Hej Aminoer Jeg har ophavsret på et billede leveret til en af mine kunder. Nu har en af kundens konkurrenter anvendt billedet i kommercielt øjemed uden at have fået lov - jeg har sendt en faktura med følgende indhold: Brug af billede kr. 850,00 (jf. Dansk Journalistforbunds priser for fotografering) I alt kr. 2.550,00 + moms. Jeg har dokumentation (screenshots) for uretmæssigt brug af billedet, der er ingen om det er det samme billede (vandmærke i billedet). Ydermere har jeg e-mail korrespondance med skyldner, hvor skyldner erkender at have brugt billedet. Rykker for faktura fremsendt med anbefalet brev og modtaget af skyldner, rykker nr. 2 ligeledes fremsendt med anbefalet brev, dette er dog ikke modtaget (sendt 8. juni 2011). Jeg har netop modtaget en mail, hvori skyldner skriver det er spild af tid, at jeg sender rykkere. Jeg tolker det som, skyldner ikke har i sinde at betale for brugen af billedet. Jeg er selv overbevist om, at der ikke er nogen tvivl om, at skyldner skal betale for brugen af billedet - inden jeg sender videre til inkasso og kaster penge den vej, vil jeg dog gerne lige høre, hvad I mener? Jeg er klar over, at for 2.550,00 kan det nok ikke betale sig, men det er en principsag for mig. På forhånd tak. MVH Thomas |
Thomas Bang Petersen:Jeg er klar over, at for 2.550,00 kan det nok ikke betale sig, men det er en principsag for mig.
Hvis ikke du kører sagen lærer de snyltere det aldrig.
Der er en herinde der har lavet et ekspertblog indlæg om forenklet inkasso, så du kan vist godtt klare den slags selv uden at det bliver for omkostningstungt.
Og ellers er informationen her
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/forenkletinkasso/Pages/default.aspx