Følger lige med her. |
Hej Thomas
Aldeles interessant indlæg, følger lige med her, da det ydermere også giver lidt "kød" til andre ting...
Mvh
Carsten
Følger lige med her. |
Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant
Hvad ville I gøre? Hvis f.eks. et forlag som Gyldendal acceptere ens manuskript og vil udgive ens bog, så får man både reklame plus man ikke skal betale for omkostninger for at trykke bogen samtidig med at de kan hjælpe med at oversætte bogen og få den udgivet internationalt, hvis den sælger godt. Eller vælge at udgive den på http://www.bod.dk/hjem.html, hvor den kan nå 200 millioner brugere verden over. Jeg kender dog ikke til dette system, men man skal vel stadigvæk betale for at den bliver trykt, hvilket jo kan være meget dyrt, selvom de siger det er billigt. Kommer selvfølgelig an på hvor mange kopier, man skal bruge.Men er det kun e-bøger, som skal downloades, som ikke er i bogform? internationalt senere. Jeg tror bare, at jeg ville føle mig mere tilpas, hvis f.eks. et forlag som Gyldendal ville udgive min bog. Så skal jeg ikke tænke på at trykke bogen samt reklamere for den plus de kan hjælpe med at udgive den internationalt senere. Men hvad ville I foretrække? |
Jeg vil anbefale dig at få skrevet en masse, inden du beslutter dig for, hvordan den skal sælges. For det første er det hamrende vigtigt, at du finder ud af, om du kan lide at skrive, og om andre kan lide det, du skriver. Så skriv noget og få noget feedback (fra nogen som også ser kritisk på det og ikke bare klapper dig på ryggen), og find ud af, hvordan du har det med, at andre giver dig feedback - og om du formår at bruge feedbacken. For det andet sker der mange ting inden for bogmarkedet lige nu. Det gælder selvfølgelig især i forhold til e-bøger, men også lydbøger. Så når du er færdig med bogen, kan verden se helt anderledes ud. Du kan faktisk allerede nu lave en aftale med www.myll.dk, som udgiver bogen digitalt og sørger for betalingen osv. I forhold til forlag og at udgive selv, så vil jeg anbefale dig at vente. Jeg har selv en del erfaringer med det efterhånden, men i forhold til dit sted i processen lige nu handler det om at skrive, skrive, skrive om, få feedback, skrive om, skrive om, skrive nyt osv. Rigtig god fornøjelse med det :-) |
Hej med dig :-)
Spørgsmålet er hvad du selv vil. Det er muligt, at du ved at udgive bogen selv teoretisk set kan nå en masse mennesker - men det kan alle de andre som udgiver bøger også. Jeg havde stor glæde af Gyldendal i min skriveproces. Som skrevet, så er det et at skrive brødteksten. Den fik jeg meget direkte tilbagemelding på fra min redaktør inde på forlaget. Det var bl.a.:
En af parametrene for om du skal udgive selv eller lade et forlag er bl.a. om du er i stand til at gøre ovenstående selv. Hvis du spurgte mig for to år siden, da jeg startede havde jeg sagt: Ja ja - det kan jeg sagtens klare. I dag er jeg glad for at have haft en redaktør inde over. Dernæst skal du kigge på opsætning af bogen. Jeg afleverede et word-dokument til forlaget - de omformede det til en bog. De hjalp med at udvælge billeder, de lavede omslaget - og så læste jeg selv, redaktøren og en ekstern korrekturlæser manuskriptet igennem tre gange inden det gik i tryk. Det skal du også klare selv hvis du udgiver selv. Til sidst er der markedsføring og distribution. Hvis du allerede har en dialog med dine kunder - så kan du måske nok få afsat din bog. Men en ting er at du teoretisk kan nå 200 mio brugere - men hvordan skal de finde din bog i mængden? Sagt på en anden måde: Forlaget gør mere end "bare" at udgive din bog. De hjælper dig også på vej derhen - de distribuerer den - de markedsfører den. I min situation har jeg været super glad for at arbejde sammen med Gyldendal. Det betyder også at jeg om en uge kan fortælle at Karen Blixen, Johannes V. Jensen og jeg alle har udgivet bøger på samme forlag Men for lige at anspore til handling: Hvis du kun har en idé, så er det det mindste af dine udfordringer hvilket forlag du skal vælge. Skriv! Fokuser på at fortælle din historie, fokuser på at skabe en god dialog mellem personerne i fortællingen, på at drage læseren ind i fortællingen .... på alt det som det ser du til at du kan læse på det kursus som Hans Stokholm Kjer foreslår. Jeg har ikke selv været på kursus. Jeg har haft et intensivt forløb med en redaktør i stedet. |
Hej Søren Tak for dit gode svar. Du siger, at redaktøren har hjulpet dig tidligt i dit arbejde (har jeg ret?) Men på Gyldendals hjemmeside ser de helst, at man indsender et færdigt manuskript. De skriver, at de får mange manuskripter. Hjælper de ikke først, når de har godkendt dit manuskript. Jeg kan ikke læse mig frem til, at de hjælper imens man skriver, da de har meget travlt. |
Hej Thomas Det er en fagbog / selvbiografi jeg har skrevet. Og det er min første bog. Jeg ved ikke hvordan man "normalt" gør Jeg skrev et helt udkast selv og afleverede det. Fik en tilbagemelding og så arbejdede jeg med hele udkastet igen. Søren |
Hej Søren Jeg har aldrig skrevet en bog før. Men hvad sagde de om dit udkast, og hvor mange sider var det på, og hvad beskrev du i dit udkast. |
Jeg skrev hele brødteksten og afleverede den. Det var omkring vist 100.000 - 115.000 ord. Forlaget sagde en masse ting men konslusionen var at jeg havde en god og spændende historie og at forlaget så potientiale i at jeg selv kunne formidle den. Derfra var det redigering, omskrivning, opstramning af sproget og sværest af alt: at skære fra. Det er derfor jeg siger at du bør lægge tyngde i at skrive din historie. Den er den det handler om uanset hvordan den skal udgives. |
Hej Søren Tak for svaret Har lige et spørgsmål mere, ved godt jeg tænker langt ud i fremtiden, men er bare nysgerrig. Selvom man får et forlag som Gyldendal til at udgive sin bog, har man så ikke stadigvæk ophavsret og rettigheder over bogen. Man har jo selv skrevet den. Hvis f.eks. der er nogen, som vil filmatisere ens bog, så har man godtnok selv ophavsretten og alle rettigheder, ikke? |