Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter for enhver pris?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Inspireret af to års meget intense erfaringer, har jeg behov for at lave denne tråd. Jeg vil kort fortælle om min baggrund, komme med nogle holdninger som helt sikkert ikke er populære på Amino og til sidst lægge op til debat.

HVIS du er doven, gå ned til bunden og læs fra ”Debat spørgsmål”! :-)

Igennem to år har jeg studeret selvudvikling, business-bøger, markedsføring, læst på Amino og andet. Jeg har haft startet en masse mindre projekter:

• www.GodeKarakterer.dk / www.GetGoodGradesHow.com – To hjemmesider  som kører efter den amerikanske ”opt in -> giv værdi -> sælg, sælg., sælg!” tankegang
  • Solgt hjemmesider og været softwarekonsulent (OK penge – meget besværligt)
  • En række sider baseret på Adsense indkomst
  • Prøvet at starte en webshop op med digitale produkter (god ide – men vær klar over udgiften er mindst den samme som med fysiske produkter medmindre du er real life venner med alle dem som du skal sælge for)
  • Afholdt et scorekursus (lad være med det – virkelig dårlig ide)
  • Lavet et undervisnings spil som kan bruges i undervisningen (lad være med det – konkurrencen hedder direkte World of Warcraft og Call of Duty)
  • YouFirm: Rådgivning af adskillige webshops o.lin (rigtig sjovt – hjalp mange og kan se de faktisk har lavet store ændringer.. men hvis du vil tjene penge? Lad være)

Derudover har jeg haft en masse andre projekter som ikke er nævneværdige. Alt i alt: Jeg har tjent penge ved siden af mit studie, og jeg har lært en helt masse forskellige ting, som mine medstuderende nok aldrig kommer til at lære.

Ovenstående er dog ikke virksomheder. Det kan godt være jeg har solgt adskillige hjemmesider, været IT konsulent for et par firmaer (også en statsejet instant) og jeg har prøvet at lave et undervisningsspil og har haft kontakt med gud og hver mand. Det gør det ikke til virksomheder – det gør det til iværksætterprojekter. Som jeg ser det, så er en virksomhed en HEL anden ting, og det er dem som vi har behov for i Danmark.

Vi har ikke behov for flere webshops (og ISÆR ikke med børnetøj), affiliate sider, sammenligningssites, frisører, låsesmede, IT konsulenter, softwarefirmaer, hjemmesidemagere osv. Lad nu være med at lave det. Det er en dårlig ide!

Hvorfor er det så en dårlig ide?

• Markedet er overfyldt. Du hjælper ikke verden ved at lave endnu en affiliateside eller tilbyde at lave en hjemmeside 500kr billigere end konkurrenten.
  • Du bliver aldrig rig på det. Jo, måske kan du være heldig og få et par ansatte med tiden og tjene godt, men det har aldrig potentiale til at blive rigtig store. (Der er meget få undtagelser, men bare fordi du sælger børnetøj bliver du ikke den nye Amazon)
  • Mange af projekterne ender med økonomiske tab (nogle ret store tab).
  • Du kan bruge din viden bedre, på at lave noget som bedre kan stå imod de kæmpemæssige udfordringer vi som verden trumler imod

Det som vi har behov for i Danmark er virksomheder. Virksomheder som fra bunden er opbygget professionelt. Virksomheder der har styr på hvad de laver, samt de ved hvor pokker pengene egentlig er. Jeg snakker ikke nødvendigvis den steorotypiske version med IBM'ere i sort jakkesæt, men virksomheder som ved hvad pokker de laver. Virgin er et super godt eksempel på en uformel og sjov virksomhed, som klarer sig fantastisk.

Hvad er så forskellen på et iværksætter projekt og en virksomhed?
Som jeg ser det er en virksomhed ikke en mand (eller kvinde, selvfølgelig). De fleste iværksætterfirmaer ER en mand, og hvis du fjerner den ene mand, så er der intet tilbage. En virksomhed er opbygget af procedurer som virker. Tag en tidlig version af McDonalds, selvom du fjernede deres foundere, så var der stadigvæk en række procedurer tilbage. Disse procedurer og måder at gøre ting på, ER McDonalds.

