Hej
Groupon.com er verdene første og største Deal of the Day website. Google tilbød for ikke så lang tid at købe Groupon for 6 milliarder dollars.
Groupon.dk rykkede ind i Danmark tre måneder efter Downtown.dk og droppede relativt hurtigt DK som land pga. Downtowns succes og størelsen på DK. (Dette er hvad Downtown.dk siger)
Hvis du har yderlige spørgsmål om DOTD konceptet eller markedet i DK skal du være velkommen til at skrive mig en PM. jeg skal forsvare min bachelor opgave omkring det danske DOTD marked i morgen, så er inde i det :)
Mvh Rasmus
Hej Rasmus,
Er det muligt at få lov at læse din opgave?
@Andreas
Groupon som foretagende er seriøst nok, dog anses det fra flere sider at de kan komme ind i nogle udfordringer inden året er omme, da de presses voldsomt fra tilsvarende deals fra Google.
I USA kæmper de om hvem der tilbyder hurtigst tilbagebetaling af de solgte deals og kampen viser lidt om hvor hårdt trængt detailmarkedet er.
Groupon tilbyder 1/3 efter 5-6 dage mener jeg og så 1/3 efter 14 dage og resten senere, og der er Google nu gået ind med kortere betalingsdage i kampen om kunderne. Så på den side vil det i princippet være en kamp om hvem der har den største pengepung, og det er Google.
Hvis Groupon indfører samme herhjemme, så vil samtlige udbydere få store udfordringer, da de ikke udbetaler en eneste krone før der er sendt en kupon retur og det kan ikke lade sig gøre at udbetale de første 14 dage grundet returretten der er ved fjernsalg.
Dansk detail har det forfærdeligt, og anvendelse af deals i nuværende form presser en del flere grundet deres db falder drastisk. Jeg er med på at man så kan få tilbagevende kunder, men så dumme er folk ikke i dag. Korrekt vil der være folk der vender tilbage og betaler fuld pris eller prøver andre retter på en menu, men det er sjældent det er i et omfang der modsvarer den rabat de har givet.
Man kan så sige i en krisetid, at det er bedre at få regnskabet i 0 frem for i minus, og så vente på bedre tider, hvorfor dem der ikke benytter deals kan risikere at stå uden kunder på kort sigt og når de ikke er økonomisk polstrede, så lukker de.
Man kan læse mere om de fatale udsigter i detailhandlen her
http://epn.dk/brancher/detail/article2464647.ece
og som siger at 25% af butikkerne kører med underskud.
Det giver naturligvis muligheder i et kuponmarked og det vil være voksende, men om det er i nuværende form hvor sælgerne i værste fald får 35% af normalprisen op til omkring 40%, det skal jeg lade være usagt, men der vil være flere der lukker, det er der ingen vej udenom.
Som restaurantejer skal man løbe sindsygt stærkt for at kunne leve af at få 30-40% af normalprisen hjem, og endnu værre ser det jo som beskrevet ud for deres naboer der ikke giver tilbud.
Så Andreas, du er givetvis bedre sikret i din nuværende stilling, da sælgere til kuponsites ikke skal være andet end dygtige kanvas folk, og der flokkes piratfiskene allerede i forholdsvise tomme søer...