Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksættertip: glem ALT om lange to-do-lister = nå mere og tjen mere!

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Uenig? Jeg tror vi er helt enige :-)

Det jo lige præcis min pointe - GLEM de LANGE to-do-lister. Hav korte, præcise og tag udgangspunkt i det, som skaber værdi for din virksomhed.

Jeg har læst rework - den er fin, men har også mange "huller", som ikke fungerer. Fx skriver han/de at møder er toxic. Jeg er delvist enig - man skal ikke holde lange møder for mødets skyld, men omvendt er et (godt) møde uden fixed timeline også meget mere kreativt - idéer tager den tid, idéer tager. Nå, men udover det, så er der mange gode ting i bogen - og den tager ikke mere end et par timer at jappe igennem :-)

Jeg har en variation af kun korte to-do-lister og de to-to-lister, som egentlig er mere en "plan" end en liste - probblemet med "kun" 5 ting er, at du ikke ser det overodnede billede og kan komme langt væk fra den langsigtede strategi. Når det er sagt, så er jeg enig i, at en dags to-to-liste ikke skal være alle mulige værdiløse opgaver. Skal det være effektivt, skal der kortes ned. Nogen gange går jeg helt amok og har kun én opgave. Ikke to, tre eller fem. Kun én ting. Det er godt underbygget af Leo Babauta. Forstil dig, at du kun har én ting, du skal lave i løbet af en hel dag - er du gal, du kan få arbejdet igennem og koncentrere dig.

Jeg kommer med et indlæg en af dagene eller i næste uge, hvor jeg taler om ROI vs. Effort - bruger du denne metode, så sparker man først for alvor fra :-D

Fedt, at er der er så mange inputs - inspirerende!

Toke Kruse

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 17:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Den værste overspringshandling man kan forestille sig er at investere tid i at minimere overspringshandlinger.

Så har du læst denne tråd - så kan du ligeså godt vænne dig til det - du er en uforbedrelig informationsnarkoman.

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 17:31

Jeg tror ikke, at jeg forstår dit indlæg?

Man laver vel som udgangspunkt ikke overspringshandlinger, hvis man arbejder effektivt og er styret ud for værdier. At bruge tid på at minimere eller undgå dårlige investeringer, er vel ikke nødvendigvis noget med en overspringshandling at gøre. Det er derimod et spørgsmål om at arbejde effektivt.

Det sidste - kan du også uddybe det? Hvad er en informationsnarkoman?

Beklager jeg lige må spørge ind til det, men kan du ikke lige bruge et par linier på at forklare, hvad du mener :-)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 17:40

Jeg har altid moret mig lidt over debatten omkring produktivitet, og eksemplet her, todo lister.

For det må da være op til den enkelte at prøve forskellige muligheder/metoder, indtil han/hun har fundet det rigtige. At man så ikke kender nogle metoder, og kan blive oplyst her i tråden, er kun positivt, men at debattere om det ene er bedre end det andet... hmm

Hvordan man kan tale om at en teori har "huller" eller en anden ikke virker, må være individuelt, ligesom at jeg bedre kan lide appelsiner end æbler.

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 17:59

Fedt at der ikke skal mere til før du morer dig :-)

Det er en af mine pointer vedr. rework - tag det du kan bruge. Men hvis du har læst bogen, så vil du også forstå, at de taler om "alle" møder forurener virksomheder - at møder er som udgangspunkt dårlige. Det er jeg fuldstændig uenig med dem i - det er vel en del af at diskutere en bog, at tale om hvad der er godt og skidt. En teori går i bund og grund ud på at beskrive en eller flere generaliteter - og derfor er det helt naturligt at tage forbehold og tale om "huller" - ting, hvor teorien slipper op og ikke er korrekt eller mangelfuld. Teori bør jo ikke være subjektiv. Så er der i højere grad tale om erfaringer...

Når en tråd som denne handler om "to-do-lister", er det jo netop for at hive folk op af stolen og råbe vagt i gevær, at to-do-lister kan have den omvendte effekt, hvis de bliver for lange. Selvfølgelig er der ikke én måde at lave to-do-lister på - hvilket heller ikke er pointen. Pointen er at skær ned i opgaver og fokusere på kerneområder, som skaber værdi.

Go' dag.