Så lad mig tage et eksempel. Hvis man er en fysisk butik som har et koncept, med en række nedskrevede procedurer, så er du en virksomhed. Ved at have et KONCEPT som virker, så kan du sprede butikkerne over hele landet, fordi det ikke er DIG som virker, men konceptet.

Det kan hurtigt blive lidt abstrakt, men jeg håber at du kan se forskellen.

Debat-spørgsmål:
Har Danmark behov for flere ”mindre iværksætter firmaer/projekter”? Jeg er lidt i tvivl. Rent konceptuelt er det fantastisk flere og flere starter noget op, men jeg er bekymret. Vi skal ikke starte flere webshops op, vi skal heller ikke starte flere affiliate sider op. Vi skal skabe noget VÆRDI for folk.

Vi skal skabe grønne løsninger som vi kan bruge når peak oil rammer økonomien. Vi skal bruge billige måder at producere ting på når endnu en krise rammer os (se Thorborgs videoer omkring det – jeg er meget enig der). Vigtigst af alt, vi skal lave teknologi som får os fremad.

Ikke alle kan være teknologisk dygtige, men alle kan kigge på deres koncept og spørge: ”Ville min virksomhed bestå uden mig?”. Du kan også spørge dig selv: ”Hvordan kan jeg give mere værdi til folk?”, ”Hvad gør jeg hvis energipriserne stiger til det dobbelte?” og ”Hvad gør jeg hvis folks købekraft forværres kraftigt?”. Svaret hertil tror jeg ikke er endnu en middelmådig hjemmeside virksomhed.

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 14:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Interessant indlæg :-)

Jeg tror Danmark har brug for alle som gerne vil skabe værdi, det er ligegyldigt i hvilken form og om det er via en virksomhed eller via et iværksætterprojekt. Der er i begge tilfælde tale om at der er personer bag som skaber værdierne.

Virgin er efter min mening et dårligt eksempel at bruge i forbindelse med det du skriver. Jeg tvivler på at det havde været det samme uden Branson. Derimod er det et godt eksempel på den drivkraft som mennesker kan skabe. Et andet eksempel er Apple og Steve Jobs. Hvad var Apple uden Steve Jobs? En mands iværksætterprojekt skaber nu jobs for tusindvis.

Man skal jo kravle før man kan gå, og derfor mener jeg at jo flere iværksætter-projekter des bedre. Projekterne klæder en lang række folk på til at kunne varetage vigtige opgaver i en større virksomhed og der være med til at skabe innovative produkter og services. Det kunne de måske ikke på samme måde hvis de ikke havde prøvet kræfter med et eller flere iværksætter-projekter.

En iværksætter-projekt som tjener penge skaber jo også værdi, da det har nogle kunder hvis behov forhåbentlig dækkes og det giver personen bag en indtægt, således at vedkommende kan være med til at forbruge og holde hjulene igang.

Mvh. Ken

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Skrevet kl. 14:56

Jeg er til dels enig! Virgin er et rigtig skidt eksempel på selve denne tråd, netop fordi det mere er Richard Bransons energi på stoffer, der er Virgin i dag. Derimod er den et rigtig godt eksempel i forhold til at en "rigtig" virksomhed ikke behøves være kedelig, fordi i dag, så er det en virksomhed og ikke en tilfældig iværksætter! :-)

Apple startede ikke helt ud som "endnu en IT virksomhed". Steve Jobs havde altid en unik vision, og forstod hvor pengene var. Han havde en business tilgang hvor han forstod hvad der skulle til. Ja, en engageret nørd/iværksætter, men han forstod mere. Han skabte også et nyt produkt som verden ikke havde set før.

