Kære venner I de sidste mange måneder er der blevet talt og skrevet meget om PIIGS-landene (Portugal, Irland, Italien, Grækenland og Spanien). Der er ligeledes også sat fokus på Belgien, som også lider under de nye vilkår for verdensøkonomien. Jeg har selv i tidligere indlæg været inde på den "bombe" der ligger under hele banksektoren i både Europa og USA, og min egen teori omkring QE1 og QE2 er, at disse tiltag var Fed's fortvivlede forsøg på, at polstre deres banker så godt som muligt til den næste nedtur (så skidt med at mange, måske millioner af småsparer ryger med i faldet!!!). I de sidste år har vi set et Fed, som er gået over til at blive og agere som en politisk institution, fremfor det de er sat i verden for. Ser vi lidt på projekt EU, så er det historisk set Frankrig, som har sat sig i spidsen af dette "monster", som nu er bygget op. Forstået på den måde, at de ikke selv har kunne bidrage med det store, og derfor har de fået lokket og presset bl.a. Tyskland med på dette vanvidsprojekt, som den fælles valuta er ud fra de vilkår og strukturer, som eksisterer for nuværende. Den Fælles valuta "Euroen" var jo prisen for, at Frankrig ville godkende genforeningen af Øst- og vesttyskland. Og det er ikke for at fornærme Frankrig, som iøvrigt har mange smukke landskaber og dejlige vine, men mig bekendt har de aldrig kunne vinde nogle af de krige, som de bevidst eller ubevidst er gået ind i. Nu har de så igen stillet sig i spidsen for krigen mod Libyen, så det bliver spændende at se, om det så vil lykkes denne gang - jeg har mine tvivl. Ser vi på alle de store franske banker, der er dybt involveret i hele den sydlige europæiske region (læs PIIGS), så kan det godt løbe lidt koldt ned ad ryggen, når man tænker på, hvad dette kan udløse af kaos og nedsmeltning, når domino-effekten fra Grækenland breder sig. Den politiske situation i Frankrig vakler mere og mere. En vis Dominique Strauss-Kahn har andre udfordringer end at tænke på næste præsidentvalg, som han lå til at vinde. Meningsmålinger gennem første halvdel af 2011 viser, at Præsident Nicolas Sarkozy i de fleste taber til den ekstremistiske højrefløj, Front Nationale, anført af Marine Le Penn. Det interessante i denne forbindelse er, at Marine Le Penn er indædt modstander af EU. Dette kan hurtigt skabe rystelser og usikkerhed i de finanssielle markeder. Gældssituationen i Frankrig bliver værre og værre. I 2010 havde Frankrig det femtestørste underskud i Eurozonen (kun Grækenland, Irland, Portugal og Spaninen havde et større budgetunderskud). Næppe en virksomhed der ville være attraktiv at investere i. Statsgælden vokser hastigt og nærmer sig 100% af BNP. Markedet ser på hvilken retning udviklingen går - og i Frankrigs tilfælde ser det ikke godt ud. Frankrig har også udfordringer med at være konkurrencedygtige, og de kan ikke opretholde konkurrenceevnen overfor Tyskland bl.a. pga. af alt for store lønomkostninger. Og endelig er Frankrig ikke dem, der udviser den store vilje for ændringer. Dette er dog et problem, vi ser mange steder i Europa, men alligevel står Frankrig for mig i spidsen af de nationer i EU, som hele tiden stritter imod nye tiltag og omstillingsparathed. Det er vanskeligt at tro, at eurokrisen bliver inddæmmet med nye "gode penge" til Grækenland i juli. Andre lande vil blive fanget i krydsilden. Kigger man rundt efter næste kandidat, har Frankrig alt det, der skal til for at blive den næste, der bukker under. George Soros skrev forleden: "We are on the egde of collapse and that is the time to recognize the need for change". Har EU en plan B, hvis Grækenland siger nej på torsdag? Jeg tror det ikke! Det er derfor at regeringerne i EU (med Frankrig og Tyskland i spidsen) holder sig til status quo og gamle traditionelle løsninger, fremfor at indse at der er behov for nytænkning og fundamentale ændringer. Vær opmærksom. Forvent det bedste - forbered dig på det værste Kh. Jens L. More
|
Spændende indlæg med gode synspunkter! Har dog lige et par kommentarer.
Jens L. More:I de sidste år har vi set et Fed, som er gået over til at blive og agere som en politisk institution, fremfor det de er sat i verden for.
Fed gør præcis hvad de er sat i verden for og altid har gjort siden den store depression. Om det så er forkert kan diskuteres.
Jens L. More:Og det er ikke for at fornærme Frankrig, som iøvrigt har mange smukke landskaber og dejlige vine, men mig bekendt har de aldrig kunne vinde nogle af de krige, som de bevidst eller ubevidst er gået ind i. Nu har de så igen stillet sig i spidsen for krigen mod Libyen, så det bliver spændende at se, om det så vil lykkes denne gang - jeg har mine tvivl.
Virkelig? Frankrig har så vidt jeg husker vundet alle deres krige siden den fransk-preussiske krig i 1870.
Jens L. More:Den politiske situation i Frankrig vakler mere og mere. En vis Dominique Strauss-Kahn har andre udfordringer end at tænke på næste præsidentvalg, som han lå til at vinde. Meningsmålinger gennem første halvdel af 2011 viser, at Præsident Nicolas Sarkozy i de fleste taber til den ekstremistiske højrefløj, Front Nationale, anført af Marine Le Penn. Det interessante i denne forbindelse er, at Marine Le Penn er indædt modstander af EU. Dette kan hurtigt skabe rystelser og usikkerhed i de finanssielle markeder.
Gældssituationen i Frankrig bliver værre og værre. I 2010 havde Frankrig det femtestørste underskud i Eurozonen (kun Grækenland, Irland, Portugal og Spaninen havde et større budgetunderskud). Næppe en virksomhed der ville være attraktiv at investere i. Statsgælden vokser hastigt og nærmer sig 100% af BNP. Markedet ser på hvilken retning udviklingen går - og i Frankrigs tilfælde ser det ikke godt ud.
Japan har en statsgæld på 225% af deres BNP, men deres økonomi er stadig stærk.
Jens L. More:Og endelig er Frankrig ikke dem, der udviser den store vilje for ændringer. Dette er dog et problem, vi ser mange steder i Europa, men alligevel står Frankrig for mig i spidsen af de nationer i EU, som hele tiden stritter imod nye tiltag og omstillingsparathed.
Men alligevel står et nyt politisk parti til at komme til magten? Det er da alt andet lige vilje til forandring.
Jens L. More:Det er vanskeligt at tro, at eurokrisen bliver inddæmmet med nye "gode penge" til Grækenland i juli. Andre lande vil blive fanget i krydsilden. Kigger man rundt efter næste kandidat, har Frankrig alt det, der skal til for at blive den næste, der bukker under.
Nej. Frankrigs situation er MARKANT anderledes end Grækenlands. Deres statsgæld er 80%. Deres investeringer er 20% (modsat Grækenlands 15%). Deres arbejdsløshed er 10%. Og vigtigst af alt klarer de sig godt mht. eksport. Grækenland havde kun halvdelen i eksport i forhold til deres import!! Det viser altså en virkelig, virkelig ringe konkurrenceevne. Her står Frankrig langt stærkere.