Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny finanskrise på vej?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BEC:

Tusind tak Alle Sammen :-)

I har givet mig noget at tænke over.
Jeg har ingen startkapital, jeg har i stedet en kassekredit så jeg kan klare mig uden indtægt i tre måneder.
Jeg har desværre ingen muligheder for at spare sammen til opstart, men det koster mig heller ikke alverden at komme i gang.
Jeg er god til det jeg laver, jeg skal bare have fundet ud af hvordan jeg viser virksomhederne hvad de kan spare ved at bruge mig.

Jeg vil fortsætte og satse på en opstart i efteråret.

Hej BEC

Først af alt så skal en kassekredit kun bruges i nødstilfælde. Da banken hurtigt kan lukke sådan en, og deved går man på røven.
Man skal tænke på at kassekredit er et midlertidig løn, der skal betales tilbage.

Men ellers så er det svært at svare på om man skal starte noget op lige pt. For ærligt så kommer det an på ens evner, og det man vil begå sig med.

Tager jeg min egen forretning, så kom krisen hurtigt, efter at jeg startede op. Og har så alligevel formået at få boostet omsætningen op. Selvom det har givet nogle bump med konkurser....og specielt de 2 der kom her i foråret. Ikke at det kostede mig ret mange penge, men det er mere den indtægt som de lagde jeg savner.
Så det er tilbage til tegnebrættet og lave strategi planer, og finde nye kunder igen.

JEg har så oplevet at i nedgangs tider, så leder flere firma'er efter alternative løsninger, det vil sige billigere. Og her har jeg så et stærkt produkt. Mens man i opgangstider, mere leder efter virksomheder der er levereingsstabile, eller det man tror er mere leveringsstabil, som vil sige større firma'er.

Hvis jeg havde vist hvad jeg ved idag, om jeg så ville starte op igen, svaret er faktisk ja. For det giver udfordringer, og sålænge at man kan få dækket sine omkostninger, så synes jeg at det er sjovt. Og husk på at alle kan drive firma, når det går godt. Det er straks værre når man får advokat breve, og kunder ikke betaler til tiden.

Men når nu alt det er sagt, så er spørgsmålet ikke, om det er dumt at starte op, men hvormeget man er villig til at kæmpe????

/Kenneth

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 14:54

Selvfølgelig kommer der et krak mere.

Jeg har hele tiden sagt at vi får et krak (kom i 2008) derefter en midlertidig optur fulgt af endnu større krak.

Vi har kun løst problemer med gæld med endnu mere gæld. Vi har et deriviatmarked helt ude af proportioner i forhold til verdensøkonomien og vi har et finansystem med helt grundlæggende indbyggede fejl.

Tænk tilbage hvornår har vi ikke haft opture efterløst af kriser?

I hvert årti har der minimum været en krise.

Problemet denne gang er at vi har acceleret gælden og dermed de kommende tab hurtigere end noget andet tidspunkt. Det bliver skidt, vi prøver at forberede og og jeg håber vi er nogle af dem der overlever.

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 107
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 16:45

De fleste virksomheder er pænt desperate for tiden. Hvis du stifter en virksomhed, der hjælper andre virksomheder med deres konkurrenceevne, om dette er nedsættelse af deres udgifter eller medvirker til innovation produkter eller processer, så de kan genere værdi. Så får du ingen problemer med at klare dig og få en god kundekreds.

De der får problemer under en krise, er de virksomheder som udbyder luksusvarer. Altså som er meget rare at have, men som kunderne reelt set ikke har behov for. Samtidigt, så har virksomheder som udbyder samme produkt (f.eks. rengøring, som nævnt tidligere) også problemer, da der er mange udbydere om det samme produkt og få aftagere. Derfor bliver prisen presset ned. 

Håber det hjælper dig.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:01
BEC,

Som andre også skriver, krise eller ej, så er det med at komme igang med det hvis det er det du brænder for.

Jeg kan dog godt blive lidt bekymret når du skriver at du har kassekredit til tre måneders drift. Det er en meget kort periode at løfte en virksomhed fra nul til rentabel. Min erfaring er, at det tager længere tid.

Hvad sker der efter 3 måneder hvis kassekreditten er i max og du ikke har en rentabel virksomhed? Lukker du biksen, får et job og betaler af på kassekreditten?

Når man lægger opstartsbudget er det bedre at være pessimistisk end optimistisk. Det er bedre at have luft i budgettet end et meget stramt budget. Så vidt muligt skal virksomhedens skæbne ikke ligge i hænderne på en bankmand/dame.

Ovenstående er de erfaringer jeg har gjort mig med opstart af virksomheder. Andre har muligvis andre erfaringer.

Held og lykke med projektet!

Mvh Carsten
Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:01

Thomas Frost:

Selvfølgelig kommer der et krak mere.

Jeg har hele tiden sagt at vi får et krak (kom i 2008) derefter en midlertidig optur fulgt af endnu større krak.

Vi har kun løst problemer med gæld med endnu mere gæld. Vi har et deriviatmarked helt ude af proportioner i forhold til verdensøkonomien og vi har et finansystem med helt grundlæggende indbyggede fejl.

Tænk tilbage hvornår har vi ikke haft opture efterløst af kriser?

I hvert årti har der minimum været en krise.

Problemet denne gang er at vi har acceleret gælden og dermed de kommende tab hurtigere end noget andet tidspunkt. Det bliver skidt, vi prøver at forberede og og jeg håber vi er nogle af dem der overlever.

Er I klar til blodbad på børserne i morgen. Jeg er glad for jeg gik kontant for nogle uger siden. Kontanter/likvider er altid en mangelvare under kriser.

Ved investeringer i aktier/obligationer/råvarer i et marked hvor kurserne kører sidelæns løber man en stor risiko for at ens værdier på kort tid bliver en hel del mindre værd, men har har ikke chancen for at tjene en masse.

