Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spar over 6.000 ved skift til elbil

Side 4 ud af 10 (93 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener du virkelig at det havde været bedre, hvis Internettet var ejet af en virksomhed, eller vejnettet? Det gør jeg ikke.

Jeg er helt sikker på, at det vil være langt bedre med en fælles infrastruktur, som alle kan bruge og som der konkureres på - på samme måde som med vejnettet og Internettet.

Og det er jo også meget tydeligt at se - priserne for el hos Better Place er på over det dobbelte af elselskaberne. Og lige nu kæmper Better Place og ChooseEV for at opnå eksklusivaftaler. Heldigvis ser det ikke ud til de får det. Både jeg og andre kæmper stærkt imod.

Både Better Place og ChooseEV bygger på abonnementsordninger. De er dyre og binder folk. Det er ufleksibelt og fjendtligt overfor folk der kun skal bruge ladestandere en gang imellem.

På telemarkedet startede selskaberne også ud med tilsvarende urimelige modeller. Det blev kun stopet fordi lovgiverne forbød urimelige bindinger mv. Jeg håber det samme vil ske på elbilsområdet, for jeg tror ikke udbyder selv kan finde ud af at tøjle grådigheden.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 19:35

Mikkel deMib Svendsen:
Mener du virkelig at det havde været bedre, hvis Internettet var ejet af en virksomhed, eller vejnettet? Det gør jeg ikke.

Det ved jeg ikke hvor jeg skriver...?? Jeg skriver at jeg ikke vil have monopol - om det så er offentligt eller privat.

Jeg kan se at du ikke svarer på mit spørgsmål om det offentlige gør sit arbejde ordentligt, når det gælder infrastruktur til og fra København. Og det er de samme, som du vil have til at lave infrastrukturen med ladestationer. Så håber jeg at folk med elbiler har MEGET god tid, for der kommer da til at være kø, ligesom der er på den anden infrastruktur som myndighederne står for.

Du svarer heller ikke på om laderstationer ikke på længere sigt bliver lige så udbredte som benzinstationer er i dag... Og der er jo ikke statsbenzintanke i dag - hvorfor så statsladestationer?

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:54

Jo, jeg synes nu jeg svarede meget bgodt på det -men jeg skærer det gerne ud i pap igen: Jeg mener at infrastruktur skal være åben for alle og fælles - ligesom vejnettet og internettet.

Du siger du ikke synes vejnettet fungerer, og det er derfor meget nærliggende at spørge om du så mener det ville være bedre hvis f.eks. Renult ejede det.

Benzinstationer bygges på privatejede grunde. For min skyld må Better Place og andre opstille ligeså mange ladestandere de gider på private grunde også. Men når det handler om voresd fælles offentlige veje og pladser, så synes jeg ikke vi skal forære de pladser væk til private virksomheder.

Benzinstationer kan placeres mange steder - ladestandere kan kun, hvis de skal være brugbare, placeres et sted: På parkeringspladser. Der er naturligvis ikke uendeligt meget plads på parkeringspladserne, så derfor vil der aldrig blive plads til det frie marked for at alle kan opstille deres egne, som du giver udtryk for er en mulighed.

Iøvrigt ville det blive et grotesk bybillede, med 20-30 forskellige ladestandere ved hver eneste parkeringsplads i byerne - eller flere. Det tror jeg ikke mange ønsker. Det er langt mere praktisk, at opstille EN ladestander type, hvor man kan køre sit Dankort igennem og så lade strøm til den almindelige strømpris som de forskellige elselskaber tilbyder.

For min skyld kan man så godt lade forskellige selskaber byde ind på at sælge strømmen i disse ladestandere - på samme måde, som at det står enhver frit for, at åbne deres eget website, eller åbne sin egen transportservice - ovenpå de åbne internet eller vejnet.

At lade alle dem der gider sætte ladestandere op på vores fælles veje og pladser ville svare til, at lade alle bygge de veje de måtte ønske. Det dur naturligvis ikke. Visse dele af vores infrastruktur bliver altså nødt til at være standardiseret og det løses bedst i et fælles åbent system.  

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:07

Mikkel deMib Svendsen:
Det er langt mere praktisk, at opstille EN ladestander type, hvor man kan køre sit Dankort igennem og så lade strøm til den almindelige strømpris som de forskellige elselskaber tilbyder.

Der skal vel indregnes en pris for opsættelse af ladestation, og en-eller-anden form for betaling for at bruge grunden, som der ikke kan bruges til andet. Det er vel en voldsom foræring elbilejere får, hvis samfundet bare forærer store grunde og ladestationer til dem. Men hvis det er sådan du vil have det, så forstår jeg godt at det offentlige (for en gangs skyld) kan være billigere.....

Mikkel deMib Svendsen:
Du siger du ikke synes vejnettet fungerer, og det er derfor meget nærliggende at spørge om du så mener det ville være bedre hvis f.eks. Renult ejede det.

Jeg er hverken til private eller offentlige monopoler.... Det er jeg sikker på at jeg har skrevet før. Jeg kan bare konstatere, at det offentlige ikke har været deres opgave voksen.

Mikkel deMib Svendsen:
At lade alle dem der gider sætte ladestandere op på vores fælles veje og pladser ville svare til, at lade alle bygge de veje de måtte ønske. Det dur naturligvis ikke.

Men de behøver vel ikke at sættes op på vores fælles veje eller pladser? Der kan vel være private, der gerne vil lave en "benzintank" til elbiler?

