Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sociale medier - helt fra bunden

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Karup
Tilmeldt 15. Apr 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er interesseret i alt om sociale medier

Lige fra hvad første skridt er, når man som virksomhed med 50+ ansatte påbegynder at bruge de sociale medier

Hvad skal man være opmærksom på?

Hvordan kan man få det til at fungere ved at man er professionel i arbejdstiden og privat i fritiden?

Forslag til politikker omkring sociale medier på arbejdspladsen?

Andet som er vigtigt og relevant når man påbegynder sin tilstedeværelse på de sociale medier med en stor virksomhed?

På forhånd tusind tak

Fra København
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 126
Fra  SuperEvent ApS Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første råd er, at du ikke må tro, at du kan lave en masse direkte reklame på facebook, men du skal respektere at der er facebook-brugernes forum.

Det er faktisk heller ikke så let at få folk til at synes godt om din side og der er regler omkring konkurrencer o.l., som skal overholdes.

Vi tilbyder f.eks. et månedligt gratis arrangement for vores fans, hvor de kan besøge vores EventCenter i Rødovre og prøve nogen gratis events. Første gang er faktisk i morgen kl. 18-20. Så er der i hvert fald et incitament til at de skal synes godt om SuperEvent.

Her er et par profiler, hvor jeg har hentet lidt inspiration og gode råd inden opstart af vores facebook-side: www.facebook.com/superevent:

http://www.amino.dk/members/ThomasBigum/default.aspx

http://www.amino.dk/members/KB_2D00_Marketing/default.aspx

Fra Odense
Tilmeldt 2. Dec 10
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange ting, som du skal være opmærksom på - især hvis du repræsenterer en stor virksomhed. Mit råd er at kontakte Nodes, som har specialiseret i at promovere virksomheder på sociale medier og er yderst effektive. 

Mht en professionel og privat profil er det nemt at skelne - medmindre du kun opretter en firmaprofil.  

En god idé er også at bruge medarbejderprofiler, som promoverer din virksomhed. Jeg ved, at Arlas CSR chef har en privat twitterprofil, som bruges som Arlas talerør på twitter, da det generer mere troværdighed. 

Fra Karup
Tilmeldt 15. Apr 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay

Tusind tak for dine svar - jeg vil helt sikkert benytte mig af dine links

Har jeres events deres egne sider på facebook eller har I kun 1 for SuperEvent?

Fra Karup
Tilmeldt 15. Apr 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Kenneth:

Hvordan er det nemt at skelne? Jeg tænker at man som privatperson, som man er i sin fritid, poster billeder, statusopdateringer osv. som ikke er professionelt eller arbejdsrelateret og dermed bliver det vel hurtigt knap så personligt?

Tror du man skal gøre op med sig selv om man vil have en professionel profil eller en privat profil og dermed ikke være aktiv for virksomheden på de sociale medier?

Fra Odense
Tilmeldt 2. Dec 10
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vælger jo formål med de forskellige, hvorfor du selv kan vælge formålet med profilen. Er det en facebook eller linkedin profil, kan du benytte til at have kontakt med venner og familie - du behøves ikke bruge den i forbindelse med din virksomhed. Laver du en firmaprofil, kan du bruge den som markedsføring og holde relevante personer opdaterede omkring nyheder i din virksomhed. 

Din privateprofil kan sagtens bruges som admin på evt virksomhedsprofil, hvorfor du selv kan bestemme, hvilke opdateringer osv, der kommer fra dig som privatperson, og hvilke der er fra din virksomhed..

har du flere profiler, kan du bruge dette program Hootsuite til at holde styr på dine opdateringer, kontakter osv 

Fra København
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 126
Fra  SuperEvent ApS Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

P.t. har vi kun een facebook-side for SuperEvent

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ang. facebook

Det man opretter på facebook som kan få venner hedder en profil. Den er privat, og det er facebooks vision, at vi alle har en.. medarbejderen, chefen, naboen, kollegaen. Facebook taler imod at oprette mere end en.

Dem skal man ikke oprette mere end én af - så ordet "virksomhedsprofil" lyder ikke så godt i mine ører... men det kan være vi taler om det samme her i svarene,
nemlig en facebookside... (link til at lave sådan en, kommer længere nede i teksten)

----- Når en virksomhed skal på facebook stiller facebook et produkt til rådighed der hedder "en facebookside".

Den kan medarbejderen, chefen, naboen eller sønnen oprette - og ingen udefrakommende vil på den facebookside kunne se hvem der har oprettet den. Det giver sig selv, at det er virksomhedens. (Det er blevet muligt, at vise hvem der står bag facebooksiden. Det kan man f.eks. se på min facebookside i venstre side. www.facebook.com/thomasbigum.. det man ser der, er min private profil.... men som udgangspunkt behøver man ikke slå noget til)

Man bryder i øvrigt facebooks retningslinjer, hvis man starter en side - uden selv at være en repræsentant for denne virksomhed.