Toke Kruse

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 22:40

Jeg har læst 4 Hour Workweek, og har de seneste 6 måneder praktiseret mails 2 gange om dagen, afslut håndteringen af en mail så snart du har haft fat i den - komplicerede sager ryger på To Do listen. Alt hvad der kan sendes videre, sendes videre med det samme.

Samtidigt har jeg implementeret telefonsvareren der beder folk om at sende en mail. Hvis det er en hastesag, så kan de ringe til min mobil.

Disse tiltag har givet mig meget mere ro, mindre stress, færre afbrydelser og helt klart øget effektivitet. Samtidigt bliver de "kedelige" opgaver, i kraft af To Do listerne ikke syltet. Tidligere kunne det nemt ske, hvis der kom en mere spændende opgave ind i mellemtiden.

Så alt i alt får mine kunder en bedre og hurtigere service - og dem der har hasteopgaver bliver også betjent i tide.

Jeg har ikke læst Rework, men deltager stort set ikke i møder. De eneste møder jeg deltager i, er dem hvor der skal tages en beslutning, og så dem hvor jeg kan få afgørende indflydelse på fremtidige beslutninger. Informationsmøder kommer jeg ikke til. Breaking news skal nok dukke op alligevel.

mvh

Jan

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 09:51

Det kan da godt være vi er enige så. Jeg misforstod dig vist bare med denne sætning:

Har du mange opgaver i hovedet? Sørg for at ALLE opgaver/to do’s er samlet i én samlet liste

Det så ud til for mig at du ville lave een laang liste. Det kan være jeg har misforstået dig :-)

Meeeen... det ændrer ikke på mine argumenter om det skadelige ved lister, som jeg beskriver med de daglige nederlag og følelsen af ikke at nå noget. Det er nemt at sige "du skal bare tage de vigtigste", men er du presset af stress osv. er det svært at tænke klart. Hvis ikke man kan se de vigtigste (urgent important) så er det også et problem. Det problem forstærkes af en alen-lang liste med to-do's man ikke kan overskue.

Med hensyn til din kommentar omkring at du nogle gange kun ehar een ting på din liste til en hel dag, der studser jeg lidt over om det virkelig er korrekt, den må da kunne brydes op i mindre opgaver, som ville lette dit arbejde. Jeg har også kun een todo, det er at drive min virksomhed..... jeg synes det er lidt tyndt at sige, i en diskution omkring effektivitet og to-do lister at man kun har een todo til en hel dag. Er det ikke misforstået effektivitet? Det handler vel ikke om at have så få opgaver som muligt, men om at have de rigtige opgaver gjort mere effektive. Eksempelvis har jeg opgaverne delt op i max 1 time, det er det maksimale jeg kan koncentrere mig ad gangen. Nogle gange er det mindre, måske helt ned til 30 minutter (se evt. http://www.pomodorotechnique.com/) - det passer til mig, jeg har heller ikke så meget spildtid ved små opgaver, når jeg bliver forstyrret, da jeg relativt hurtigt kan komme ind i dem igen.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 17:03

Tak for dine inputs til tråden!

Perfekt - ja det kan jeg godt se, hvis den sætning tages så bogstavelig. Jeg mener ikke, at ALT skal ind i en to-do-liste. Men de opgaver, som du ikke kan have i hovedet og let kan glemme skal skrives ned, så bliver du mindre stresset.

Mht. at opbygge en god to-do-liste kræver træning og desciplin, før man opnår det fulde potentiale - jeg synes personligt, at det er motiverende og anti-stressende at have styr på sine opgaver i ét samlet ark (liste). Jeg misser aldrig mine opgaver ubevist. Hvis jeg flytter en opgave til en anden dag, er det ud for en værdibetragtning og afvejning af konsekvensen ved ikke at følge planen. Hvis den ikke flyttes, arbejder jeg til jeg er færdig :-) Har altid ryddet mit bord.

At have én to-do på en hel dag skal du tage helt bogstaveligt. Men klart du kan altid lave under-to-do. I stedet for at tjekke mail, lave en masse spredte to-dos, skal man ind i mellem sige: I dag vil jeg IKKE tjekke mail, tage telefonen. Jeg vil KUN fokusere på én ting. Det kunne fx være at få sin blog op at køre. Sørge for at "Om os" på ens webside er helt perfekt. Så kan jeg love dig for, at den ene ting bliver perfekt. Folk har en tendens til at ville alt for meget i løbet af en dag - denne metode vil gøre der yderst effektiv.

Toke Kruse

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)