Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At skrive en bog

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har de rettigheder du aftaler med forlaget. Man indgår en kontrakt som forpligter begge parter. I kontrakten vil der bl.a. være forhold vedr. udgivelse i andre lande.

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 22:43

Hej

Det lyder da spændende. Jeg er cand.mag. i litteraturvidenskab og har læst korrektur på et par bøger for Forlaget Valeta. Det er et lille forlag, og de interesserer sig faktisk for den genre, der interesserer dig. Så måske skal du tænke på Valeta, når du kommer så langt.

Det er muligt for dig at få trykt din bog selv for ret små penge - eller få den udgivet som E-bog. Men du skal skrive, fordi du synes, det er sjovt. Hvis du skriver for at tjene penge, kan du blive ret skuffet. God fornøjelse. :)

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 22:44

Sidste ting: Det kan nok godt betale sig for dig at melde dig til et skrivekursus. Så kan du få lidt hjælp til alle de ting, du bekymrer dig om. Men det vigtigste er nok, at dine skrivekammerater holder dig til ilden.

Allersidste ting: Du planlægger nok at skrive flere bøger. Så bør du få din første bog udgivet på et forlag, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre. Det skyldes, at det er et kvalitetsstempel for din bog, at den bliver udgivet af et forlag. Når der står et anerkendt forlagsnavn i bogen, er det cirka en million gange nemmere for bogen at blive anmeldt af aviser osv.

Når du så udgiver bog nummer to eller tre, kan du overveje at udgive selv. Og hvis forlagene ikke gider din bog (og det skal du ikke lade dig slå ud af), kan du selvfølgelig også udgive første bog selv.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 13:50

Hej Louise,

Vedr. udgivelse på forlag når det er første bog: Enig, men der er også en udvikling i gang i bogbranchen som minder om den musikbranchen har været igennem i de senere år. Forlagene mister "magt" fordi det er blevet lettere for forfattere at udgive selv. Det helt afgørende er, at man har skrevet en god bog! Så skal medierne nok omtale den, uanset forlag (MEN: Det er virkelig vanskeligt at trænge igennem mediestormen og få omtale af sin bog.)

www.forfatter-as.dk Hjemmeside for min nye bog "FORFATTER A/S - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den.

vh Jan

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 13:55

Som udgangspunkt tilhører ophavsrettighederne den person (eller personer) som har skabt værket, altså forfatteren. Men som Søren skriver, så kan ophavsrettighederne overgå til forlaget hvis det er sådan det er formuleret i forfatteraftalen. Har man som forfatter en gang overdraget sine ophavsrettigheder til et forlag, kan det være vanskeligt at få dem tilbage igen.

Min holdning er, at man som forfatter aldrig skal afgive sine ophavsrettigheder. Hvis man selv beholder rettighederne, kan man nemlig frit bruge indholdet på mange andre måder også (e-bog, sælge enkelte kapitler, lydbøger etc.).

Jeg nåede at få udgivet 4 fagbøger på etablerede forlag inden dette gik op for mig. Nu udgiver jeg egne bøger på mit eget forlag og bevarer alle rettigheder.

www.forfatter-as.dk : Hjemmeside for bogen "Forfatter A/S - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den.

vh/Jan

Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 14:13

Hej Thomas

Har selv skrevet flere bøger som er udgivet igennem mindre forlag. Som andre skriver skal det være lysten og ikke pengene der måtte være drivkraften. Vælger du et mindre forlag skal du bare være bevidst om at du selv skal sælge din bog og det giver et afkast pr. bog du sælger. Alternativt kan du søge midler eller fonde alt efter indholdet og temaet naturligvis. Fik selv 80.000 fra Tips og lottomidler i sin tid, fordi de troede på projektet.

Vi har nogle kulturdonorer som sikkert vil kunne hjælpe dig direkte: Storybag og Novelleforlaget   

Du må gerne henvise til mig, selvom det er et tørt lead ;-)

Mvh

Tommy Duus

Kulturpuljen.dk

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 18:44

Kulturpuljen.dk:
Som andre skriver skal det være lysten og ikke pengene der måtte være drivkraften.

Hej Thomas,

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Det er naturligvis fint hvis man kan lide det man beskæftiger sig med, og hvis penge ikke betyder noget som helst for en, kan man lade sig styre efter ren lyst. Men mon ikke de fleste forfattere hellere vil tjene meget end lidt, hvis de selv kunne vælge? Det kan man jo sjældent på forhånd, MEN hvis man vil optimere sandsynligheden for at tjene på sin bog, kan man godt overveje bogens emne, målgruppe, salgspotentiale i DK og udlandet og mange andre faktorer. Man kan også overveje, om om det overhovedet er bogsalget man skal tjene på, eller om afledte ydelser kan give større indtægt, således at en (gratis?) bog måske blot fungerer som markedsføring af de øvrige ydelser (foredrag, rådgivning, lydbøger m.v.).

Skriver man KUN for hyggens skyld er dette ligegyldigt, men hvis der gerne må tikke lidt penge ind, bør de fleste forfattere tænke mere strategisk og i virkeligheden se sig selv som en "forretning" i stedet for som "forfatter".

Om dette handler min nye bog "Forfatter A/S - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den": www.forfatter-as.dk

vh/Jan Felland

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)