Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brud på ophavsret - vil jeg vinde en evt. retssag?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Aleksander:
Du har sendt en regning, dvs. påstår, at der har fundet en handel sted mellem to parter. Det har der ikke. Der er tale om krænkelse af din ophavsret og du skal derfor føre en erstatningssag og ikke en inkassosag. Erstatningsbeløbet skal i rettens øjne være rimeligt i forhold til det tab, som du påviseligt har lidt/lider.

Der har jo i princippet fundet en handel sted - jeg blev bare ikke gjort opmærksom på, at nogle har taget min vare ned fra hylden før køberen havde brugt varen i et stykke tid.

Jeg sender den ikke til inkasso, men kører i stedet småsagsproces som passer fint til problematikken her.

Aleksander:
Det fremgår ikke, om din modpart har fjernet dit billede, men hvis han ikke har det, så er det til din fordel. Hvis han har fjernet billedet (dvs. vist velvilje) så gøt det dim sag svagere og dit erstatningskrav skal tilsvarende reduceres.

Modparten har fjernet billedet igen efter faktura blev fremsendt - men derfor skal der jo stadig betales for brugen.

Jeg tror nu ikke noget af det bliver et problem at få ret i en småsagsproces - når en avis bringer et billede uden at have fået lov, så er det jo kun for en enkelt dag, og er væk igen i næste avis.

Tak for input.

MVH

Thomas

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:21

Thomas Bang Petersen:

Der har jo i princippet fundet en handel sted - jeg blev bare ikke gjort opmærksom på, at nogle har taget min vare ned fra hylden før køberen havde brugt varen i et stykke tid.

Du skal naturligvis gøre hvad du vil, men jeg forstod på dig, at sagen primært er af principiel karakter. Derfor kan jeg ikke helt forstå hvorfor du ikke vil tage udgangspunkt i det som er sket, nemlig tyveri, og ikke manglende betaling for en handel, som juridisk set ikke har fundet sted. Jeg formoder, at du ikke er i besiddelse af forudgående ordrebekræftelse eller lignende.

Jeg sender den ikke til inkasso, men kører i stedet småsagsproces som passer fint til problematikken her.

Jeg er ikke advokat og kender ikke småsagsprocessen særligt godt. Jeg har dog ikke kunnet finde nogen afgørelser i småsager, som omhandler krænkelse af ophavsret. Spændende at se, hvad udfaldet bliver.

Modparten har fjernet billedet igen efter faktura blev fremsendt - men derfor skal der jo stadig betales for brugen.

Helt enig, bortset fra, at der er tale om tyveri. Man tilbyder jo ikke indbrudstyve at købe det stjålne til overpris som straf for tyveriet.   

når en avis bringer et billede uden at have fået lov, så er det jo kun for en enkelt dag, og er væk igen i næste avis.

Yes, men også her afhænger strafbeløbet af oplagstal, billedets værdi (er den Prins H. med bukserne nede eller en høstblomst), etc.

Du må gerne opdatere tråden med sagens udfald.

Entrepreneur - Jan:

Har du eventuelt nogle links til domme der understøtter dine udsagn?

Der er efterhånden dannet præcedens for hvad den slags immaterielle krænkelser takseres til. Han skal ikke påvise et tab, for det er ligegyldigt en krænkelse er en krænkelse.

Og beløbet han ønsker er under det man normalt kan få som godtgørelse for uberettiget brug.

Hej Jan: Min udtalelse var generel. Jeg tror ikke, at Thomas's beløb er problematisk. Vedrørende links til domme: Jeg har en fortid i de "store stygge pladeselskaber", hvor vi løbende sagsøgte alle, der krænkede vores rettigheder. Erstatningsbeløbet blev altid opgjort på baggrund af en tabsbetragtning.

Dbh. Aleksander

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:43

Aleksander:
Hej Jan: Min udtalelse var generel. Jeg tror ikke, at Thomas's beløb er problematisk. Vedrørende links til domme: Jeg har en fortid i de "store stygge pladeselskaber", hvor vi løbende sagsøgte alle, der krænkede vores rettigheder. Erstatningsbeløbet blev altid opgjort på baggrund af en tabsbetragtning.

