange der som hobby laver smykker af en eller anden art samt en del mindre virksomheder der gør det med succes (og derudover en hulens masse smykkeforretninger i det hele taget jo).

Så tror du er i stand til at sige hvor svært det er:

1. Hvad koster kurset?

2. Hvor vil en perfekt location til hendes butik være?

3. Hvor lang tid har hun råd til at gå uden løn fx.?

- Hold de tre parametre op mod hinanden og jeg tror du får et billede af hvor gode vilkår det har.

Jeg tror på at hun er kreativ og kan lære de ting hun skal. Så det er nu mere hvor meget man 'tør' fra start af :-)

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra København
Tilmeldt 23. Jul 11
Fra  Designerszone Skrevet kl. 13:58

Mange tak for svar!

Vi har undersøgt at kurset er på 6 uger og koster omkring 30.000 kr (tror jeg vi fandt)

Vi er i vestsjælland og i byen er der 3 smykke forretninger, byen er vel på 3-40.000 mennesker. Men jeg tænkte også på webshop som en start.

HUn har så ikke så lang tid hvor hun kan gå uden løn. Så det er nok et stort minus!

Og hendes (tør) gen er ikke så god desværre!

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 14:04

Er der kapital nok til at tage kurset på 30.000kr uden at gå rabundus?

Ideen kunne jo være at have et job (nyt job hun tager hvis hun kan finde vel at mærke - er jo ikke sikkert) og så tog kurset til de 30.000.

Hun kunne måske sideløbende med et andet job starte webshoppen i det små.

Men hendes alder og kursets omkostninger taget i betragtning skal i vurdere hvor stort jeres succeskriterie er. Er det at det løber rundt og ikke andet? eller skal det være en vindervirksomhed?

Regn på hvordan hendes indtjening skal være over y tid for at hive x-investerede kroner hjem. De 30k, webshop, årlige domænekomkostninger, materialer til de første smykker mv.

Hvad er den regning på? Hvor meget skal hun sælge med hvilken avance før det er tjent hjem? Læg en måned eller 3 til uden løn - hvor meget koster det? Kig på minusposten og gør så op om det overhovedet er realistisk :-)

Hvis det er ; så go for it!

Under alle omstændigheder håber jeg hun finder noget hun er glad for :-)

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra København
Tilmeldt 23. Jul 11
Fra  Designerszone Skrevet kl. 16:14

Mange tak for svar!

Jeg finder lige lommeregneren frem og regner på det :)

Vi prøver at finde ud af om det er en mulighed. :)

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 16:34

Hvis hun skal til at gå på fagforening kan hun muligvis komme på 6 ugers kursus gratis. 

30K lyder af mange penge min kone var på smykke kursus for mange år siden gennem en højskole og mener ikke det kostede mere end nogle få tusind. Men der er sikker også forskel på kvaliteten og længden. 

Fra København
Tilmeldt 23. Jul 11
Fra  Designerszone Skrevet kl. 16:40

Hmm, det er da klart at undersøge det.

Hvis hun kan få det til en mindre pris, er der hvertfald større chance for at hun kan komme igang.

Det skal lige undersøge med hende

Mange tak.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)