Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Risikovillig kapital til Københavns eneste socialøkonomiske grafiske bureau

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 92
Fra  Media-now.dk - Københavns eneste socialøkonomiske grafiske bureau Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle,

Jeg har startet Københavns eneste socialøkonomiske grafiske bureau, www.media-now.dk, sidste år. Jeg leverer professionelle grafiske løsninger til tryk og web og skaber samtidig fleksjobs for borgere med en relevant baggrund http://www.media-now.dk/socialokonomi.php. I denne måned, maj 2011, har jeg ansat min første fleksjobber. Hendes arbejdsområde er at levere kundetilpassede wordpress-hjemmesider.

Det har hele tiden været min plan at vækste hurtigt, og da det er såkaldt "blue ocean" (ingen andre magen til - så vidt jeg ved), tror jeg selvfølgelig på gode muligheder. Mit mål er at ansætte endnu en fleksjobber inden årets udgang.

Min egen baggrund for at vælge denne form er at jeg gerne vil være med til at lægge afstand til gyldne håndtryk og store bonus'er, og jeg tror på at man kan drive lønsom virksomhed og have en socialt ansvarlig profil samtidig. Det skal ikke lyde helligt - jeg synes bare selv, at det er interessant.

Nu skriver jeg så her for at undersøge, om man kan finde (kanaler til) risiko-villig kapital på denne måde, når nu bloggens overskrift bl.a. er vækst. Jeg ER i kontakt med Væksthus Hovedstadsregionen og Vækstguiden, men vil i øvrigt også gerne finde ud af, om der færdes andre socialøkonomiske virksomheder her på Amino.

Mange hilsner Trine

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine

Det er en rigtigt spændende ide, du barsler med. Jeg har ikke nogle konkrete forslag til hvordan du finder kapital udover, de grænse banken, etc. Måske kunne du få nogle sponsorater, fra virksomheder der ønsker at forbedre deres CSR-profil.

Rent historisk har der været et par forsøg som du måske kan lærer af, Itnisk var en etnisk it-virksomhed, som desværre ikke eksisterer mere. Derudover var der jeg mener de hedder Space Invaders som drev undervisning af langtidsledige og webbureau samtidigt mener de blev købt af Framfab, og den afdeling blev lukket. Måske var det en ide at researche hvad de gjorde rigtigt eller forkert.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har et webbureau med blinde, multihandicappede, autister m.fl som designer themes. Vi har solgt mere end 8.000 themes siden starten jan `11 og det er derfor ikke nødvendigt at have den socialøkonomiske del på vores kommercielle program, hvilket heller ikke har været intentionen. 

Der er 20 mennesker tilknyttet, som styres af undertegnede på helt normale forretningsmæssige vilkår. Jeg har selvfølgelig ekstra omkostninger til proff. hjælp til at håndtere de HR-relaterede opgaver i henhold til de niveauer de enkelte deltager arbejdsmæssigt på i forhold til andre virksomheder, - men jeg har forhandlet en aftale på plads vedr. licenser til cutting-edge software hvilket (foreløbig) bliver det eneste sponsorat der ikke udelukkende er baseret på ren forretning.

Jeg mangler endnu at finde de rigtige ben at stå på i forhold til markedsføringen. Nogle medarbejdere har værger og det er samtidigt vigtigt at tilgodese alle behov, uden at udstille de deltagende. Min vision er at det ikke skal blive endnu et beskyttet værksted eller aktiveringstilbud, - men en arbejdsplads der konkurerer på lige vilkår, og hvor forspringet ligger i dedikationen og viljen til at levere 1.ste klasses resultater. Ikke på trods af handicap - men af viljen til at leve et normalt liv.

Vi har gjort en dyd af de logistiske problemer med transporten, og benytter derfor teknologien så at der kan arbejdes hjemmefra. Det tærer på kræfterne at komme ud fra hjemmet, og det ser jeg helst brugt på rekreative formål. Det er derfor meningen at der skal skabes økonomi til team-buildings kurser og andet der også har en social funktion når medarbejderne skal mødes udenfor hjemmet.

Lige nu slås vi med en masse bureaukrati omkring indtægtsbestemte ydelser og refusionsordninger vedr. medicintilskud, da arbejdsindsatsen kan være svingnende og vi gerne vil ud over de hurdler det nuværende offentlige system giver, samtidig med at medarbejderne får en lønseddel for deres indsats til selvforsørgelse efter evne. 

Så du er ikke den eneste, - men så kan du kalde dig den første. Du må også kalde dig den eneste hvis det hjælper for jeg vil ønske dig al mulig held og lykke med dit projekt. Jeg har indtil videre lært at jeg har langt igen før min vision opfyldes, - men dagligdagen i mit lille burau er givende og det alene er sliddet værd.  

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
Min vision er at det ikke skal blive endnu et beskyttet værksted eller aktiveringstilbud, - men en arbejdsplads der konkurerer på lige vilkår, og hvor forspringet ligger i dedikationen og viljen til at levere 1.ste klasses resultater. Ikke på trods af handicap - men af viljen til at leve et normalt liv.