Jeg har også før for mange år siden betalt 2 gange for krænkelse af immaterielle rettigheder, og i ingen af sagerne var der specificeret noget om tab.

Den ene sag lagde de ud med at ville have 2 millioner, så ændrede de det til 600.000 og vi blev enige om 60.000 og det var billedemateriale. Beløbet svarede til den fortjeneste der havde været på den cd-rom som i den måned den var på gaden blandt 200 andre fra mit daværende katalog.

Den anden sag var et beløb på 25K eller 30K kan ikke huske det da Virgin betalte det til krænkede, og det var for brug af en sampling.

Hvor omend alting er, så ændrer forholdene sig omkring imatterielle rettigheder hurtigt, og domstolene er ikke lang tid om at dømme i sagsøgers favør. Det er dog tåbeligt at den slags sager overhovedet når retten, da sagsøgte aldrig kan have en legitim grund til at bruge noget kommecielt som han ikke har opnået en brugsret til af ophavsretshaver.

Så i min optik er enhver krænkers tid bedre brugt på at være venlig overfor den krænkede og forsøge at tale beløbet ned. Alle latterlige svingærinder, søforklaringer osv osv er spild af tid.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51

Aleksander:
Du må gerne opdatere tråden med sagens udfald.

Jeg skal nok løbende orientere, er selv lidt spændt på hvor lang tid det tager, hvor effektiv sagsbehandling er osv.

MVH

Thomas

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 11:14

Entrepreneur - Jan:
Så i min optik er enhver krænkers tid bedre brugt på at være venlig overfor den krænkede og forsøge at tale beløbet ned. Alle latterlige svingærinder, søforklaringer osv osv er spild af tid.

Fuldstændig enig. Svinkeærinder, søforklaringer og røverhistorier hidser kun den krænkede endnu mere op, og bringer parterne endnu længere fra hinanden. Det er mit indtryk, at det ofte er her problemet ligger - at den krænkede ønsker anerkendelse/forståelse og netop ikke at blive holdt mere for nar. Har man trådt i spinaten kan det altid betale sig at være overmåde venlig, uanset hvor hidsig modparten nu er. Det er dog ikke det samme, som at man uden videre skal anerkende den krænkedes krav. 

Thomas - et hypotetisk spørgsmål: Hvis nu modparten havde ringet dig op efter din første henvendelse, undskyldt mange gange for at have klokket i det, beklaget sin uvidenhed om reglerne, fjernet billedet øjeblikkeligt og efterfølgende sendt dig 6 flasker god rødvin vedlagt et venligt kort, hvad kunne du så tænkes af have gjort? Fortsat med at forfølge et krav? Eller tænkt - "okay, han er jo flink nok, vi stopper her"?

Jeg er godt klar over, at det hører til sjældenhederne, at krænkere giver uforbeholdne undskyldninger og sender god rødvin, hvilket nok også afhænger en del af, om krænkelsen er sket bevidst eller ubevidst, men spørgsmålet er interessant alligevel. Krænkeren kunne have sluppet hurtigere og billigere, og Thomas kunne have undgået en masse irritation, og brugt den samme tid på noget som var meget sjovere, mere udviklende og indtjenende. Vi kan jo spørge Thomas, om hans tidsforbrug på sagen står mål med den kompensation, han forventer at få fra modparten? Altså det samlede tidsforbrug med korrespondance med modparten, indlægAmino, spekulation, samtaler med venner, evt. besøg på posthuset (for at afsende anbefalet) osv.

Jeg er varm fortaler for, at man som krænket alvorligt overvejer, hvilke sager man bruger energi på. Er man original, er kopister sjældent nogen reel trussel andet end imod ens ærekærhed og paranoide tendenser. Ofte kan man bruge sin tid og sine penge bedre på fremadrettede, konstruktive aktivteter. Vi fik f.eks. snuppet nogle tekster fra vores website, men i stedet for at bøvle med banditten, så brugte vi energien på at skrive noget endnu bedre, mere sælgende og mere opdateret. Man skal efter min opfattelse kun forfølge krav, som har en overordentlig god chance for betydelig gevinst i forhold til tidsforbrug, risiko, modpartens betalingsevne osv. Anlægger man den vinkel på de krænkelser man bliver udsat for, vil næsten alle være uinteressante at forfølge.

