Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad koster det at starte eget forlag?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 16. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Bogen er næsten færdig og klar til udgivelse først som e-bog, senere som papirbog. Vi vil gerne have vores eget forlag, selvom vi godt kunne starte med bare at sælge fra en hjemmeside. Men vi har ikke helt overblik over, hvilke udgifter, der kan dukke op i det øjeblik vi registrerer et forlag. Kan nogen svare på det eller fortælle, hvor vi skal spørge?

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 11:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra København
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 14:39

Hej Anja

Tak for dette. Hørte bare om én, der havde fået en stor regning fra kommunen for bortskaffelse af industrielt affald, helt uventet, bare fordi han havde startet sit eget lille énmandsfirma. Det er også den slags overraskelser jeg godt ville vide noget om.

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 19:10

Ja, det er der en del der er ramt af, men enmandsforlag går åbenbart fri, for jeg har aldrig fået en affaldsregning. Så det gælder om at bruge den rigtige branchekode når man registrerer sin virksomhed. Man kan læse om det her, kan jeg se: Stop affaldsafgiften

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 19:13

Man kan i øvrigt sagtens starte et forlag uden samtidig at starte virksomhed (hvis det f.eks. bare er en hobby og ikke noget man vil leve af).

Fra København
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 21:01

Ok, det lyder godt at forlag går fri. Vores bliver nu nok seriøst og bliver næppe stående på 1 mand ret længe. Hvordan skelner du her ml. forlag og virksomhed?

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 21:21

Selve det at stifte forlag er sådan set bare at registrere sig på isbn.dk - alt det andet gælder uanset hvilken slags virksomhed man skal lave.

Fra Nyborg
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Aktiv Fundraising ApS Skrevet kl. 11:25

Steffen K.:
Hvordan skelner du her ml. forlag og virksomhed?

Det er tilladt for alle at drive en slags "virksomhed" sålænge omsætningen er under 50.000 mener jeg det er. Får man omsætning der er højere, så skal man momsregistreres og dermed have et CVR nummer m.m. 

Derfor kan man i princippet privat drive et forlag uden at det er en virksomhed, sålænge man holder omsætningen under grænseværdien. Dermed kan man f.eks. spare affaldsafgifter hvis man skulle komme ind under den ordning. Men man kan så heller ikke trække momsen fra indkøb osv. Så det er en vurderingssag hvad der bedst kan betale sig.

Jeg driver et nodeforlag og fik også opkrævning for at betale affaldsafgift, men ved at indsende en ansøgning om fritagelse, fik jeg hurtigt svar om at jeg var blevet fritaget for afgiften.  

Venlig hilsen, Steffen Gregersen
Fundraiser og ejer i Aktiv Fundraising ApS

Fra København
Tilmeldt 16. Nov 10
Skrevet kl. 13:11

Hej Steffen

Tak for disse tips, det gav lige noget at tænke over. Dit nodeforlag lyder også spændende, for jeg laver selv musik, spiller og skriver noder (omend mindre udstrækning end du tilsyneladende gør) - ved siden af at jeg arbejder med grafisk layout.

Venlig hilsen

den anden Steffen

www.musik-i-hverdagen.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)