Hej :) Jeg har lige startet en blog om indretning, design og bolig. Der skal selvfølgelig noget indhold på og jeg er igang med at skrive en masse artikler, men pludselig slog det mig.. Hvad med billeder? - Må jeg bruge alle billeder på nettet når det er en blog? - Hvis ikke, Hvilke billeder må jeg så bruge? - Skal jeg omtale fotograf, designer og url'en til det oprindelige billede?
Håber I kan hjælpe mig! |
Hvilke billeder må bruges på en blog?
|
Nej, du må aldrig bruge et billede uden tilladelse. Hvis du ønsker at bruge et specifikt billede som du har fundet, kan du med fordel skrive til dem der har ophavsretten til billedet og prøve at få deres tilladelse. Der plejer folk faktisk at være til at tale med, hvis de får et link og deres navn nævnt. Ellers findes der en masse sider på nettet, hvor du kan købe stock photos. Nogen gange kan du være heldig at finde nogle billeder, som du helt gratis kan benytte. God jagt! |
Du må bruge et billede, hvis du selv har taget det. Her er der to opfattelser af hvad "taget" betyder :-D Det er gas :-) |
Sparetips på Sparefeber.dk
Læg vejen forbi flickr.com Der kan du finde en del fotografer som gerne deler ud af deres billeder. Afhængigt af hvilket system du bruger til at drive din blog, kan du finde plugins som automatisk leder efter billeder til dine artikler. |
Super.. Det prøver jeg.. Er det samme gældende for produktbilleder? Hvis jeg f.eks. skriver om en ny kop fra MENU, kan det være meget svært at finde billeder af deres produkter. Er det ulovligt når jeg egentlig reklamerer for deres produkter, hvis blot designernavnet er opgivet? |
Nej, det er ikke lovligt. Medmindre billederne er stillet til rådighed som reklamemateriale til download eller lignende - typisk med tilhørende betingelser for brug. Det kan sagtens være, at Design-firmaet ikke selv ejer deres billeder, men betaler en fotograf for deres brug af billederne. Det er meget normalt. Der er rigtig mange blogs, som ser stort på reglerne om ophavsret. Der er garanteret også firmaer, som blot stiltiende ser igennem fingre med brugen af deres billeder, da det jo giver reklame.
|
Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.
Okay, super. Ville lige være sikker inden jeg lagde en masse billeder online. Tak for svar |
Måske er der i virkeligheden en anden mulighed ved at bruge dybe links til billeder på producentens hjemmeside. Vi havde en større diskussion i denne tråd om ophavsret og dybe links. Vær dog opmærksom på, at nogle blogs blot downloader billederne lokalt til din server, selvom du tror, at du linker til billederne. Hvis du er I tvivl kan du helt sikkert få hjælp af en af os mange nørder herinde
|
Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.