Muligvis ikke særlig idealistisk, men meget praktisk og effektivt - ikke mindst for humøret :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33

Jens Myhren Thomsen:
Thomas - et hypotetisk spørgsmål: Hvis nu modparten havde ringet dig op efter din første henvendelse, undskyldt mange gange for at have klokket i det, beklaget sin uvidenhed om reglerne, fjernet billedet øjeblikkeligt og efterfølgende sendt dig 6 flasker god rødvin vedlagt et venligt kort, hvad kunne du så tænkes af have gjort? Fortsat med at forfølge et krav? Eller tænkt - "okay, han er jo flink nok, vi stopper her"?

Hvis det nu forholdt sig således, at modparten ikke i forvejen havde lavet samme nummer (ikke med mig, men med en bekendt), og havde undskyldt osv. så var der ikke kommet mere ud af det. Korrespondancen der har været, gør at den bliver fulgt til dørs, og der ikke bliver brugt tid på en (i denne sammenhæng) ligegyldig cost/benefit analyse :-)

Jeg er helt klar med på, at man skal vælge sine kampe med omhu, og den tid man bruger på sådan noget som det her, kunne være brugt mere kreativt og i andre tilfælde har en opringning eller e-mail været nok, og så er der ingen hard feelings bagefter.

Jeg synes dog det er nødvendigt at forklare, at det hele ikke er et stort tag-selv-bord, og nogle gange skal forklaringerne være på den anden side af alm. pædagogik, for at budskabet trænger ind.

Det sker ofte at folk planker tekster fra min kundes hjemmeside, da det er den, der dukker op i top 5 på de mest populære søgninger i branchen. Der sender jeg som regel en e-mail afsted, og retter kundens tekst til, så den forhåbentlig performer endnu bedre. Så der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget - vi bliver jo også holdt til ilden, når andre gerne vil kopiere vores arbejde :-)

MVH

Thomas

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 12:05

Thomas Bang Petersen:
Så der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget - vi bliver jo også holdt til ilden, når andre gerne vil kopiere vores arbejde :-)

Netop, og jeg anser det endda ofte for et kompliment, når jeg bliver kopieret. Så ved jeg, at jeg sandsynligvis er på rette vej, og hvor jeg har konkurrenterne - nemlig bagude!

Men mange tak for svaret :-)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 12:19

Thomas Bang Petersen:

Brug af billede kr. 850,00 (jf. Dansk Journalistforbunds priser for fotografering)
Vederlag for uretmæssig brug af billede +100% kr. 850,00
Vederlag for manglende akkreditering af fotograf + 100% kr 850,00

I alt kr. 2.550,00 + moms.

Jeg tror i sidste ende du kommer til at skulle sandsynliggøre et tab.

Måske kunne du blot have kontaktet personen og venligt bedt ham om at fjerne billedet.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24

Jørgen Olsen:
Jeg tror i sidste ende du kommer til at skulle sandsynliggøre et tab.

Det er - så vidt jeg ved - ikke normal praksis i denne slags sager. Hvis en pressefotografs billede bliver brugt uretsmæssigt, hvordan skal han så dokumentere et tab? Det eneste tab der er, er vel manglende honorering og akkreditering for brug af billedet?

Jørgen Olsen:
Måske kunne du blot have kontaktet personen og venligt bedt ham om at fjerne billedet.

Læs mit svar til Jens Myhren Thomsen.

MVH

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Så er der kommet en afgørelse i sagen - ikke fra retten, men sagsøgte har valgt at indbetale pengene efter der kom en stævning. Jeg trækker så sagen tilbage, da betalingen er modtaget.

Jeg har så valgt ikke at opkræve de 500,- jeg har betalt til retten og evt. renter af beløbet.

MVH

Thomas

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)