Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge varer ekskl moms???

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil:
Altså hvis jeg vælger ikke at tillægge momsen, så kan jeg jo sælge varen til 200 frem for 250, men hvis jeg vælger at gøre det, hvad skal jeg så gøre med de 25 kroner i købsmoms hvis jeg ingen moms har når jeg sælger? :)

Hvis du ikke er momsregistreret så kan du ikke trække de 25 kr fra som du har i eksemplet. Så er varen blevet 25 kr dyrer for dig.

Du køber den til 100 kr + 25 kr i moms: 125 kr

Du sælger den til 200 kr (ingen moms): 200 kr.

Dit overskud her er : 75 kr

Er du momsregistreret ser regnstykket sådan ud:

Du sælger den til 200 kr + 50 kr i moms: 250 kr.

Dit overskud her er : 100 kr + 25 kr som du skal sende videre til Skat.

Du kan så også vælge at sælge varen til 200 kr incl. moms så vil det se sådan ud:

Du sælger den til 160 kr + 40 kr i moms: 200 kr. (jeg finder de 40 ved at sige 200/5)

Dit overskud her er : 60 kr + 15 (40-25) kr som du skal sende videre til Skat.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Apr 11
Indlæg ialt: 198
Fra  Innovativ Marketing Skrevet kl. 18:31

Hej Niels

Tak for dit eksempel, jeg forstår godt hvad du mener med at jeg kan trække købsmomsen fra.

Men det kunne jo også se således ud:

Jeg køber en vare for 100 kr. + 25 kr.  = 125

Jeg sælger den til 225 (uden moms)

Overskud = 100 kr.

Nu vil jeg jo sælge varen 25 kroner billigere end hvis jeg var momsregistreret men stadig opnå samme overskud.

Er det rigtigt, eller er jeg forkert på den? :)

De bedste hilsner
Emil 

Få et gratis mac support tilbud. Helt uforpligende.

Vi kontakter dig med pris og tidsestimat. www.melping.com

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 18:54

Du skal huske, at såfremt du regner med, at din omsætning i det første løbende år bliver over kr. 50.000, skal du momsregistreres. Måske er du ikke sikker fra starten, men hvis du efter et par måneder kan se, at oms. vil overstige grænsen, så skal du fluks momsregistreres.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 19:32

Emil:
Nu vil jeg jo sælge varen 25 kroner billigere end hvis jeg var momsregistreret men stadig opnå samme overskud.

Er det rigtigt, eller er jeg forkert på den? :)

Det er korrekt, men hvordan vil du sende varen? du skal vel også have en hjemmeside at sælge den fra? 

Tænk over hvilke ANDRE udgifter du vil have i forbindelse med et salg. Her vil der også være moms på som du i ovenstående tilfælde IKKE kan trække fra. Denne del vil udhule dit overskud.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Apr 11
Fra  Innovativ Marketing Skrevet kl. 00:11

Niels Henriksen:
Tænk over hvilke ANDRE udgifter du vil have i forbindelse med et salg. Her vil der også være moms på som du i ovenstående tilfælde IKKE kan trække fra. Denne del vil udhule dit overskud.

Ja du har ret, men til en start kan jeg vel godt vente med at momsregistre mig, og se om jeg nærmer mig en omsætning nær de 50.000 kr? :)

Tak for din hjælp i forbindelse med mit spørgsmål!

De bedste hilsner
Emil 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:32

Ja - du kan vente - lige som du kan vente med at bestemme dig for virksomhedsordning eller ikke - til du ser om du tjener noget. Det kan ha fordel med moms reg med det samme, men det har da også tidskrævende problemer er er bindende for 2 år med momsregistreringen, så JA du kan vente hvis du vil

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Apr 11
Fra  Innovativ Marketing Skrevet kl. 18:38

Hej cookie2000 :)

Tak for dit svar, du har fuldstændig ret :)

Til alle! :

Jeg kom til at tænke på, når man er momsregistret så kan man trække ting fra i moms ikke?
Altså så hvis jeg køber en ny computer til virksomheds brug så kan jeg købe den ekskl. moms dog skal jeg betale multimedieskat.

Dog har jeg hørt noget om at hvis man lige har oprettet sin virksomhed og den derfor ikke har en særlig stor omsætning kan man ikke trække momsen fra - er det rigtigt?

De bedste hilsner
Emil 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:54

Emil:
Dog har jeg hørt noget om at hvis man lige har oprettet sin virksomhed og den derfor ikke har en særlig stor omsætning kan man ikke trække momsen fra - er det rigtigt?

Hvis du er momsregistreret kan du altid trække købsmomsen fra. Der er ikke noget krav til omsætningens størrelse i den forbindelse. Til gengæld kan du forvente at SKAT måske vil være mere opmærksom i starten, hvis du har megen negativ moms.

/Henrik

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Apr 11
Fra  Innovativ Marketing Skrevet kl. 19:04

Hej Henrik :)

Tusind tak for dit svar :)

Men hvordan er reglerne i forhold til privatbrug af det man trækker fra i moms, f.eks. hvis jeg køber en computer må jeg vel også godt bruge den privat, hvis bare jeg betaler multimedie skat, eller hvad?

Og nu siger du meget negativ moms, er der nogen konsekvenser af megen negativ moms?

De bedste hilsner
Emil 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:17

Emil:
hvis jeg køber en computer må jeg vel også godt bruge den privat, hvis bare jeg betaler multimedie skat, eller hvad?

Jeps.

Konsekvensen af megen negativ moms kan være at SKAT vil se bilagene for at være sikker på at det er rigtigt at pengene skal udbetales.  Men der skal efterhånden være tale om et større beløb før SKAT kommer på besøg.

Der er intet galt i at have negativ moms. Det har mange virksomheder i opstarten, hvor der skal købes udstyr og vare hjem.

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)