Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billigere at låne end at bruge egenkapital?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Dan Hove:

Men man bliver altså beskattet hver gang man sparer eksempelvis 100.000 kr. op. Hvilket dit eksempel også viser.

Dvs. at det er dyrt at spare op.

Nej, mit eksempel viser netop, at det ikke koster noget at spare op, men at det koster noget at have overskud i sin virksomhed (dvs. når man tjener penge).

Men hvis du bruger dine opsparede penge på fradragsberettigede aktiviteter, efter at have betalt skatten, så får du jo tilsvarende fradrag i den kommende skattebetaling, og på sin vis får du dermed skatten tilbage igen.

Der er derfor ingen forskel på, om du bruger pengene i skatteåret, eller på et senere tidspunkt.

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 17:04

Martin E. Jensen:

Nej, mit eksempel viser netop, at det ikke koster noget at spare op, men at det koster noget at have overskud i sin virksomhed (dvs. når man tjener penge).

Men hvis du bruger dine opsparede penge på fradragsberettigede aktiviteter, efter at have betalt skatten, så får du jo tilsvarende fradrag i den kommende skattebetaling, og på sin vis får du dermed skatten tilbage igen.

Der er derfor ingen forskel på, om du bruger pengene i skatteåret, eller på et senere tidspunkt.

Hej Martin.

Ok, jeg ved godt at jeg ikke er revisor, men nu er det vel mit overskud jeg sparer op, og altså betaler 25% af?

hvis jeg bruger 100.000 kr. før regnskabsåret er omme, på fradragsberettigede aktiviteter.. så kan jeg vel trække 100.000 kr. fra (omend over flere år).

Hvis jeg bruger 75.000 kr efter regnskabsåret er omme (fordi jeg har betalt 25.000 kr. i skat), på fradragsberettigede aktiviteter, så kan jeg trække 75.000 kr. fra. Jeg kan stadig trække 100% fra, men jeg har da mistet for 25.000 kr. fradragsberettigede aktiviteter.. eller hvad? Jeg får jo ikke fradrag for skattebetalingen. Derfor må der da være forskel på hvornår jeg bruger pengene.

Mvh.

Dan

Dan Hove, KEAPS

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:24

Korrekt. Din likviditet er forringet med 25.000 kr. i år 2, så du skal låne eller tjene de sidste 25.000 kr. i år 2.

Dernæst er der selvfølgelig det faktum, at skat som er betalt, ikke tilbagebetales til virksomheden i tilfælde af underskud, men kun modregnes de kommende skattebetalinger.

Så en lille forskel er der da.

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 17:33

Martin E. Jensen:

Dernæst er der selvfølgelig det faktum, at skat som er betalt, ikke tilbagebetales til virksomheden i tilfælde af underskud, men kun modregnes de kommende skattebetalinger.

Så en lille forskel er der da.

Tjah, jeg skal jo tjene 25.000 kr mere (det kunne være meget mere).

Det er da ikke en ubetydelig forskel.

Hvad mener du med at "skat som er betalt modregnes i de kommende skattebetalinger". Taler du om den personlige skat?

Mvh.

Dan

Dan Hove, KEAPS

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:06

Nej, det er virksomhedens skat, og ikke den personlige skat. Nedenfor et lille eksempel på hvad jeg mener:

År 1: Resultat = 100.000, og din virksomhed betaler 25.000 kr. i skat.

År 2: Resultat = -100.000, og din virksomhed betaler 0 kr. i skat, men sparer -25.000 kr. op til skat.

År 3: Resultat = 100.000, og din virksomhed betaler 0 kr. i skat, da de 25.000 kr., som skulle have været betalt udlignes med de -25.000, som var tilgode fra SKAT.

År 4: Resultat = 100.000, og din virksomhed betaler 25.000 kr. i skat.

Din virksomhed havde efter 2 år tjent 0 kr., men havde alligevel betalt 25.000 kr. i skat.

Din virksomhed havde efter 4 år tjent 200.000 kr., og har betalt 50.000 kr. (25%) i skat.

I år 3+4 tjener du altså 200.000 kr., men betaler kun 25.000 kr. i skat.

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 20:20

Martin E. Jensen:

Din virksomhed havde efter 2 år tjent 0 kr., men havde alligevel betalt 25.000 kr. i skat.

Din virksomhed havde efter 4 år tjent 200.000 kr., og har betalt 50.000 kr. (25%) i skat.

I år 3+4 tjener du altså 200.000 kr., men betaler kun 25.000 kr. i skat.

Ok, jeg kan se hvad du mener. Men for at undgå at betale skat i år 3, kræver det jo at jeg får underskud i år 2 (der er sikkert nogle der bruger nogle afskrivninger til at skabe underskud). Så man skal altså spekulere i at få underskud?

