Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gettyimages brev

Side 3 ud af 5 (44 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotograf Carsten Olsen:

Hej Lasse,

Interessant at høre. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om det videre forløb i din sag. Getty er ufattelig aggressive med deres regninger. De ligger som regel fra 6000 kr. til 9000 kr. - at dømme udfra Amino-tråde samt nogle få andre forum-posts.

Eftersom der indtil videre er gået et halvt år mellem regning/rykker, så skal du nok væbne dig med en vis tålmodighed, hvis du vil holde opdateret. Til den tid har sikkert både du og jeg glemt hinanden :)

Planen er bare at ignorere alle breve/mails fra dem. Så må vi se, hvor det fører hen...

 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Nej jeg har bare googlet i søgefeltet - API-er noget for programmører mener jeg at have læst om det !

 

mvh

john sommer

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Randers
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Men har du brugt en såkaldt API til det, som Sven skrev? Ikke sikker på hvad det er, og hvorfor Google så har ansvaret?

API står for Application Programming Interface - det lyder meget teknisk, men det er basalt set et sæt kommandoer man får serveret f.eks fra Flickr tjenesten, så du f.eks kan vise et Flickr-fotoalbum på din egen hjemmeside i dit helt eget layout. 

Jeg tror ikke Google overtager ansvaret for billedvisningen - de stiller jo bare en service til rådighed, som mere eller mindre indekserer rævl og krat. Det vil være mere eller mindre umuligt for dem at manuelt tjekke og håndhæve ophavsretten med den mængde information der ryger igennem. Der tror jeg man selv hænger på ansvaret som sidste led i kæden, men det ved en jurist sikkert mere om, end jeg...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Nu ved jeg snart ikke mere hvad der er mest rystende.

At folk stadig i herrens år 2011 ikke kender til ophavsrettigheder på billeder. Om det er den måde firma'er prøver på at forsvare deres rettigheder. Eller om det er den måde som  nogle ignorer disse rettigheder.

Det har været oppe her flere gange omkring ophavsrettigheder. Der sidder mange og er irriteret/sure over at nogle stjæler deres billeder. Og på den anden side så sidder der også en masse der vil forsvarre at de er i godtro ved at hente de billeder.

Det er lidt ligesom den med, jamen der er ingen skilte. Så må hastigheden være fri.....For der findes nogle regler omkring det. Og det er desværre op til en selv at finde ud af om de ting man gør er lovlige og om der er begrænsninger på de ting man tager.

Går man ind på deres hjemmeside så er der ingen chance for at overse at det er betalings billeder. Og det er for mig at se, kun dovnskab at man ikke lige vil tjekke op på den hjemme side hvor billedet ligger.

/Kenneth

Tilmeldt 4. Dec 08
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth, jeg kunne ikke have udtrykt det bedreSmile

I sidste ende er det brugeren af et billede, der har ansvaret for, at ophavsretten ikke er brudt. At man harbetalt en eller anden for at lave en hjemmeside og vedkommende hugger billeder eller tekster fra internettet ændrer ikke noget. Der har været adskillige tråde her på Amino omkring den situation.

Hvis man vil sikre sig, skal der være en bestemmelse i kontrakten om, at ansvaret og eventuelle erstatningskrav påhviler leverandøren af hjemmesiden.

I Danmark (og sikkert også andre lande) er der faldet dom for, at det er i orden at bruge dybe links. Det er den måde hvorpå Googles billed-søgning viser billederne. Hvis billedet ligger lokalt på ens server, så er det en overtrædelse af ophavsretten.

Man skal se sig godt for, hvis man vil indsætte billeder via links. CMS'er henter ofte billederne over lokalt på serveren, selvom man indsætter dem via en URL.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

@Kenneth: Alt dét er jeg helt enig i, og jeg spurgte derfor også ind til Svens og Johns svar, da de ikke klingede rigtigt.

Det, jeg er interesseret i, er at finde ud af, hvem der har ophavsretten på billeder, jeg finder på Google Images. Det kan jeg sjældent se, da de ligger på websites, der enten har købt dem andetsteds eller har brugt dem uden betaling. Og det er lidt ærgeligt, at det er så svært at gennemskue, hvor billederne kommer fra, når man ønsker at gøre det lovligt.

Jeg har nemlig ikke lyst til at være begrænset til GettyImages, når jeg skal finde billeder. For mig gælder det ikke bare om at finde et billede, men om at finde netop de billeder, jeg personligt bedst kan lide.

Kan du nævne andre end GettyImages, der kunne ligge inde med topkvalitets-billeder af berømtheder, gerne gamle fotos. Ved du i øvrigt hvornår ophavsretten på billeder ophører? Jeg er især interesseret i fotos fra 50'erne, 60'erne og 70'erne :-)

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det, jeg er interesseret i, er at finde ud af, hvem der har ophavsretten på billeder, jeg finder på Google Images. Det kan jeg sjældent se, da de ligger på websites, der enten har købt dem andetsteds eller har brugt dem uden betaling. Og det er lidt ærgeligt, at det er så svært at gennemskue, hvor billederne kommer fra, når man ønsker at gøre det lovligt.

Jeg har en enkelt gang brugt TinyEye (reverse image search - gratis) til at finde ud af hvem, der havde ophavsretten på et billede. Du gemmer billedet på din computer, og kan så ved hjælp af TinyEye finde ud af, hvilke andre sider der også benytter billedet. Her vil Getty fx dukke op, hvis billedet også ligger på deres server.

 

Kenneth:
Nu ved jeg snart ikke mere hvad der er mest rystende.

At folk stadig i herrens år 2011 ikke kender til ophavsrettigheder på billeder. Om det er den måde firma'er prøver på at forsvare deres rettigheder. Eller om det er den måde som  nogle ignorer disse rettigheder.

Jeg vil gerne have lov at forsvare mig selv her. Jeg kender udemærket til ophavsretsloven, ja, faktisk har jeg netop skrevet eksamensopgave om netop denne. Jeg endte i klammeri med Getty, fordi jeg hentede og brugte en gratis website template, hvor der åbenbart ikke var clearet rettigheder til et enkelt billede.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

@Lasse. Tak, det vil jeg da afprøve.

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

@Lasse: Det ser desværre ikke ud til, at deres søgefunktion er så effektiv. Jeg har lige søgt på 4-5 photos, som jeg ved, at GettyImages har liggende, og ingen af dem dukkede op iblandt TinyEye's søgeresultater.

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Side 3 ud af 5 (44 indlæg)