|
Bilforhandlere har demobiler til en lavere afgift. Hvor fimder man den konkrete afgift på en konkret demobil? Hvor meget tjener bilforhandleren ekstra på at sælge en demobil frem for en helt ny bil? Venlig hilsen Hans |
Hans Stokholm Kjer:Hvor fimder man den konkrete afgift på en konkret demobil?
Ved at beregne ud fra den faktura importøren har udstedt på køretøjet.
Demobiler som sådan er ikke et begreb i lov om registreringsafgift, men demobiler kan sælges efter samme regler som brugte biler, - altså efter faktura og ikke anmeldespris.
Anmeldesprisen er den pris importøren har oplyst til Skat som værende den pris køretøjet indføres til i Danmark efter forskellige regler om fratræk af beløb for sikkerheds- og miljøudstyr. Biler som indføres i Danmark bliver som regel solgt lidt billigere fra bilfabrikkens side pga. de høje afgifter.
Hvis en "demobil" afgiftsberigtes som en brugt bil, men sælges til (næsten) nyvognspris kan der komme et krav om efterbetaling af afgift, - det er det de i pressen omtalte sager handler om.
Det er sket at bilen er solgt til brugtvognspris men eftermonteret med udstyr til "dyr specialpris" og det er også blevet betragtet som en omgåelse af reglerne.
Ved korrekt brug af reglerne, har forhandleren kun fornøjelsen af at kunne sælge lidt flere biler pga. den lavere pris på et næsten nyt køretøj. Det er så op til forhandleren at lave et mersalg på tillægsydelser som kunden så får "gratis" jf prisen på en splinterny bil.
Der kan så være en fordel ved at de samlede avancer fra importør forhandler kan beregnes til en mindstesats på 9% - men om det er mindre end normalt ved jo kun forhandler/importør og kan som sådan ikke beregnes konkret af 3.part
Bliv gratis medlem