Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaringer søges som selvstændig indenfor modetøj

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber via Amino, at jeg kan blive lidt klogere på det at starte op som selvstændig... Jeg påtænker at opstarte dametøjsforretning pr. 1. sep, men er stadig i tvivl om, hvorvidt jeg skal/kan starte op som enkeltmansfirma, som APS eller som et Holding selskab. I samarbejde med revisor, har jeg fået udarbejdet et budget, men er stadig usikker på alt det der med bruttoavancer, varelager/forbrug m.m. Jeg har som udgangspunkt regnet med en omsætning på ca. 1,5 mill. og regner med et vareforbrug på ca. 730.000,-. Normalt vil man indenfor dametøj gange med 2,5, men hvis der tages højde for udsalg, er det så skudt helt ved siden af?? Nogen der ved, hvad muligheder man har i dag, for at få én ansat med tilskud eller i jobtræning - jeg tænker på, hvor lang en periode man kan forvente at få hjælp og samtidig spare penge på lønkontoen? Jeg syntes så mange selvstændige siger "pas nu på... du skal regne med såååå mange timer som selvstændig". Måske er jeg naiv, men jeg mener altså godt at mange ting kan gøres i åbningstiden. Ex. vaske vinduer, pynte vinduer, bestille varer m.m. Jeg vil meget gerne høre de gode erfaringer, men bestemt også gerne høre fra dem der ikke syntes det er en dans på roser! Håber I kan hjælpe!!!

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 22:58

Hej Selvstændige,

Jeg er bange for at det er skudt HELT ved siden af! Det er slet ikke så simpelt et regnestykke.. jeg har selv lavet fejlen (endda to gange!), men man KAN ikke kalkulere med en eller anden fast avance, og så korrigere for udsalgspriser på forhånd.

Det er fuldstændig umuligt at spå om hvor vidt de varer du har på hylden kan sælges eller ej, og mit bedste gæt - hvis du er ny i branchen - er, at du skal være heldig hvis du når at sælge en tredjedel til fuld vejledende pris inden varen går på udsalg. Forvent også at en del må sælges med tab ligefrem - det er desværre ikke ualmindeligt for resterne.

Noget andet du skal være meget opmærksom på, er dine omsætningstal. Du skriver 1,5 million, men har du gjort dig nogle overvejelser om hvorvidt det overhovedet er realistisk at omsætte for så meget, og hvordan har du tænkt dig at nå derhen? Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre - det kan det formentlig sagtens - men det er langt fra en selvfølge.

Der er så hulens mange ting du skal tage højde for og bekymre dig om INDEN du springer ud i tøjbranchen.. it's a jungle out there, og du skal have den store machete med på tur hvis du skal hele vejen igennem den ;-)

Mvh
Peter 

Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:26

Hej Peter

Tak for dit hurtige svar:o)

Det var dog ikke lige dét jeg havde forventet at høre.... - men helt okay, jeg spørger jo kun for at få så præcise svar som muligt:o)

Når nu der laves budgetter, hvordan vil du så finde frem til vareforbruget, hvis ikke jeg kan "sjusse" mig til avancen? Og hvad skal avancen gerne ligge på indenfor modetøj/dametøj? Jeg tænker selv ca. 42-45%. Måske endda 47%. Naivt?

Erfaringer har jeg masser af indenfor brancen, men den økonomiske del, er den del der hænger mest. Men det skal et iværksætterkursus gerne få rettet op på:o)

Omsætningen på 1,5 mill. er realistisk nok. Set i lyset af tidligere butik i samme lokaler. Dog med et andet sortiment, men den tror jeg er go' nok!

Revisoren har godkendt mit budget, men omsætning og vareforbrug er tal jeg selv har oplyst om, så hvis vareforbruget er skudt helt ved siden af, så vælter bugettet jo hurtigt... Hmm... syntes jeg er lidt på herrens mark. Jeg ved godt, at et budget kun er vejledende, men det ville jo være super, hvis der var nogenlunde hold i det. Jeg vil jo gerne vide, hvad der sådan ca. står på bundlinjen, når året er omme:o)

De mærker jeg påtænker er bl.a. Vero Moda og Sisters Point og et par mærker mere der supplerer godt! Der er vist en okay avcance på disse mærker! Jeg HAR talt med leverandørerne!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)