Hej Michael,

Kudos til dig herfra matriklen. Det er sådan en indstilling som gør verden til et bedre sted. Held og lykke med din virksomhed

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 92
Fra  Media-now.dk - Københavns eneste socialøkonomiske grafiske bureau Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er super spændende og et eller andet skal jeg jo nok finde ud af. Der er en del socialøkonomiske virksomheder, bare inden for andre områder og jeg er godt i gang med at opdyrke diverse netværk, så mon ikke noget viser sig. Velhavende mennesker, der vil være i front med social ansvarlighed :-)

Cloud Sprout ser interessant ud - hvordan kører det? Det er imponerende så overskueligt, du har sat det op.

Hvis du er interesseret i en samarbejdspartner indenfor tryksags-området, kan du jo sige til - jeg kan se, du også holder til på Nørrebro. Jeg giver gerne en god formiddagskaffe.

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 92
Fra  Media-now.dk - Københavns eneste socialøkonomiske grafiske bureau Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

MEGET interessant at høre din historie. Hvad hedder din virksomhed?

Én ting, jeg har lært er at have mange små succeskriterier undervejs. Jeg er alene om at starte dette op, og det er jo fantastisk at kunne træffe alle beslutninger selv og prioritere egenrådigt, men også enormt vigtigt at have kontakt med "ligesindede".

Er det wordpress-themes I producerer?

Michael:
- men jeg har forhandlet en aftale på plads vedr. licenser til cutting-edge software hvilket (foreløbig) bliver det eneste sponsorat der ikke udelukkende er baseret på ren forretning.

Havd er cutting edge og hvem har du forhandlet med?

Bedste hilsner Trine

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine,

Jeg er frygtelig nysgerrig. Hvad er din forretningsmodel - hvordan skaber du værdi for kunden? Skal folk købe dit produkt fordi det er bedst/billigst, eller fordi de føler medlidenhed med dine ansatte?

Der kan være penge i begge modeller, tænk blot på Fair Trade kaffe som sælges på at bønderne har det hårdt vs gourmetkaffe som sælges på at bønderne laver det bedste kaffe.

Du kan også lade dig inspirere af Michael herover og sige at du har som mål vise verden at du kan tjene penge på at levere din branches bedste løsning, netop ved at bruge folk i fleksjob. Dine ansatte arbejder måske kun få timer om dagen, men i de timer er de tilgengæld tre gange så kreative og produktive som konkurrenternes ansatte.

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 92
Fra  Media-now.dk - Københavns eneste socialøkonomiske grafiske bureau Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sigurd

Dejligt med nysgerrige mennesker.

Min model er at skabe forretning og have en social profil. Jeg ved ikke om det er sværere eller lettere end andre modeller, men at føle at jeg selv gør en konkret forskel for andre mennesker på denne måde, det er fantastisk og holder mig kørende.

Social ansvarlighed (CSR) opprioriteres af de fleste virksomheder i disse tider (lovkrav til de 1000 største virksomheder i DK), og derfor vil det være mere og mere vigtigt, at man virkelig tænker over, hvem man vælger som underleverandør. Vælger man Media-now.dk som grafisk underleverandør, kan man samtidig dokumentere at man tager social ansvarlighed.

Jeg konkurrerer ikke primært på prisen (for dem der vil have det billigste vælger en løsning produceret i Asien eller Østeuropa). Jeg har mennesket i fokus, og modarbejder den tendens, hvor man er mest "perfekt" hvis man kan arbejde 37 timer eller mere om ugen. Jeg giver tidligere syge borgere en mulighed for at komme tilbage på arbejdsmarkedet på deres egne vilkår, dvs et timetal, de kan klare, og med frihed til fx at passe en eventuel behandling i løbet af ugen.

Værdien for kunden opstår simpelthen ved, at de tager social medansvar og deltager i forbedringen af den lokale beskæftigelsessituation. Media-now.dk er / skal være en lokalt forankret virksomhed på Nørrebro, med et godt netværk til andre lokale erhvervsdrivende.

Jeg bor på Nørrebro, hvor problemerne er mangeartede og jeg tror på, at hvis vi som virksomheder står sammen, kan vi forbedre og forebygge i en vis udstrækning plus gøre arbejdsmarkedet mere rummeligt.

Mit mål er at have en eller fleksjobber(e) til administration, programmering, design på sigt...og på den måde være med til at forbedre rummeligheden på arbejdsmarkedet. Nogle siger, at det er kommunens opgave - det er også rigtigt i en vis udstrækning, men kommunerne magter det ikke.

Er det noget, du synes er interessant?

Bedste hilsner Trine

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine,

Som andre også er lidt inde på skal du nok være mere tydelig omkring hvor I din sociale profil består, at du eks er mod gyldne håndtryk og bonuser er jo slet ikke nok til at man kan kalde sig en socialøkonomisk virksomhed. (formelt set hænger de to ting vel slet ikke sammen?) 

