Der har jo i princippet fundet en handel sted - jeg blev bare ikke gjort opmærksom på, at nogle har taget min vare ned fra hylden før køberen havde brugt varen i et stykke tid. Jeg sender den ikke til inkasso, men kører i stedet småsagsproces som passer fint til problematikken her.
Modparten har fjernet billedet igen efter faktura blev fremsendt - men derfor skal der jo stadig betales for brugen. Jeg tror nu ikke noget af det bliver et problem at få ret i en småsagsproces - når en avis bringer et billede uden at have fået lov, så er det jo kun for en enkelt dag, og er væk igen i næste avis. Tak for input. MVH Thomas |
Thomas Bang Petersen:Der har jo i princippet fundet en handel sted - jeg blev bare ikke gjort opmærksom på, at nogle har taget min vare ned fra hylden før køberen havde brugt varen i et stykke tid.
Du skal naturligvis gøre hvad du vil, men jeg forstod på dig, at sagen primært er af principiel karakter. Derfor kan jeg ikke helt forstå hvorfor du ikke vil tage udgangspunkt i det som er sket, nemlig tyveri, og ikke manglende betaling for en handel, som juridisk set ikke har fundet sted. Jeg formoder, at du ikke er i besiddelse af forudgående ordrebekræftelse eller lignende.
Jeg sender den ikke til inkasso, men kører i stedet småsagsproces som passer fint til problematikken her.
Jeg er ikke advokat og kender ikke småsagsprocessen særligt godt. Jeg har dog ikke kunnet finde nogen afgørelser i småsager, som omhandler krænkelse af ophavsret. Spændende at se, hvad udfaldet bliver.Modparten har fjernet billedet igen efter faktura blev fremsendt - men derfor skal der jo stadig betales for brugen.
Helt enig, bortset fra, at der er tale om tyveri. Man tilbyder jo ikke indbrudstyve at købe det stjålne til overpris som straf for tyveriet.
når en avis bringer et billede uden at have fået lov, så er det jo kun for en enkelt dag, og er væk igen i næste avis.
Yes, men også her afhænger strafbeløbet af oplagstal, billedets værdi (er den Prins H. med bukserne nede eller en høstblomst), etc.Du må gerne opdatere tråden med sagens udfald.
Entrepreneur - Jan:Har du eventuelt nogle links til domme der understøtter dine udsagn?
Der er efterhånden dannet præcedens for hvad den slags immaterielle krænkelser takseres til. Han skal ikke påvise et tab, for det er ligegyldigt en krænkelse er en krænkelse.
Og beløbet han ønsker er under det man normalt kan få som godtgørelse for uberettiget brug.
Hej Jan: Min udtalelse var generel. Jeg tror ikke, at Thomas's beløb er problematisk. Vedrørende links til domme: Jeg har en fortid i de "store stygge pladeselskaber", hvor vi løbende sagsøgte alle, der krænkede vores rettigheder. Erstatningsbeløbet blev altid opgjort på baggrund af en tabsbetragtning.
Dbh. Aleksander