Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dæmp min PBS vrede

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Vær hilset Aminoer,

Gasviolet i femøren og med krampe-trækninger i maveregionen, må jeg igen konstatere at vi netforhandlere lever i en betalingsmæssig bananrepublik!

Undertegnede er daglig leder af en større dansk netbutik. Med stort ordreflow og forretningsområde i skadinavian er jeg om nogen bekendt med PBS's fuldstændig forskruede prispolitik.

Henover denne weekend har en islænding bestilt for næsten 25.000 kr. Kunden betaler med sit MasterCard og betaler gebyret svarende til internationale kort udstedt i Danmark - over 300 kr. lige ned i Danmarks største overflødighedshorn: PBS's gebyr skuffe!

Her stopper vi ikke: MasterCarded er udstedt i Island hvorfor kunden/os skal betale 5,75 procent svarende til over 1.400 kr. i GEBYR! 1.400 kr. som PBS ovenikøbet ligger beslag på i 1 måned og 10 dage - fuldstæmdig forrykt!

Denne morgen måtte jeg vemodigt sende en mail til vores Islandske ven og meddele ham betalingsforholdene hos grådige PBS. I mailen anbefaler jeg naturligvis vi håndterer betalingen gennem en bankoverførsel - hvilket som udgangspunkt bør undgås.

Der er absolut intet nyt i denne klassiske historie - dette er hverdag for alle landets nethandlere. Men det proppede bæger flød over denne morgen og jeg håber derfor en fornuftigt tænkende Amino kan besvare følgende spørgsmål:

Hvorfor betales der en procentsats til PBS? Om PBS skal håndtere en betaling på 10 kr. eller 10.000 kr. kræver præcis den samme arbejdsindsats (eller mangel på samme)?

Annoncehajer, Riskjær eller Freddy Pedersen - hvornår belyses den grådige PBS monopol der presser netforhandlere til bankoverførsler og bringer forbrugeren i usikkerhed?

Overeagerer jeg eller bør vi netforhandlere ikke snart trække en streg i sandet?

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 12:01
Hvor ikke bare fatte et brev til kontanten hvor hende Tine Nicholajsen sidder og slagter grådig og ufine virksomheder.. Vi hører jo gang på gang at de finansielle virksomheder i dk tjener styrtende med penge...

Tror da hvis du kan forklare det så en normal dansker kan forstå det, så har du da en fin PR.. Butikken der føler med sine kunder ;)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 12:09
Nu bliver jeg ikke slev gasviolet i femøren, fordi de i det mindste skilter tydeligt med betingelserne. Den der har grisen sætter prisen og bla. bla. bla. Når dette er sagt, så giver jeg dig ret i at det er en kæmpe hæmsko at procentsatserne er så høje, og når vi snakker ordrer i 25.000 kr klassen er det i kroner og ører altså til at tage og føle på.

Jeg har undersøgt udenlandske gateways for bla. Mastercard, og det ser ud til at være svært at få en pris under 4% af ordren, så noget af prisen er sikkert Mastercard selv der tager en pænt høj avance. Hvis jeg var dig ville jeg finde det bedste alternativ hos fx. Worldpay eller Bibit, og kontakte pbs med et budskab om at du med deres nuværende prisstruktur ikke har mange andre alternativer end at skifte gateway. Men da du hidtil har været meget tilfreds med deres service vil høre om de evt. har mulighed for at give dig en bedre pris. Hvis det kan bakkes op med et regnestykke hvor meget du kan spare ved at gå fra 5.75 til 4% kan det måske åbne deres øjne for hvad der er ved at gå glip af.

Men når ret skal være ret, har PBS jo ikke monopol på de udenlandske kort, og når man kigger på hvad de tager sig betalt for en Dankort betaling synes jeg det er meget rimelige priser.

Hvad med at starte en forening for webshops der tager betaling med udenlandske kreditkort? Så kunne man den vej igennem få mere vægt bag sine forhandlinger.

Tilmeldt 12. Sep 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:39
Dato: 02-04-2007 12:09:00 Forfatter: Jesper Jørgensen

Men når ret skal være ret, har PBS jo ikke monopol på de udenlandske kort, og når man kigger på hvad de tager sig betalt for en Dankort betaling synes jeg det er meget rimelige priser. 

Rigtig gode pointer Jesper Jørgensen - der er naturlgivis ikke tale om monopol. 

Men griske PBS er meget svære at slippe uden om når betalingssystemerne hos både Scannet og Dandomain understøttes af "overflødigshedshornet" - nok om det. 

Synes faktisk også betalingen for Dankort er beskæmmende. Hvorfor skal det være en procentsats? Deres Robin Hood ideologi med at tjene mere bare fordi beløbet er større er grænsende til det ulovlige - det samme stykke "arbejde" der udføres!

