Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksættertip: glem ALT om lange to-do-lister = nå mere og tjen mere!

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Iværksættere har travlt og mange ting at tage sig til i løbet af dagen, men har du nogensinde overvejet, at skære ned på de mange ting, det er mindre vigtige for i stedet at fokusere på dén eller de vigtigste opgaver?

I stedet for at forsøg at løse 1000 ting i løbet af dagen, finde dén vigtigste ting og sørg for at få den gennemarbejdet og løst 100%. Er du typen, som tjekker mail flere gange om dagen – eller endnu være, hver gang der lander en ny mail i din indbakke? Overvej at slå din mail fra og skær ind til benet på din arbejdsgang. Tjek fx mail kl. 11.00 og igen kl. 15.00 – du vil spare oceaner af tid og kunne koncentrere dig om at arbejde med de ting, som skaber værdi for din virksomhed.

Har du mange opgaver i hovedet? Sørg for at ALLE opgaver/to do’s er samlet i én samlet liste – så sparer du tid på at tænke, om du har husket alle ting, samtidig med, at du lettere kan prioritere de allervigtigste. En god to-do-liste (du skal kun have én liste) hvor hver opgave tidsestimeret, sådan så du kan planlægge din dag.

Tid er en af de begrænsende faktorer, du har, når du starter virksomhed – derfor skal den bruges fornuftigt og med omtanke.

Og lige et andet iværksætterhint:

Mangler du online regnskabsprogram, du gratis kan prøve over hele sommeren? Prøv det nye regnskabsprogram Billy’s Billing her. 

God vind med din virksomhed og tænk en ekstra gang over, om du har styr på dine daglige opgaver, og om det er nødvendigt at tjekke mail hvert sekund :-)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 11:45

Hej Toke

Alt hvad jeg kan læser om Prioritering af opgaver tager jeg til mig, jeg er dårlig til at få gjort noget ved det, men det er dejligt met sådan et indlæg her så jeg lige får en lille reminder, og så har jeg ikke selv tænkt på netop at estimere en tid for opgaven. smart.

Rigtig godt indlæg :D

Mvh.
Alexander

"Mit eneste problem er at jeg ser muligheder over alt, det er hektisk..... Nej det er faktisk også en mulighed"

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:04

Alexandar, Så læs "4 hour work week" af Timothy Ferris, det er der trådstarter har "lånt" hans råd fra ;)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 12:15

Jeg har godt nok set indlæggende, men skal da helt sikkert kigge nærmere på det.

Tusind tak Mikkel..

Mvh.
Alexander

"Mit eneste problem er at jeg ser muligheder over alt, det er hektisk..... Nej det er faktisk også en mulighed"

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 12:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har forsøgt det her med kun at tjekke mail et par gange om dagen. Det holder ikke, for det er ofte her jeg har den direkte kontakt til mine kunder, også nytter det ikke noget at kommunikationen skal udskydes pga min manglende evne til at multitaske :)

Så er man iværksætter med online business, så tjekker man mailen mere end et par gange om dagen... vil jeg mene.

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 13:14

Hej Alexander Super du kunne bruge indlægget! Ja det er altid godt at estimere tid på opgaver og tilskrive dem en værdi - så prioriterer man bedre sine opgaver og kaster sig ud i dem, som er vigtigst.

Mht. mail er det blot én af mange ting, du kan gøre - for nogen mennesker fungerer det, andre ikke. Men som så mange andre vaner, så tager det noget tid at ændre og vende sig - så prøv det dedikeret i 2-3 uger, før du ved, om det er det rette for dig.

Ja TM skriver om emnet - lige som mange andre forfattere gør det :-) Tror ikke han "ejer" konceptet om at optimere sin tid.

Go' dag.

Toke Kruse

Fra København
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 90
Fra  Mindcology Skrevet kl. 13:20

Toke Kruse:

Iværksættere har travlt og mange ting at tage sig til i løbet af dagen, men har du nogensinde overvejet, at skære ned på de mange ting, det er mindre vigtige for i stedet at fokusere på dén eller de vigtigste opgaver?

I stedet for at forsøg at løse 1000 ting i løbet af dagen, finde dén vigtigste ting og sørg for at få den gennemarbejdet og løst 100%. Er du typen, som tjekker mail flere gange om dagen – eller endnu være, hver gang der lander en ny mail i din indbakke? Overvej at slå din mail fra og skær ind til benet på din arbejdsgang. Tjek fx mail kl. 11.00 og igen kl. 15.00 – du vil spare oceaner af tid og kunne koncentrere dig om at arbejde med de ting, som skaber værdi for din virksomhed.

Har du mange opgaver i hovedet? Sørg for at ALLE opgaver/to do’s er samlet i én samlet liste – så sparer du tid på at tænke, om du har husket alle ting, samtidig med, at du lettere kan prioritere de allervigtigste. En god to-do-liste (du skal kun have én liste) hvor hver opgave tidsestimeret, sådan så du kan planlægge din dag.

Tid er en af de begrænsende faktorer, du har, når du starter virksomhed – derfor skal den bruges fornuftigt og med omtanke.