Likvider derimod falder med inflationen, men jeg vil personligt hellere miste nogle procent om året i det nuværende marked end risikere at miste halvdelen eller mere fordi jeg håbede på en optur i et marked understøttet af hjælpepakker og gældsproblemer løst midlertidigt med mere gæld.

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 13:37

Thomas Frost:

Er I klar til blodbad på børserne i morgen. Jeg er glad for jeg gik kontant for nogle uger siden. Kontanter/likvider er altid en mangelvare under kriser.

Ved investeringer i aktier/obligationer/råvarer i et marked hvor kurserne kører sidelæns løber man en stor risiko for at ens værdier på kort tid bliver en hel del mindre værd, men har har ikke chancen for at tjene en masse.

Likvider derimod falder med inflationen, men jeg vil personligt hellere miste nogle procent om året i det nuværende marked end risikere at miste halvdelen eller mere fordi jeg håbede på en optur i et marked understøttet af hjælpepakker og gældsproblemer løst midlertidigt med mere gæld.

Din tilgang lyder rigtigt fornuftigt Smile Men du kan også risikere, at vi lige pludselig får hyperinflation ligesom i 30'ne, hvor pengene mister al sin værdi. Jeg tror dog personligt ikke at det sker lige med det samme, da renten er stærkt reguleret. Men muligheden er der.   

Jeg må også indrømme, at efter jeg har set hvordan markedet ser ud, så er jeg ret glad for at jeg er i en branche, hvor der er baseret på optimering af virksomheders konkurrenceevne og ikke en, hvor folk kan undvære produktet under en recession.  

Men jeg tror også vi får en spændende tid, hvor store virksomheder vil krakke eller tilpasse sig og en masse iværksættervirksomheder vil komme op og nå toppen gennem den kreative destruktion. 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:56

Frank Ulrich:

Thomas Frost:

Din tilgang lyder rigtigt fornuftigt Smile Men du kan også risikere, at vi lige pludselig får hyperinflation ligesom i 30'ne, hvor pengene mister al sin værdi. Jeg tror dog personligt ikke at det sker lige med det samme, da renten er stærkt reguleret. Men muligheden er der.   

Jeg må også indrømme, at efter jeg har set hvordan markedet ser ud, så er jeg ret glad for at jeg er i en branche, hvor der er baseret på optimering af virksomheders konkurrenceevne og ikke en, hvor folk kan undvære produktet under en recession.  

Men jeg tror også vi får en spændende tid, hvor store virksomheder vil krakke eller tilpasse sig og en masse iværksættervirksomheder vil komme op og nå toppen gennem den kreative destruktion. 

Hyperinflation er noget der kommer hvis vi lader seddelpressen løbe løbsk. Det er ikke noget der bare sker "overnight", og jeg mener stadig at den bedste risk/reward findes i sikkerhed pt. Man skal faktisk være glad hvis blot man kan bevare sine værdier.

Jeg har tidligere omtalt det kommende krak herinde og jeg er stadig af den opfattelse vi kun har set en lille krusning på overfladen. Hvor stort det kommende krak bliver er svært at sige, men mon ikke vi ser en "løsning" på problemerne der indebærer et endnu mere integreret finansielt system hvor magten i endnu større grad koncentreres på få hænder.

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 14:22

Nu er hyperinflation forbundet med en del mere end at trykke sedler. Men generelt handler det om at man begynder at betale voldsomt meget mere for en vare, pga. forventningerne til møntfodens værdi bliver devalueret. Altså at prisen på din møntfod bliver betegnet som værende mindre værd i forhold til en anden møntfod. Jeg tror heller ikke på, at det kommer til at ske lige med det samme. Det kommer meget an på hvordan dollaren placerer sig.

Det vi nok kommer til at opleve er en deflation på bestemte vare. Altså, at du ikke kan sælge din vare til den samme pris pga. øget konkurrence og generel desperation, hvilket er en rigtig giftig cocktail. Vi kan f.eks. allerede se nu, hvordan huspriserne rasler ned. Så hvis man er i et fag, hvor der i forvejen er stor konkurrence, så bør man nok overveje, om og hvordan man kan skille sig markant ud i forhold til konkurrencen eller finde noget andet at lave mens tid er. Wink  

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 16:43

BEC

Enig i med hvad Carsten skriver.

Du bør ikke forvente overskud fra dag et. Det er de færreste der kan præsterer.
Er du sikker på at din KK ikke blot er til forhandling om 3 mdr.?

De fleste opstartsvirksomheder kører vel generelt med underskud i de første kalenderår.

At gøre det anderledes kreativt er vejen ud af krisen eller ikke mindst overlevelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:58

Mine eneste faste udgifter er min løn og telefoneregningen, min ydelse er telefonservice for virksomheder. Jeg ved at der kommer andre udgifter forbundet med at drive en virksomhed, men det jeg mener er at jeg skal ikke af med en ekstra husleje og jeg har intet varelager.

Jeg mener at jeg kan give virksomhederne en mulighed for at tjene flere penge, mange opgaver bliver outsourcet idag.

Jeg har en kassekredit som kan dække mine udgifter i tre måneder, jeg har mulighed for at hæve kreditten i banken. Beløbet er min beslutning, da jeg ønsker et beløb som er realistisk at betale tilbage hvis det går galt.

Men jeg ringer til Nordjysk Iværksætter Netværk i næste uge og booker et møde. Jeg har fulgt debatten og lyttet til de mange gode råd, jeg er klar til at springe ud i det da jeg mener at jeg hamrende dygtig til det jeg laver Smile

Tak for alle de gode indlæg. Og er der flere så kom endelig med dem Big Smile

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)