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 13:36
Jeg ved at nogle af de større webshops i Danmarks har kunne forhandle på de internationale priser hos PBS - typisk er det muligt at få prisen ned på sammen niveau som de udlandske gateways - men det kræver en hvis volumen før de gider bruge tiden på at forhandle med dig...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 3. Nov 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 13:37
Bare lige til almen viden så kan I se her hvad PBS gir for f.eks. en Visa Transaktion :

Og det er prisen, resten sluger PBS.

Det samme kan man slå op for Mastercard, Amex osv....

Det er normal procedure at tage en procent del af beløbet som kører igennem hos Bankerne/Acquire, det man nok skal gøre er som der også bliver nævnt her i tråden, er at kontakte PBS for at få prisen ned. Alternativt kan man koble op mod en udenlandsk gateway og dermed bank og så skyde Visa/MC transaktioner den vej og kun køre Danske kort igennem PBS.

Tilmeldt 7. Nov 06
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 18:51

Udover deres lidt interessante prissætning tager det pbs mellem 2 og 8 uger at oprette en betalingsaftale for internetforretninger- som består i at en eksisterende bankkonto som jeg er kommet med kobles til et arbitrært nummer som de skal oprette. Nuvel man kan vel sige at bureaukrati er udbredt mange steder, men hvad i alverden?! de skal jo levere et stykke arbejde der som udgangspunkt er MINDRE end det stykke arbejde jeg har leveret ved her at fare i blækhuset. Jeg kan ikke gennemskue hvad tiden går til - og jeg kan SLET IKKE gennemskue hvordan i alverden tiden kan variere så meget, og ydermere hvordan en af vores kunder fik dem "presset" til at gøre det hurtigere. Prøv at levere en virtuel vare 8 uger efter bestilling i et marked med konkurrence, og se om din virksomhed holder - nej.. det tænkte jeg nok den ikke gjorde.

Monopoler bør i min verden dø hvis de ikke beskæftiger sig med områder hvor fri konkurrence kan have menneskelige konsekvenser... det er jo nærmest en stiv version af DSB vi her har med at gøre :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:09
PBS er absolut markedsdominerende i Danmark, men de er altså ikke et monopol. I praksis kan det dog godt være svært at komme helt uden om dem hvis man vil modtage Dankort. Med de udenlandske kort, kan man bruge andre, men som andre også har nævnt er det ikke sikkert der er så meget at spare - kreditkortfirmaerne tager sig godt betalt i hele verden.

Der er ikke som sådan noget galt med en prismodel, hvor der beregnes en procentdel af det beløb der håndteres. Det er jo ganske almindeligt i tusindvis af andre brancher. Masser af profitter, omkostninger, administrationer, kampagnehåndteringer osv beregnes netop som en procentdel af det samledes beløb. Ejendomsæglere får f.eks. også deres salær som en procentdel af salgsprisen - det er derfor de har tjent så godt de sidste 5-10 år. Og er det rimeligt? Er det mere rimeligt end det PBS gør - eller mindre? Jeg synes i hvert fald ikke man kan klantre PBS alene for at anvende en så udbredt beregningsmodel.
Tilmeldt 3. Nov 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 19:16
Altså når PBS har med Danske kunder at gøre så må jeg sige, så forstår jeg heller ikke den lange vente tid, vores konto/MID tog ca. 3 måneder om at blive oprettet hos PBS !

Men oftest er det hurtigere hvis man får ens bank til at bestille aftalen i stedetfor at henvende sig direkte til PBS, kunne være et bud på hvorfor der er nogen der får deres hurtigere.

Når det er sagt, så står PBS jo med en hel del Risiko for hver gang de laver en ny indløsningsaftale og især hvis vi snakker om modtagelse af udenlandske kredit kort, her er det PBS der får store bøder og "på puklen" hvis Visa og Mastercards regler ikke overholdes. F.eks. er det sådan at hvis en kunde/Merchant har mere end 1,5% i chargebacks/tilbagebetalinger så skal der startes en undersøgelse og kunden får en advarsel og bliver bedt om at få hans CB ratio ned. Sker det ikke så får man 3 "advarsler og så ryger kontoen og PBS kan modtage en bøde på om mod $25.000 plus forhøjet gebyr for hver efterfølgende chargeback der kommer.

Så er der den Internationale side. Danmark har kun PBS som Acquirer og derfor vil man fra udelandet se på det som at det er PBS der fejler hvis de får for mange bøder eller det generalle billede viser at de ikke har styr på det. (det er den korte version)

Så de de bruger tiden på er Risk Management, hvor man simpelthen går ind og risiko vurderer hver kunde, checke de produkter vedkommende sælger og en hel del mere. Det burde dog kunne lade sig gøre på 2 uger, det kan man i hvertfald i udelandet.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)