Så hvad skal man gøre når man starter fra bunden (på facebook)?

Først og fremmest vil jeg da mene, at hvis man er en virksomhed med +50 ansatte - så er det temmelig lavt ambitionsniveau, hvis man ikke har nogen ansat der har fat om disse grundlæggende principper.... og så ønsker at indtage facebook med succes.

Man skal jeg lave en opskrift her så er den:

0. Planlægning
Det er her man planlægger hvad facebook-siden skal bruges til. Spørger på amino hvordan man bruger de sociale medier... Og hvis ambitionsniveauet er til det så køber man et facebooksidedesign, sådan at den er lækker og indbydende når den bliver sat i søen.

Her er nogle eksempler på indbydende design: Canal9, Per Vers, Bakken, Omar Marzouk,

 

Trin 1. Opstart
Den ansatte i kommunikationsafdelingen logger ind med sin private profil, og opretter en facebookside www.facebook.com/page  (opretter ikke en ny profil for at klare dette trin)

 

Trin 2. Fælleseje
De kollegaer - evt. lederen - som også skal have indblik og ejerskab trækkes ind som administratorer. De benytter ligeledes deres private profiler. Har lederen ikke en (for det er tit her kæden hopper af, må han/hun oprette sin første og fremtidige facebookprofil). Den skal så trækkes ind som administrator:
Det gøres sådan her. Instruktionsvideo - sådan gør du andre til admin

 

Trin 3. Startskud
Nu er i så en redaktion der alle har ligeværdigt ejerskab over facebooksiden. Og andre kan ikke se jeres private profiler - med mindre i vælger at skilte med dem (som nævnt at jeg gør). I mine øjne ville det være unaturligt i en +50 ansatte virksomhed, med mindre strategien er at være MEGET gennemsigtig.

Nu får man så placeret sit facebookdesign på den nyoprettede facebookside. Man putter noget indhold på den, udover den pæne velkomst. Evt. taler man blot ud i denne tomme luft med et par opdateringer eller tre.

 

Trin 4. Snebolden skubbes i gang
Hvis man i virksomheden har et nyhedsbrev, så skriver man ud til tidligere kunder og interessenter, at man er trådt ind på facebook. Man husker at skrive hvad hulen det er for en grund der gør det logisk at folk skal trykke synes godt om. IKKE bare skrive at de skal blive facebookfans for deres blå øjnes skyld. 

Også virksomhedens ansatte trykker nu 'synes godt om'.


Trin 5. Snebolden ruller, og god håndtering afgør hvor stor den bliver
... så kommer den daglige håndtering og udrulningen af strategien. Det man besluttede sig for at kommunikere gøres til handling. Den gode strategi kredser om nøgleordene engagement, medindflydelse, gennemsigtighed, åbenhed, gode lytteevner, kærlighed til dem der vil lytte - og passion for det man (i virksomheden) laver.

Fredag i denne uge gav jeg en spandfuld feedback til mine kunder, fans og alle interesserede i denne video. Der er både gode råd om opsætning, om daglige opdateringer - og om det at have en god strategi der brænder igennem og når ud til folk.

Den kan ses her:

 

Hvis vi skal tage de typiske fejl, som man kan gribe inden man som virksomhed går i krig her, så er de følgende.

1. Virksomhed himler op om at de er på facebook - som om det er frelserens genkomst.. men glemmer at give folk en egentlig grund til at trykke synes godt om. Facebookfolket: "Hey, vi køber måske jeres produkt, men vi sælger ikke vores sjæl sådan uden videre"

2. Facebooksiden er ikke klar. Konvertering er en procentsats for hvor mange der trykker synes godt om efter at have set facebooksiden. En facebookside der ikke er klar konverterer VILDT dårligt... folk smutter ligeså hurtigt de er kommet, hvis de ikke kan se en grund til at trykke synes godt om.

3. Virksomheden har alt for høje forventninger til tilstrømningen alene fordi virksomhedens ansatte trykker synes godt om. "Jamen alle ansatte har mellem 100 og 500 venner, så de vil også se det!?" (se punkt 1. og punkt 2 hvorfor det er naivt)

4. Virksomheden fører push-marketing. Facebook er tiltrækningens univers. Vær fed, cool, hip, underholdende, smuk, sjov og folk kan slet ikke holde sig væk. Snak om tilbud og mig-mig-mig-mig... og det vil gå stejlt op ad bakke.

 

Tilbage er vist blot at ønske
.... held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Thomas Bigum

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Karup
Tilmeldt 15. Apr 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Thomas

Tusind tak for et super godt indlæg.. Det har virkelig givet stof til eftertanke og en masse jeg kan bruge.

Jeg har lige endnu et spørgsmål: Hvis man nu er en virksomhed som ikke markedsfører sig på sit virksomhedsnavn men på de forskellige "produkter"/serviceydelser den har, hvad synes du så er bedst?

At lave én facebook side eller en for hver serviceydelse?

 

På forhånd tak

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)