Men bundlinjen siger jo at virksomheden har tjent 200.000 og betalt 50.000 i skat. Altså 25%. Altså ingen forskel.

Men det er da rart at SKAT tager hensyn til at man kan få underskud og man altså ikke ender med at betale 75.000 i skat for de 200.000. Det manglede da bare.

Mvh

Dan

Dan Hove, KEAPS

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 21:36

Hej Dan.

Mon ikke det var en bedre ide at gå ud og tjene nogle penge? Man kan ikke spare sig rig, - og man bliver heller ikke rig ved at bruge penge, selvom det minimerer skatten.

Din skat hænger sammen med din indtjening, - jo flere penge du tjener, jo flere penge skal du hoste op med. Der er altså ikke noget at gøre.

Jeg kender ikke nogen der er blevet rig af at spekulere i underskud. Nogen sidder i fængsel, og nogle sidder på den lokale bodega og drikker sig ihjel.

Personligt synes jeg 25% er en god deal.

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 01:40

Jørgen Olsen:

Hej Dan.

Mon ikke det var en bedre ide at gå ud og tjene nogle penge? Man kan ikke spare sig rig, - og man bliver heller ikke rig ved at bruge penge, selvom det minimerer skatten.

Din skat hænger sammen med din indtjening, - jo flere penge du tjener, jo flere penge skal du hoste op med. Der er altså ikke noget at gøre.

Jeg kender ikke nogen der er blevet rig af at spekulere i underskud. Nogen sidder i fængsel, og nogle sidder på den lokale bodega og drikker sig ihjel.

Personligt synes jeg 25% er en god deal.

Hej Jørgen.

Hvis du læser mellem linjerne ser du at jeg netop ikke mener at man burde spekulere i underskud.... At skattereglerne så giver incitament til det er efter min mening et problem..... det mener gutterne på bodegaen sikkert også.

Nu er der jo en del firmaer som meget gerne vil have noget fornuftigt at investere inden den 31. december, netop så de kan investere ALLE deres penge... det er vel ikke så underligt.

Når man sparer op kan det jo være fordi at man har brug for flere penge end dem man har på et givent tidspunkt, for at kunne investere i lige præcist det man mener er det rigtige. Det kan man godt blive rig af og udvikle sin forretning. Hvis man så skal betale 25% af det man kan spare op hvert år, så bliver det altså lidt sværere.

Vi snakker altså ikke om skatteunddragelse her, men om skattepolitik.

Hvis det var fordi at det var rigtigt moralskt set at betale noget selskabsskat hvert år.... så skulle man vel altid huske at gemme nogle penge som man kunne betale skat af... eller bare finde på en eller anden pris (abonnement som nogen har været inde på) som man skulle betale hvert år.

Så hvis jeg bruger alle pengene inde 31. december er det helt ok moralsk set ikke at betale skat, hvorimod hvis jeg gemmer pengene er det helt forkert. Det synes jeg ikke er logisk. Og jeg mener ikke det er en god deal.

Mvh

Dan

Dan Hove, KEAPS

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 01:53

Jørgen Olsen:

Jeg vil ikke gøre det, men jeg tror nu nok at der en del af de globale mastodonter der spekulerer i underskud.

Dan Hove, KEAPS

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47144
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:54

Dan Hove:

k, jeg kan se hvad du mener. Men for at undgå at betale skat i år 3, kræver det jo at jeg får underskud i år 2 (der er sikkert nogle der bruger nogle afskrivninger til at skabe underskud). Så man skal altså spekulere i at få underskud?

Men bundlinjen siger jo at virksomheden har tjent 200.000 og betalt 50.000 i skat. Altså 25%. Altså ingen forskel.

Ja jeg synes du fatter problematikken helt korrekt. Vist kan kan udnytte underskud fremadrettet, men man kan jo - og det er manges virklighed - tjene 1 mio år 1 og betale 250 t i skat - og de næste år tabe penge

Virksomhedsskat forhindrer klart at der kan konsolideres og tjenes penge op og bygger på at virksomheder ikke er personer, men - Virksomheder. Personer med CVR får jo også modregne tidligere års skat - det får ApS/AS ikke, og det er prisen for at ville placeret der.

Der er intet specielt retfærdigt i ordningen. Har man overskud år 1 skatter man, og har man så underkud år 2 og 3 og må lukke, kan underskud ikke trækkes fra. Det er virkligheden for mange

Det kunne være 15% eller 50% i virksomhedsskat, og argumenterne ville være de samme. De koster konsolidering og mulighed for at investere videre, uanset hvordan det vendes eller drejes. Omvendt tror vel ingen på, at nogen ville mene det var rimeligt slet ikke at ha skat i virksomheder, selvom man teoretisk kunne lægge skatten på udbytter og lønninger og dermed forhindre at personer fik glæde af overskud uden skat. Mulighederne for at snyde er nok for store.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)