Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til nye iværksættere

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er så meget viden på Amino, som vil kunne gavne nye iværksættere. Selvfølgelig er meget af den viden allerede kommet ud i debatten via diverse indlæg. Men det jeg vil med denne tråd er, at få diverse gode råd samlet i een tråd.
Så for at gøre en lang historie kort, hvad har betydet mest for din succes som iværksætter?

Dbh Martin
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:58
Og jeg vil da gerne lægge ud.

Start en virksomhed med baggrund i din passion og ikke i hvad der giver kasse. Selvfølgelig skal der tjenes penge i firmaet, men du bliver aldrig rigtig god, hvis du ikke syntes det er hammer sjovt. Så tænk over hvad du er god til og hvad du syntes er sjovt at lave og kom igang med netop det.

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:14

Enig, så kan jeg jo passende fortsætte lidt :)

1. Sørg for at få så god opbakning fra dine nærmeste som muligt - familie, venner osv. Det hjælper meget med nogle der kan støtte op og sparke på, når det hele er ved at gå galt. Måske er der ovenikøbet nogle af dem der kan stille en kauktion, hvis det bliver nødvendigt. Who knows. I alle fald kan det godt betale sig at "sælge" din ide til de nærmeste først - de kan blive meget værd senere. Og jeg tænker langt fra kun økonomisk! Den moralske støtte kan være guld værd på de rette tidspunkter.
  2. Sæt dig ikke for hårdt! Med mindre du har mange penge med hjemmefra er det klogt at indrette sig med så få personlige udgifter som muligt, så du kan klare snævre perioder uden at gå helt på røven. Find et lille billigt sted at bo - du kommer alligevel ikke ret meget hjem de næste par år :)
  3. Bliv ved, bliv ved og bliv ved! Der er en ting der kendetegner alle dem det IKKE lykkes for: De stopper! Og dem der får success er alle blevet ved, holdt ud og kæmpet. Nogle gange skal man over mange håbløse stadier før success''en kommer, men man når aldrig i mål hvis man ikke holder ud. Hvis man forlader spillet halvejs igennem taber man kampen.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:18

OK, her er mit input:

1) Som Mikkel skrev er det vigtigt at få OK på hjemmefronten, men forsøg ikke at få alle til at forstå hvad du har gang i. 99% af dem du præsenterer dine ambitioner og ideer for, forstår dig ikke, og vil argumenterer for at du bliver i dit trygge lønmodtagerjob. Det kan dræne én for energi konstant at skulle overbevise verdenen om at det er smart det du har gang i - men det er nok at overbevise hjemmefronten, banken og potentielle kunder

2) Nogle af de penge du sparer ved at minimere dine private udgifter, bruger du på et kontor ude i byen. I mange byer er det muligt at leje et skrivebord til ca. 1500 kr. i måneden, og det har primært et formål: At skabe netværk. Når man bor dør-om-dør med andre iværksættere lærer man utrolig meget, og får adgang til gratis sparring. Tilmed får du mulighed for at inviterer potentielle kunder til møder i præsentable og veludrustede mødelokaler uden at det koster dig en bondegård.

3) Erkend at du ikke kan alt. Outsource de ting du ikke er god til/ikke kan finde ud af, og fokusér på det du er god til. Starter man sammen med andre er det en god ide at lave en klar og entydig opgavefordeling så teamets ressourcer udnyttes optimalt.

4) Få afsluttet projekter! Det er først den dag man har et produkt der kan sælges, at man kan begynde at tjene penge. Så udviklingsprojekter etc. skal afsluttes indenfor en fornuftig periode. Man kan blive ved med at tilføje features fra nu til dommedag, men få en salgsbar version færdig, og tilbyd nye features som updates efterhånden som de bliver færdige. Lav evt. et produkt roadmap.

5) Undervurdér ikke den tid du skal bruge på et projekt. Alting tager længere tid end man tror... "De sidste 5% af projektet tager ofte lige så lang tid som de første 95%" - citat: Martin Thorborg, Springet. Den sætning holder 100%!!!!

6) Tag markedsprisen - der er ingen grund til at sælge sig selv billigere end nødvendigt, selvom man er nystartet. Jeg havde selv i starten svært ved at skrive store regninger, for det var jo kun min egen tid jeg solgte. Min første regning til en kunde skar jeg timer af fordi jeg ikke kunne få mig selv til at sende regningen med fuld timetal på. Det problem er jeg dog kommet over

Der er nok tusind andre ting der er vigtige, men det var lige hvad jeg kunne skyde fra hoften...

mvh Carsten
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 12:04

Min egen erfraing:

Lad vær med at sælge ting, og din egen tid billigere, bare fordi det er kærestens fætter, eller en anden forbindelse. Bare fordi de kender dig, bliver produktet ikke billigere af den grund. Hvad angår priser, skal man absolut ikke være den billigste altid, det kan få folk til at stille tvivl om kvalitet og kompetencer.

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 02:46

mit syn på opstarten.

Er det en spæd ide du går med så tænk dig rigtig godt om og gør det så igen.

Når du har overbevist dig selv om din ide kan være bæredygtig så klø på med fuld fart for det drive vi alle har lige i starten er med til at skabe den første spæde vækst for et hver firma.

Som flere har nævnt så hold fast i markedsprisen og sælg hverken din tid eller din vare / service billiger end ham der bor lidt nede af gaden. Tænk på en pakke gigaretter koster det samme overalt - du kan ikke få den 5 kroner billiger bare fordi du kender ham der har butikken.

For mit produkt hvor visse af delene er nytænkning, findes der ikke et prisleje jeg kan læne mig op af - der skal regnes og regnes og lige regnes engang til for så at lave det hele om og begynde forfra igen - en udfordring ved ethvert nyt produkt uanset hvad dette er - udgifterne SKAL hjem og der skal tjenes på dette, så er spørgsmålet bare i hvilket antal man forventer at sælge og deraf den avance man er nød til at lægge på.

Da jeg var vognmand holdt jeg hårdnakket fast i mit udgangs punkt til min time pris på kr. 240,- plus moms, dette viste sig at blive en rigtig god forretning for mig, netop fordi mine kunder kunne se de fik den punktlighed de gav lidt ekstra for, samt den store fleksibilitet jeg kunne give dem med 11 vogne af varierende størrelse og lasteeven samt muligheden for lynhurtig leveringer over hele landet. Vi kørte endda levende fasankyllinger fra DK til UK med en kurrervogn på FAST kontrakt.

Alt i alt ............... find din pris og HOLD den -

vil kunden pressen din pris, så sig til kunden find en der vil gøre det for det beløb, for jeg kan ikke.

Venligst

René Buch

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)