Og lige et andet iværksætterhint:

Mangler du online regnskabsprogram, du gratis kan prøve over hele sommeren? Prøv det nye regnskabsprogram Billy’s Billing her. 

God vind med din virksomhed og tænk en ekstra gang over, om du har styr på dine daglige opgaver, og om det er nødvendigt at tjekke mail hvert sekund :-)

Touché!

Jeg kan iøvrigt varmt anbefale Billys Billing...

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 13:37

Jeg er meget uenig i det med din todo liste. (min arbejdsproces er meget inspireret af bogen "rework" den kan anbefales til alle iværksættere)

Problemet med laaaange to-do lister er at du ikke føler fremskridt, streger du een ting ud af de 1000 er du kun nået een promille af vejen, psykologisk giver det mere mening at lave en liste med 10 ting, så når du 10% af din opgave (du mangler stadig det samme antal, men psykologisk er du nået MEGET længere).

Problemet med at prioritere er at man efter 3 timers intenst arbejde ikke orker at tage den opgave med prioritet A1, men tager de lavthængende frugter - de nemme opgaver. Så ender man med en liste der kun består af højt prioriterede opgaver - det er surt. Når du skriver listen, så lad rækkefølgen være din prioritering.

Problemet med lister er at man stresser over dem og går hver dag hjem fra arbejde med et nederlag, et nederlag fordi man ikke nåede alt på sin liste. Specielt når du har så store lister som du ligger op til man har. Man fokuserer aldrig på de opgaver man HAR lavet, men på alle dem man IKKE nåede at lave.

Mine lister er aldrig på mere end max 5 punkter, som er det der skal nås inden for i dag, eller de næste to dage. HVorfor i alverden skulle jeg lave en længere liste, opgaverne løber ingen steder, og der er ingen der forbyder mig at lave en ny liste når den jeg har nnu er tom?

Steven R. Cowey (7 habits of highly effective people) prioriterer det på en anden måde: Han laver en tabel, med 4 bokse i, hvor den på det ene led er "urgency" og det andet led er "Importance", (http://www.crooked-stick.co.uk/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/4_quadrants.gif) Den første(urgent/important) skulle helst ikke være voldsom stor, den skal styres så der helst ikke kommer noget derover. Der hvor man bør arbejde mest er (not urgent/important) - vedligeholder man den kommer der ikke noget over i kvadrant 1. Input til kvadrant 2 kommer fra kvadrant 3 (det er typisk andre menneskers kvadrant 2 - ikke vigtige for dig, men du skal være med). Kvadrant 4 er ikke vigtig, der er stort set ikke noget i den - det er mest til fritid osv.

Godt emne, god tråd

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:30

Toke Kruse:

I stedet for at forsøg at løse 1000 ting i løbet af dagen, finde dén vigtigste ting og sørg for at få den gennemarbejdet og løst 100%.

Jeg vil fra nu af KUN bruge tid på Amino... Stick out tongue

Fra København
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 90
Fra  Mindcology Skrevet kl. 15:40

Jeg er nu kommet mig over min optur, ved at indse jeg ikke er den eneste som er udfordret med diverse lister over dagens arbejdsmæssige gøremål.
Tak for det alle sammen.

Jeg er, ikke en stærk fortaler for det ene aldrig nødvendigvis behøver udelukke det andet, men måske ligefrem den eneste på planeten der tror på begrebet (om det holder vand kan du jo reflektere over og lad mig vide hvad du kommer frem til) og endda muligvis har opfundet det ved egen hjælp, ud af min klippefaste tro på, at der absolut intet er i livet som jeg ikke kan få eller opnå. Derfor tror jeg der er meget nyttigt at hente i de bøger der her i tråden refereres til. Jeg har ikke selv læst dem, men jeg har læst så mange andre, i min personlige og faglige proces med at forbedre og optimerer mine arbejdsgange, min effektivitet, min måde at planlægge på og organiserer de opgaver og udfordringer der er som iværksætter.

Jeg er kommet frem til, taget i betragtning af at være min egen chef, at overspringshandlinger kan føles noget så kærkomment og hvor befriende det kan være, indimellem at flygte fra de små, kvadratiske og hvide todo-lister, der olmt og ondt stirre på mig og som oftest giver mit arbejds-overbebyrdet sind skyldsfølelse, over ikke at have nået alt det jeg så sirligt og nøjagtigt havde noteret på de små, irriterende papirskvadrater, i det svindende håb om at skabe overblik og ved sengetid så kan skænke et tilfredsstillende og konstruktivt tilbageblik på dagen.
Ak og ve....

Jeg har på den hårde måde lært, at nøgleordene - for mig - er disciplin, struktur, planlægning og vedholdende, mens jeg i hverdagenes, til tider, trummerum, bevarer mit fokus og bevidst kaster alt den positivitet ind i det jeg foretager mig, som overhovedet muligt.

Amino er helt klart en kæmpe fed overspringshandling.

Nå, tilbage til de små hvide sedler....

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)