Mikkel deMib Svendsen:
Det er langt mere praktisk, at opstille EN ladestander type, hvor man kan køre sit Dankort igennem og så lade strøm til den almindelige strømpris som de forskellige elselskaber tilbyder.

Det kan godt være at det er mig der misforstår det - men du ønsker ikke et privat monopol, men du ønsker reelt et offentligt monopol? Fordi du mener at elbilernes "benzintanke" ikke kan stilles frit, som almindelige bilers benzintanke kan...

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:15

Jeg tror de fleste her har forstået hvad jeg mener. Men jeg må nok se i øjnene at mine pædagogiske evner ikke rækker til, at få alle med. Det må jeg bare leve med :)  

Heldigvis ser det ud til, at der allerede nu er ved at være rigeligt der forstår vigtigheden af, at vi får sat skub i at ændre den nuværende benzindrevne bilpark til et mere bæredygtigt alternativ, og er villige til at give denne udvikling den nødvendige fødselshjælp. At der så er nogle få der ikke helt kan eller vil forstår det, er der nok ikke noget at gøre ved.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:22
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg tror de fleste her har forstået hvad jeg mener. Men jeg må nok se i øjnene at mine pædagogiske evner ikke rækker til, at få alle med. Det må jeg bare leve med :)  

Det nemmeste argument, når man er løbet tør for rigtige argumenter. Jeg ved godt at folk herinde betragter dig som gud, men derfor må man vel gerne være uenig med dig. Men kan forstå at du har svært ved argumenterne... Sørgeligt...

Ærgerligt at du gjorde det personligt, når det (synes jeg) var en spændende diskussion om statsstøtte, statsmonopol, privat konkurrence etc.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 05:59

Hej Mikkel

Rigtig spændende emne og fedt at se nogle beregninger.

En ting jeg har regnet mig frem til er i hvert fald at man skal være rimelig velhavende pendler for at lease en Roadster eller pendle i de andre biler du har med i beregningenSmile

Ved leasing i 36 måneder hos rent-a-star bliver prisen pr. kilometer omkring 13 kr. pr kilometer for månedlig leasing, førstegangsydelse og forsikring. I rent-a-star´s priseksempel er inkluderet 15000 km/år hvilket denne beregning tager udgangspunkt i.

Men som du rigtigt siger er Roadsteren jo en sportsvogn og bør sammenlignes med tilsvarende sportsvogne, og man kan helt sikkert ikke lease en Porche der er billigere pr kilometer end Teslaen og det bliver endnu mere udtalt hvis man tager brændstof med i denne beregning.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:08

Ja, Thomas, man skal naturligvis have en fornuftig økonomi for at køre sportsvogn. Men det er trods alt en del mere realistisk for mange, med en bil som Tesla Roadster til under en million, som kører det der ligner 50 km/l, parkerer gratis, er billig i vedligeholde og er fri for ejerafgift - i forhold til de fleste sammenlignelige benzin-sportsvogne, der ofte ligger på den anden side af 2 millioner, koster en bondegård i ejerafgift, parkering og kører nogle få kilometer pr. liter.

Men ja, langt de fleste skal ikke købe en sportsvogn - de skal købe en 4-5 personers familiebil, med plads til barnevogn, svigermor og jydekrog. Og det er jo også det folk gør. Der sælges ike ret mange 2-personers sportsvogne.

Det imponerende er så, at Tesla Roadster faktisk kom ind på en 3. plads i 2010 over de mest solgte 2-personers sportsvogne i prisklassen 700.000-1 million. Men som det fremgår af tallene er det ganske få der køber den slags :)

Top 3 sportsvogne i Danmark 2010

• BMW Z4: 9 Stk. Pris fra 703.000 kr.
  • Mercedes SLK: 8 Stk. Pris fra 998.000 kr.
  • Tesla Roadster: 7 Stk. Pris fra 780.000 kr.

http://www.danskelbilkomite.dk/tesla_3.htm 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:51
Det bliver spændende at se den kommende Tesla S-model, som jo er en bil der kan transportere en familie med bagage. Startprisen er sat til $57,000, og dermed omkring det halve af Roadster, hvilket er billigt for en familiebil med 400 HK.

Tesla starter prøvekørslerne for kunder i oktober måned. Der er stor interesse for denne model, og meget tyder på at det bliver en succes.

Mvh Carsten

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:00

Ja, Model S bliver absolut en meget spændende bil. I Danmark regner man med at prisen bliver ca. 450-600.000 kr. Det er faktisk billigt, set i lyset af, at den sammenlignes med en BMW 5-serie, Mercedes E-model eller Audi A7. De koster alle mere.

Så vidt jeg er orienteret er der allerede nu flere forudbestillinger på Model S i Danmark, end det samlede antal solgte Roadsters. Så det tegner godt.

Jeg håber også meget på at få en Model S, når den kommer til næste år.

Det er så bare trist, at Tesla er så godt som den eneste producent på markedet lige nu, som producerer biler med en ordentlig rækkevidde - som jeg mener bør ligge mindst på de 4-500 km, som de tilbyder. Stort set alle andre bilmærker satser alene på "bybiler" med en rækkevidde på omkring 150 km. En af årsager kan være, at de har "giftet" sig med selskaber som better Place, der jo skal leve af dyre batteriskiftestationer, abonnementer og strøm til dobbelt pris. 

Side 4 ud af 10 (93 indlæg)