De fleste der har succe med twitter er vel folk der laver personligt branding og derigennem promovere deres virksomheder?
Præcis lige der er twitter stærkest. Det spørgsmål der trænger sig på, er "hvorfor mon?"
Efter min mening af to årsager.
Årsag nr. 1
Det en personlig dialog pr. definition.
Dialoger som går business vs consumer er ikke på samme måde en relation, men mere helpdesk orienteret - eller værre endnu broadcast orienteret. Man melder sig ikke så gerne til konstant at hænge på en helpdesk, og ren broadcast af nyheder - er ikke dialog, og det er dialog og involvering som er omdrejningspunktet på de sociale medier.
For at bløde op for det kunstige setup med en virksomhed der taler, anbefales virksomheder at italesætte "hvem" der taler. Det kan gøres med billedet, og med et "Mvh Navn".
Det kan også gøres med profilens navn. Et eksempel der dækker alle tre områder er Skattefar.
http://twitter.com/#!/skattefar
.. jeg vil personligt ikke betegne skattefar som en dundrende succes, men det er også irrelevant. Dels ved jeg ikke hvad målet er, og dels er det alligevel usammenligneligt med noget andet på denne jord.
Årsag nr. 2
De personlige brands som undertegnede på http://twitter.com/#!/thomasbigum er ofte i markedet for at afgive viden. En ekspertrolle udfyldes blandt andet ved at stå til rådighed, så målgruppen kan opsøge!!.
Når målgruppen opsøger, og begynder at følge en twitteraccount er der tale om pull-marketing. Det som trækker folk til er leverancen af nyttig og brugbar viden. Alternativt er det indblikket i f.eks. en popstjernes livsberetning aka gørn og laden.
Ejeren af twitterkontoen kan ikke gøre sig forhåbning om at blive fulgt, hvis ikke der er eksisterende brand-equity, eller hvis ikke det fremgår hvad udbyttet og værdien ved at trykke follow er.
Hvor ligger den store hurdle?
Når en virksomhed vil på twitter for at tale til folk. Det er push-marketing og holder ligeså længe som et korthus stablet af Muhammad Ali.
Motivet er vigtigere end noget andet siger blandt andre key note foredragsholder Gary Vaynerchuk.
.. og motivet for at tale på twitter bør være for at tiltrække opmærksomheden som afledt effekt af at ville bringe værdi til målgruppen.
Hvor er faldgruben?
Manglende evne til objektivitet.
At virksomhedens produkter findes er ikke synderlig værdifuldt viden. Et faktum som virksomheden selv måske kan have overordentligt svært ved at indse, fordi det er jo virksomhedens eget skønne barn, og intet i verden er smukkere.
Små virksomheder med succes?
Jeg har ikke indblik i Return of Investment for disse, men jeg kan se mening med at følge f.eks.
http://twitter.com/#!/Stenpusheren
http://twitter.com/#!/One2speak
http://twitter.com/#!/Amino
.. og i særdelshed http://twitter.com/#!/thomasbigum, for intet i verden er smukkere 