OK, her er mit input:
1) Som Mikkel skrev er det vigtigt at få OK på hjemmefronten, men forsøg ikke at få alle til at forstå hvad du har gang i. 99% af dem du præsenterer dine ambitioner og ideer for, forstår dig ikke, og vil argumenterer for at du bliver i dit trygge lønmodtagerjob. Det kan dræne én for energi konstant at skulle overbevise verdenen om at det er smart det du har gang i - men det er nok at overbevise hjemmefronten, banken og potentielle kunder
![]()
2) Nogle af de penge du sparer ved at minimere dine private udgifter, bruger du på et kontor ude i byen. I mange byer er det muligt at leje et skrivebord til ca. 1500 kr. i måneden, og det har primært et formål: At skabe netværk. Når man bor dør-om-dør med andre iværksættere lærer man utrolig meget, og får adgang til gratis sparring. Tilmed får du mulighed for at inviterer potentielle kunder til møder i præsentable og veludrustede mødelokaler uden at det koster dig en bondegård.
3) Erkend at du ikke kan alt.
Outsource de ting du ikke er god til/ikke kan finde ud af, og fokusér på det du er god til. Starter man sammen med andre er det en god ide at lave en klar og entydig opgavefordeling så teamets ressourcer udnyttes optimalt.
4) Få afsluttet projekter! Det er først den dag man har et produkt der kan sælges, at man kan begynde at tjene penge. Så udviklingsprojekter etc. skal afsluttes indenfor en fornuftig periode. Man kan blive ved med at tilføje features fra nu til dommedag, men få en salgsbar version færdig, og tilbyd nye features som updates efterhånden som de bliver færdige. Lav evt. et produkt roadmap.
5) Undervurdér ikke den tid du skal bruge på et projekt. Alting tager længere tid end man tror... "De sidste 5% af projektet tager ofte lige så lang tid som de første 95%" - citat: Martin Thorborg, Springet. Den sætning holder 100%!!!!
6) Tag markedsprisen - der er ingen grund til at sælge sig selv billigere end nødvendigt, selvom man er nystartet. Jeg havde selv i starten svært ved at skrive store regninger, for det var jo kun min egen tid jeg solgte. Min første regning til en kunde skar jeg timer af fordi jeg ikke kunne få mig selv til at sende regningen med fuld timetal på. Det problem er jeg dog kommet over
![]()
Der er nok tusind andre ting der er vigtige, men det var lige hvad jeg kunne skyde fra hoften...
mvh Carsten