Du skal også være lidt forsigtig med at sige du er de eneste, der findes jo allerede grafiske virksomheder der er mere end bare almindelige virksomheder, eks Essensen, der kun består af kvinder med små/mindre børn og hvor det at man kan flekse og give plads til familien er den vigtigste værdi, (derudover har de nogle samarbejder med velgørende organisationer de donerer deres overskud til), der er også bureauer for eks homoseksuelle, men fælles for dem er at de stadig fungerer på helt normale markedsvilkår, men har en meget stærk social profil, med den ambition om at de kan tiltrække "bedre" medarbejdere. MAO er den profil altså ikke et salgsargument over for kunder, men overfor nye medarbejdere, det lyder som om du synes man skal handle hos dig fordi man støtter en god dag?

I forhold til investorer og kapital tror jeg ikke der er nogen vej uden om den normale gang, nemlig en forretningsplan, der viser hvad du vil bruge pengene til og hvornår/hvordan en investor kan forvente at få dem igen. Derudover kan du jo overvejer om det istedet for at være risikovillig kapital skulle være fondstilskud, der er forskelllige fonde der støtter almen nyttige formål, igen skal du nok have en mere klar profil, men det kunne man jo nok også finde ud af. 

Sidst men ikke mindst kan du jo tage kontakt til center for social økonomi, de formidler kontakt mellem social økonomiske virksomheder, og "almindelige" virksomheder der gerne vil betale lidt mere for produkterne men tilgengæld have en mere grøn profil. Om de så synes din virksomhed er social økonomisk skal jeg ikke kunne sige, men så kan I jo evt tale om hvordan og hvorledes den kan blive det, du kan se mere på socialokonomi,dk

bare mine 5 cent

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

I aug.`10 startede jeg et webbureau som et "realityprogram i blogform" her på Amino fordi diskusionen dengang var at det var svært at være iværksætter når bankerne ikke ville låne penge ud. Med 1.000 kr. i startkapital og en bog "HTML for Dummies" tog jeg kampen op med det erklærede mål at få en ansat indenfor tre måneder. Efter de tre måneder rundede omsætningen næsten en million kr.

Nu har jeg 35 års erfaring som serie-iværksætter og det har hjulpet til, men jeg var på ingen måde klar over hvor nemt det var at konkurrere i den branche. Jeg havde nærmest den modsatte opfattelse - det var også derfor jeg synes udfordringen ville være spændende trods min erfaring.

Hvad jeg lærte, var at farver havde numre, og at en farve ikke bare skal ses via 5 forskellige browsere, men titusindvis forskellige skærmindstillinger og et utal af variende grafikkort, og at den lækre orange farve på den sorte baggrund på min skærm bliver fesengul eller blodrød på andres skærme, hvis ikke man følger et farveskema, - der altså består af forskellige numre for de enkelte farver. Hvorfor skulle en blind så ikke kunne lave et webdesign?

Det var tiltænkt som en gimmick -jeg skal ikke gøre mig bedre end jeg er. Men gennem den blinde, (som iøvrigt ville have sig frabedt den slags "morsomheder") mødte jeg en døvstum autist. Han skrev i HTML som han uploadede via FTP når han snakkede, og samtalen var som at se en tegnefilm på skærmen. Jeg var imponeret, - men det skulle jo så vise sig kun at være begyndelsen. 

Det gav ideen og inspirationen til mit webbureau, og da jeg i mit lille "realityshow" havde kontaktet et relevant softwarefirma når det kommer til webdesign som først svarede tilbage efter jeg havde fået denne idé, så fik jeg en aftale istand om at levere feeedback på deres produkter som bliver af en karakter der om noget bliver som at "tænke ud af boksen" når det kommer til formidlingen af de værktøjer brugerne kan benytte i programmerne. Nu er sponsorfirmaet ikke dansk, så jeg skal ikke begive mig ud i at fortælle navnet uden at cleare med dem først.  

Jeg vil meget gerne udvikle forretningsmodellen til ikke "kun" at være themes, men også software. Her står så "kampen" om mine medarbejderes personlige integritet som jo ikke omhandler at det "skam er flot gjort når man ingen arme har" - men at der var ligegodt smart fundet på og ikke mindst at det finder man ikke bedre andre steder :)

Jeg er af princip modstander af offentlig støtte, og nu er det også fordelt over 2 lande så det kunne nemt blive bøvlet og jeg kan som jurist og serie-iværksætter nok også overkomme de hurdler og knaster der er opstået når målet er egne penge i banken med lønseddel og ansættelseskontrakt på normale vilkår.

Det lyder måske eksotisk velgørende og handicapvenligt, men faktisk har jeg som arrangør af forskellige musikarrangementer haft større udfordringer omkring pleje af kunstneriske talenters skrøbelighed, end jeg har med mine webbureaumedarbejdere :)

Hilsen Michael

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)