Kan godt være det lyder dumt, men hvordan udbetaler man lønnen til sig selv som ejer af enkeltmandsvirksomheden?
Det er nemlig under oprettelsen af enkeltmandsfirma, der skal man i rubrik 12 vælge ang løn til ansatte.
Firmaet er bare en ekstra indtjening ved siden af mit arbejde, så skal jeg vælge udbetaling a b-indkomst når jeg selv ejer firmaet. Hvordan fungerer det?
Hvad med afregning? er det sporadisk løn eller månedlige afregning.
Jeg lytter lige med her. Jeg er selv i ULTRA tidlig opstart, så sådan et spørgsmål kunne jeg sikkert også få, hvis jeg reelt set kommer til, at tjene noget :)
Som ejer af et enkeltmandsfirma er du ikke ansat. Du tager pengene i kassen, når du har lyst og der ellers er nogen. Du bør få din forskudsopgørelse ændret, og du vil så skulle betale B-skat.
Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk
Som ejer af et enkeltmandsfirma er du ikke ansat. Du tager pengene i kassen, når du har lyst og der ellers er nogen. Du bør få din forskudsopgørelse ændret, og du vil så skulle betale B-skat.
Og du sørger selvfølgeligt for at føre et regnskab for enkeltmandsfirmaet så du holder privat og firma adskilt også momsmssigt. Ved årsafslutning laver du udvidet selvangivelse og kan enten skatte personligt af overskuddet eller - du kan bruge virksomhedsordningen og lade noget stå til firmabeskatning 25% i første omgang, og så først betale personlig skat (minus den allerede betalte skat på 25%) senere
Det sidste er mest aktuelt hvis du ryger i topskat eller har brug for at penge står til at bygge firmaet op
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Vil det sige at man ikke kan lade penge stå på ens firma konto ved års skifte uden at sku betale 25% i skat af dem? Trækker man dem ud har man jo ikke til diverse nye invisteringer. Og lader man dem stå skal man vel betaler først 25% og derefter de procenter man skal betale i b-skat. Eller hvordan?
Jeg vil ikke kalde mig ekspert - og det er jeg heller ikke - slet ikke i lønøjemed.
Men et enkeltmandsfirma kan godt ansætte folk, f.eks. kan du ansætte en ægtefælle og aflønne ham/hende og lade være med at udbetale til dig selv (dykke hånden i kassen).
Jeg er dog lidt interesseret i at høre om man skal svare skat af penge der står på kontoen ved årsskifte som du også spørger om.
Gummihest:
Vil det sige at man ikke kan lade penge stå på ens firma konto ved års skifte uden at sku betale 25% i skat af dem? Trækker man dem ud har man jo ikke til diverse nye invisteringer. Og lader man dem stå skal man vel betaler først 25% og derefter de procenter man skal betale i b-skat. Eller hvordan?
Ganske kort; Man betaler skat af overskudet - og det ligegyldigt hvilken ordning, man har firma under. (der er så forskellige regler alt efter hvilken virksomhedstype)
Hvad man kunne tænkes at have stående på bankkontoen, eller have i kassen eller syet ind i hovedpudebetræket er blot likvider.
Ganske kort; Man betaler skat af overskudet - og det ligegyldigt hvilken ordning, man har firma under. (der er så forskellige regler alt efter hvilken virksomhedstype)
Hvad man kunne tænkes at have stående på bankkontoen, eller have i kassen eller syet ind i hovedpudebetræket er blot likvider.
/ Hanne
Hej Hanne - vil det sige, at hvis ægtefællen IKKE trækker midler ud af firmaet, men bare udbetaler løn til manden/konen - så er der ingen skat på "den buffer" der står på firmakontoen?
Man betaler skat af det overskud virksomheden giver og ikke af eventuelle likvider stående på en bank konto eller en buffer. Men, medmindre du har indskudt penge i firmaet, så vil et plus på kontoen jo også typisk betyde, at du har tjent penge og således betale skat.
Du laver et regnskab ved årsskiftet og betaler 25% i skat af overskuddet, hvis du benytter VSO og de resterende penge kan du så investerer i udvikling af virksomheden og omkostninger kan du så fradrage i næste års regnskab.
De 25% fragår så i den skat du skal betale når du engang begynder at hæve af det opsparet overskud. Så hvis du fx skal betale 60% i skat, så har du betalt ac. skat på 25% og du skal således kun betale den resterende del på 60-25= 35%.
Man kan have en medarbejende ægtefælle og dele overskuddet med ham/hende.
Du kan også sagtens ansætte andre i firmaet og denne løn udgift har du fradrag for.