Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brud på ophavsret - vil jeg vinde en evt. retssag?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer

Jeg har ophavsret på et billede leveret til en af mine kunder. Nu har en af kundens konkurrenter anvendt billedet i kommercielt øjemed uden at have fået lov - jeg har sendt en faktura med følgende indhold:

Brug af billede kr. 850,00 (jf. Dansk Journalistforbunds priser for fotografering)
Vederlag for uretmæssig brug af billede +100% kr. 850,00
Vederlag for manglende akkreditering af fotograf + 100% kr 850,00

I alt kr. 2.550,00 + moms.

Jeg har dokumentation (screenshots) for uretmæssigt brug af billedet, der er ingen om det er det samme billede (vandmærke i billedet). Ydermere har jeg e-mail korrespondance med skyldner, hvor skyldner erkender at have brugt billedet.

Rykker for faktura fremsendt med anbefalet brev og modtaget af skyldner, rykker nr. 2 ligeledes fremsendt med anbefalet brev, dette er dog ikke modtaget (sendt 8. juni 2011).

Jeg har netop modtaget en mail, hvori skyldner skriver det er spild af tid, at jeg sender rykkere. Jeg tolker det som, skyldner ikke har i sinde at betale for brugen af billedet.

Jeg er selv overbevist om, at der ikke er nogen tvivl om, at skyldner skal betale for brugen af billedet - inden jeg sender videre til inkasso og kaster penge den vej, vil jeg dog gerne lige høre, hvad I mener?

Jeg er klar over, at for 2.550,00 kan det nok ikke betale sig, men det er en principsag for mig.

På forhånd tak.

MVH

Thomas

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 08:51

Thomas Bang Petersen:
Jeg er klar over, at for 2.550,00 kan det nok ikke betale sig, men det er en principsag for mig.

Hvis ikke du kører sagen lærer de snyltere det aldrig.

Der er en herinde der har lavet et ekspertblog indlæg om forenklet inkasso, så du kan vist godtt klare den slags selv uden at det bliver for omkostningstungt.

Og ellers er informationen her

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/forenkletinkasso/Pages/default.aspx

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:27

Thomas Bang Petersen:
Rykker for faktura fremsendt med anbefalet brev og modtaget af skyldner, rykker nr. 2 ligeledes fremsendt med anbefalet brev, dette er dog ikke modtaget (sendt 8. juni 2011).

Husk at hvis der ikke er enighed om gælden skal du en tur om byretten først og have dom for at der består en gæld til dig.....

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:35
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:49

Update i sagen:

Skyldneren mener nu, at jeg ikke kan kræve betaling for billedet, da det er brugt på Facebook. Jeg mener at det er irrelevant da, 1. skyldner har i en mail skrevet, at billedet er fundet på Google og 2. når jeg eller min kunde uploader billedet til Facebook, giver vi Facebook ret til at bruge billedet, men ikke 3. part.

Er min overbevisning helt forkert?

MVH

Thomas

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 12:56

Hej Thomas,

Jeg mener helt klart at du vil kunne vinde en eventuel sag, og jeg mener ligeledes ikke at der er nogen reel grund til ikke at forfølge kravet. Det essentielle er, at billedet er brugt i erhvervsøjemed, og det at han har fundet billedet via google gør ikke, at din ret til billedet forsvinder. 

Sagen vil skulle anlægges som småsag som du kan læse mere om ved at følge linket. Jeg vil umiddelbart ikke anbefale at køre sagen som inkasso, selv om indsigelsen er rimelig grundløs. Der vil derfor være lidt omkostninger forbundet med at føre sagen, men disse omkostninger vil ligeledes blive pålagt modparten at betale efter retssagen, så det er ikke noget der i sidste ende vil komme til at koste dig noget særligt. Dertil kommer, at jeg ligesom kan forstå på dig, at det er et principielt spørgsmål, hvilket jeg er enig i.