Som jeg ser det blev Apple "skabt" stort, hvorimod rigtig mange iværksætterer skaber noget "småt" :-)!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:22

Alle skal starte et sted og de færreste starter med at lave Virgin, heller ikke RB.
Han startede med at sælge plader fra sin husbåd og serverede joints til kunderne.
Da han slap op for penge, svindlede han og fik så vidt jeg husker en tur i spjældet på den konto.

Du har ret i at vi har brug for flere "rigtige" virksomheder, men uden lilleput, ingen superliga.

De bedste hilsner

Martin

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 15:44

Hej lars

Jeg har besøgt din hjemmeside og du har virkelig fat i nogle gode pointer. Du udstråler også en energi og virkelyst og jeg tvivler ikke et øjeblik på dit potentiale.

Så kommer vi til det DU vil hade, selvom jeg som Amino nu ikke hader dine argumenter:)

Hvis jeg havde 1 krone for hvert ungt menneske jeg har mødt gennem mine 35 år som serie-iværksætter der er præcis som du, - kunne jeg have købt en rumtur med Richard Branson som personlig turguide, - og haft lidt i overskud.

Det du giver udtryk er meget ungt og uerfarent - og jeg ved det for jeg har været præcis som dig. Jeg vil linke midlertidigt til et af mine lynblogindlæg i signaturen, og så ser du hvorfor.

Der er nemlig ikke noget i forretningsverden der er så absolut som virksomhederne gerne giver udtryk for. Intet kommer ud af ingenting. De virksomheder der starter stort, betinges af at de mennesker som skaffer kapitalgrundlaget har præsteret resultater før. Hverken du eller andre vandrer ind på direktionsgangen hos Maersk uden at have bevist hvad du er værd. 

Det er altså ikke det samme som hvad du selv tror du er værd.

Det du giver udtryk for, er nemlig en "ungdommelig arrogant" holdning. Den skyldes din manglende erfaring. Som altså kommer med årene. Slet og ret.

Det er ikke nogen ubetinget dårlig egenskab, - men det handler om hvordan du forvalter dit talent.

Iværksættere er altså ikke Guds gave til menneskeheden Wink 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 15:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lars:
Alt i alt: Jeg har tjent penge ved siden af mit studie

Bare for afklaringens skyld, disse erfaringer og konklusioner, kommer de fra 2 års hobby virksomhed ved siden af dine studier?

Jeg er selv studerende og har drevet virksomhed i 3 år ved siden af min uddannelse. Men jeg har kun meget lidt viden om den virkelige verden, selvom jeg har brugt mange mange timer. 
Om 2 måneder er jeg ikke studerende længere, også er det slut med at lege iværksætter... så skal der penge på bordet hver måned, for at fodre familien.

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Skrevet kl. 22:24

Tak for alle de gode svar! :-)

Først og fremmest: Jeg antager på ingen måde at jeg "ved alt". Jeg ser heller ikke mig selv som klogere end alle andre på nogen måde. Jeg er ung og helt sikkert umoden, men jeg synes der er nogle vigtige erfaringer at lære.

At gå fra at "kunne kravle" til at lave en større virksomhed er noget som skal læres. Det som jeg stiller primært spørgsmåltegn ved er om det virkelig er via ENDNU en webshop det skal læres, eller om man eventuelt kunne forestille sig andre måder? At få et arbejde i en stor virksomhed som har succes ville være en god måde.

@Michael:
Du har helt ret i hvad du skriver - det er en mega arrogant holdning og helt sikkert kombineret med umodenhed!
Man skal igennem mange års erfaring og smæk - men hvad er den bedste vej til den erfaring? At lave trial & error fra bunden indtil man er der, eller alliere sig med nogen som ved hvordan det fungerer (ansættelse i stor virksomhed, partnerskab med folk som ved hvad de laver)?

@Boysen
Det er ikke kun hobby virksomheder - der har også været 100% seriøse ideer. GameLearner brugte jeg 4 måneder udafbrudt på uden nogen større indtjening ved siden af - der skal mad på bordet.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)