Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svindel metode - E-handel - Afhentning af varer.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Hej

Ja nu er det ikke særlig tit at det lykkedes folk at svindle sig igennem i de webbutikker jeg er involveret i. Vi oplevede dog en ny metode i dag, som vi ikke tidligere har været udsat for, og derfor ikke havde graderet os i mod.

Scenariet er at en person ringer til kundeservice for at kontrollere at varerne nu også er på lager og om de har mulighed for at komme og hente varerne samme dag, fordi de skal bruges til gave dagen efter, i samme lejlighed fordi personen skal bruge 2 varer som løber op i omkring de 6000 DKK, vil han også gerne have en lille smule rabat, også fordi han jo selv afhenter, så vi sparer fragten. Fint nok han får lidt rabat – vi er jo flinke mennesker.

Han gennemfører så ordren i shoppen med Dankort og ringer derefter og spørger om vi nu også husker at give ham rabat og at han ikke selv kommer og henter varerne, men vil sende en fra et transportfirma de alligevel havde lejet til at køre noget gods fra Jylland til Sjælland, i den virksomhed han ejet. (Han sagde i den forbindelse at han havde eget firma. Virksomhedsnavnet var også noteret i forbindelse med ordrens leveringsadresse) Så fair nok.

En time senere kommer der så en mand og henter varerne og lidt senere ringer manden der lavede ordren så igen og takker for god kundeservice og han ser frem til at modtage varerne når hans transport mand kommer tilbage.

2 dage senere.

Kortet er meldt stjålet og en indsigelse er på vej og det var så ligesom den ordre.

Facts.

- Der blev betalt via dansk IP.
- Der blev betalt med Dankort.
- Det var vigtigt at der kunne afhentes samme dag.
- Der blev brugt et mindre transport- / kurerfirma til afhentning af varerne.
- Der blev brugt Yahoo e-mail i forbindelse med ordren.
- Telefonnummeret var et 7169 nummer (Lycamobile taletidskort)

Nu var vi ellers sluppet af med de problemer vi havde med muldyrene. Men hvad en ny dag, nye udfordringer Smile - Heldigvis fanger vi normalt de fleste forsøg på svindel.

Jeg ved ikke om nogen kan bruge overstående til noget, men who knows. Jeg ville bare lige dele det seneste svindel nummer vi er blevet udsat for.  

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 14:10

Lyder kedeligt :/

Martin:
Kortet er meldt stjålet og en indsigelse er på vej og det var så ligesom den ordre.

Hvad er konsekvensen så? Hvad med de varer, som du har sendt?

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 14:12

Hej Martin.

Jeg synes det er super godt du skrive denne hændelse ned og der er massere af Aminoer, der kan bruge disse informationer fremadrettet.

Jeg synes det er rigtig synd for jer og håber de fangere "tyvene"

Jeg vil klart skrive dette bag ørene og være opmærkesom på sådanne situationer, selvom det dog ikke så tit mine ordre løber op i 6000,- - Men har alligevel et par ordre hvor kunden selv vil afhente.

Så jeg siger tak og er ked af i er blevet "snydt"

Hav en god weekend.

Mvh.
Martin

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 14:16
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Alei:

Hvad er konsekvensen så? Hvad med de varer, som du har sendt?

De er tabt og bliver afskrevet. Selvom politiet via de oplysninger vi giver, endelig finder manden, det gør de en sjælden gang mellem, så er varerne væk eller taget i brug og derfor værdiløse, og når de heller ingen pengene har, så står man bare i retten og kigger på tyven og har spildt rigtig mange timer på at få 0 kr. i kassen. (Been there done that). Så får de jo bare lidt fængsel, men det får man jo ikke pengene igen af :-) Men godt føles det.

Konsekvensen af det her bliver bare at vi må kigge lidt på vores anti-fraud procedure og systemer igen. En ting er sikker, det kommer i hvert fald ikke til at kunne gøres sådan her igen hos os.

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 14:24

Har selv oplevet at få et kort misbrugt. Her var det en flybillet der var købt, hos et selskab jeg aldrig selv rejser med. Dog undrer det mig at det kan lade sig gøre, da man skal vise legimation for at komme ud at flyve, så hvordan de havde forestillet sig at slippe afsted med det ved jeg ikke.

Det værste er at hvis det hvade været et selskab jeg normalt rejser med, ville jeg først have opdaget det langt senere.

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 15:13

Martin:
De er tabt og bliver afskrevet.

Av for den.

Det her er faktisk lidt skræmmende - vil det sige, at man aldrig kan være sikker på, at der er kommet "penge i kassen", når kunden har betalt med dankort? Og er det kun betalinger over internettet, som er på den måde, eller også betalinger på almindelige dankortterminaler?

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 15:27

Alei:

Martin:
De er tabt og bliver afskrevet.

Av for den.

Det her er faktisk lidt skræmmende - vil det sige, at man aldrig kan være sikker på, at der er kommet "penge i kassen", når kunden har betalt med dankort? Og er det kun betalinger over internettet, som er på den måde, eller også betalinger på almindelige dankortterminaler?

Korrekt, man kan aldrig være sikker på at få pengene når der er betalt med Dankort via internettet. I de fysiske forretninger er de sikre på at få deres penge fordi folk bruger pinkode i forbindelse med betalingen. Det gør man ikke på nettet.

Tilmeldt 11. Jun 09
Indlæg ialt: 321
Skrevet kl. 15:49

Gerningsmanden kan i de fleste tilfælde findes... Politiet kan via teleselskaberne få oplyst mobiltelefonens IMEI nummer og via en editionskendelse, få oplysninger fra teleselskaberne om hvilke tidligere/senere benyttede telefonnumre(simkort) der har været i telefonen.

Dette skridt er dog kun succesfuldt hvis gerningsmanden har været så dum at benytte en telefon han/hun tidligere har brugt med et registreret simkort eller på anden måde sat IMEI nummeret i forbindelse med en registrering.

Bemærk at teleselskaberne gemmer for det meste kun historiske data i et år (så vidt jeg husker).

mvh. Anders Holm
Arbejder med Konverteringsoptimering, brugervenlighed, troværdighed, omsætningsforøgelse og hastighedsoptimering.

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 16:17

Anders Holm:
Gerningsmanden kan i de fleste tilfælde findes...

Det er da dagens største joke...! Svindleren blir sgu da næsten aldrig taget... Har man en lille smule omløb i hovedet, og mener svindlen seriøst, så bruger man selvfølgelig en ny tlf. med tilhørende taletids nummer til, og smider skidtet ud efter endt "business"...

Der er SÅ lille en mulighed for at fange svindleren, hvis vedkommende er bare lidt seriøs. Og det blir selvfølgelig ikke bedre af at politiet ikke gider at rode med disse sager overhovedet, men nærmest bare trækker på skuldrene...

Ja dette er bare min mening og holdning, dankort fraud er ekstremt svært at håndtere, både for shop ejer og myndighederne...

Dbh. Rasmus

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 19:34

Rigtig ærgeligt er det.

Jeg har været ude for at mange firmaer og private vælger e-fakturering, selvom der står at de skal indtaste ean nummer og at det kun er for offentlige. Men alligevel ryger der en del igennem der.

Hvilket nogle gange resultere i at de ikke betaler.

Vi kigger nøje efter alle ordrene, men alligevel så kommer vi ud for det en gang imellem.
Har haft en del kort der ikke er dækning på, så man ikke kan hæve beløbet.

Dette er både master, dankort og visa elektron.
Rimelig uheldigt, når man først må hæve beløbet når man afsender varen.

Så har man afsendt og så kan man ikke få sine penge.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)