Hvis du gerne vil have hjælp til denne småsag kan du kontakte mig via www.hornskovvindberg.dk, på e-mail til hornskov@hornskovvindberg.dk eller i en PM herinde. Så skal jeg gerne se nærmere på sagen for dig.

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 12:56

Thomas Bang Petersen:

Update i sagen:

Skyldneren mener nu, at jeg ikke kan kræve betaling for billedet, da det er brugt på Facebook. Jeg mener at det er irrelevant da, 1. skyldner har i en mail skrevet, at billedet er fundet på Google og 2. når jeg eller min kunde uploader billedet til Facebook, giver vi Facebook ret til at bruge billedet, men ikke 3. part.

Er min overbevisning helt forkert?

MVH

Thomas

Du skal bare klø på med at indkræve. Han ved ikke hvad han taler om.

Lad være med at bruge mere tid på at kommunikere med ham, du kommer ingen vegne med ignorante der ikke forstår ophavsretsloven og immaterielle rettigheder.

Den eneste måde de forstår det på er ved at betale. Der er en lov, den skal du forholde dig til og få gennemført sagen, en eller anden kopists opfattelse er fuldkommen ligegyldig og det vil han også finde ud af.

Det eneste minus er, at du kunne have opkrævet mere.

Giv ham 3 dage til at indbetale og er pengene ikke på din konto tirsdag, så indled sagen og stop snakken.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:20

Entrepreneur - Jan:

Det eneste minus er, at du kunne have opkrævet mere.

Giv ham 3 dage til at indbetale og er pengene ikke på din konto tirsdag, så indled sagen og stop snakken.

Jeg har fra i dag givet skyldner 10 dages frist til at betale (har tidligere fremsendt rykker 2 med inkassovarsel anbefalet som ikke er modtaget), så hvis betalingen ikke er faldet inden de 10 dage, så bliver det småsagsproces.

Takker for alle jeres input.

MVH

Thomas

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 16:15

Hej Thomas

Jeg er helt på din side, men jeg tror ikke din fremgangsmåde er optimal.

Du har sendt en regning, dvs. påstår, at der har fundet en handel sted mellem to parter. Det har der ikke. Der er tale om krænkelse af din ophavsret og du skal derfor føre en erstatningssag og ikke en inkassosag. Erstatningsbeløbet skal i rettens øjne være rimeligt i forhold til det tab, som du påviseligt har lidt/lider.

Det fremgår ikke, om din modpart har fjernet dit billede, men hvis han ikke har det, så er det til din fordel. Hvis han har fjernet billedet (dvs. vist velvilje) så gøt det dim sag svagere og dit erstatningskrav skal tilsvarende reduceres.

Dbh. Aleksander :-)

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 16:33

Aleksander:

Hej Thomas

Jeg er helt på din side, men jeg tror ikke din fremgangsmåde er optimal.

Du har sendt en regning, dvs. påstår, at der har fundet en handel sted mellem to parter. Det har der ikke. Der er tale om krænkelse af din ophavsret og du skal derfor føre en erstatningssag og ikke en inkassosag. Erstatningsbeløbet skal i rettens øjne være rimeligt i forhold til det tab, som du påviseligt har lidt/lider.

Det fremgår ikke, om din modpart har fjernet dit billede, men hvis han ikke har det, så er det til din fordel. Hvis han har fjernet billedet (dvs. vist velvilje) så gøt det dim sag svagere og dit erstatningskrav skal tilsvarende reduceres.

Dbh. Aleksander :-)

Har du eventuelt nogle links til domme der understøtter dine udsagn?

Der er efterhånden dannet præcedens for hvad den slags immaterielle krænkelser takseres til. Han skal ikke påvise et tab, for det er ligegyldigt en krænkelse er en krænkelse.

Og beløbet han ønsker er under det man normalt kan få som godtgørelse for uberettiget brug.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)